XPS frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

XPS frezen

Bericht door Goudgele »

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag gekregen of ik 140 platen XPS kan frezen. Het gaat om platen van 120x60cm en 10.5cm dik. Hierin moeten meerdere sleuven van 50mm breed en 15mm diep gefreesd worden.

Ik heb alleen geen ervaring met het frezen van XPS of andere schuimsoorten. Is hier iemand die mij een type freesje aan kan raden? Het liefst zou ik een frees van 50mm pakken, zodat de sleuven in 1 pass gemaakt kunnen worden. Zijn er verder nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij het frezen van schuim? Stofafzuiging is overigens aanwezig.

Uiteraard maak ik eerst een proefstukje als ik de opdracht ga uitvoeren, maar ik hoor graag alvast jullie ervaring. ;-)
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: XPS frezen

Bericht door Markus »

Ik heb het ooit heel lang gelee gefreest voor simpele tests van mijn eigen gemaakte machines. Dit omdat het goedkoop is, en het je machine en freesjes niet belast. Kan gewoon met "standaard" freesjes, maar niet teveel toeren want dan verbrand het (10K of zo ??)

23996

2006 :P

Heb net wat zitten opzoeken en blijkbaar als het super mooi moet gebruiken mensen Datron freesjes

https://www.datron.com/cutting-foam-hig ... c-machine/


Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 29 okt 2021 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: XPS frezen

Bericht door Goudgele »

Wauw echt een strak resultaat in dat schuim in de video. Ik zal gewoon eens een stukje proberen met een 'normale' HSS vlakfrees op 10-12k rpm dan. Ik kan buiten het materiaal zakken, dus dat is geen probleem.

Dan nog wel een vraagstuk. Hoe kan ik dit materiaal vastzetten op het freesbed? Houten latjes bovenop de rand van de plaat en die dan aan het bed vastschroeven? Zoiets zal het wel worden.

Bedenk me net. Ik kan misschien wel zelf een stempel frezen van dit soort schuim met mijn logo voor op verzenddozen etc.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: XPS frezen

Bericht door Markus »

Oh dat kan makkelijker, er komt weinig kracht op het materiaal , ik heb het toen gewoon met boutjes gedaan

Mischien als je hele diepe cuts maakt moet het steviger ?

23997

screenshot video ( 2006)

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 29 okt 2021 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: XPS frezen

Bericht door Goudgele »

Goeie, dat is ook het proberen waard. Dan kom ik er vanzelf achter of het zo gaat. De cuts zijn 15mm diep.
Plaats reactie