MDF voor tekeningkast

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rolandvs
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

MDF voor tekeningkast

Bericht door rolandvs »

Een collega is nieuw huis aan het bouwen dus die wilde tekeningkast hebben. Met groeven van 3 mm zodat hij daar 3 mm berken of mdf in kan schuiven. Dus groeven van 9 mm diep en 3 mm breed. Aan de voorkant een half rondje eruit om tekening eruit te kunnen pakken. Denk is zo gemaakt maar de freesjes vinden het niet zo leuk. Wat moet ik ongeveer voor voeding en voeding aanhouden. Onlangs zwarte mdf gedaan geen enkel probleem gehad met toerental van 9250 en meen voeding van 3,5 m per minuut. Wat gaat er verkeerd.
Heb hierdoor een 3 mm spiraal met neerwaartse snede
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: MDF voor tekeningkast

Bericht door Goudgele »

Toerental lijkt me wat laag. Ik frees in hout bijna altijd met 18.000-24.000 rpm. Snelheid varieert van 3000 tot 6000mm/min afhankelijk van het materiaal en de bewerking. Hoeveel snijkanten heeft je freesje? Ik gebruik voor MDF 2-snijders met rechte snede.

Wellicht ook handig: Wat vinden de freesjes niet zo leuk dan? Wat gaat er mis?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: MDF voor tekeningkast

Bericht door serum »

Ik frees hout meestal op 14000-16000rpm met 6mm+, tenzij het echt hard moet gooi ik het toerental omhoog. Vanaf 6mm frezen gebruik ik voor MDF 0,5 mm voorzet per tand en bij frezen boven de 8mm 0,6mm/tand. Dan kan je flink gas geven met een 3 snijder in MDF en spaanplaat. Voor een 3mm 2 snijder zou ik het toerental wel omhoog gooien en rond de 0,15mm/tand gaan zitten. bij 3,5m/min zit je dan rond de 12000. Maar dan wel met een zo'n kort mogelijk freesje voor de stabiliteit. met een 3mm freesje 9mm diep is wel een belasting. voor gamma kwaliteit MDF zit je meer vezels los te trekken dan te frezen. V313 freest doorgaans mooi. (of MDF vanaf 700kg/m3, dat is een fatsoenlijke persing).

Sommige frezenmakers gebruiken een hele dunne ziel door een te grote hoek van de spiraal. ik laat mijn freesjes (downcutters en compressiefrezen) niet steil slijpen (volgens mij was mijn laatste batch slechts 8 graden voor de downcutters en 15 graden voor de compressie). Een te grote spiraal levert een minder stabiele frees op, meer chatter, minder lange standtijd. Rechte vhm freesjes in 2 of 3 snijder zijn stabiel. Ik gebruik die in 4mm voor het infrezen van lamello verbinders en het verbaasde mij bij het testen hoe hard je met die 4mm freesjes in bv berken multiplex kan op 15mm diepte.
rolandvs
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: MDF voor tekeningkast

Bericht door rolandvs »

Ik heb nu een 2 Snijder diameter 3 mm met snijlengte van 10 mm is overigens een negatieve frees. Denk die kan ik wellicht nog eens gebruiken om een keer van wat afval MDF voor kindjes te frezen. Heb net nog nagekeken met voeding van 3,5 meter en toerental van 9250. Normaal heb ik met andere beitels geen probleem gehad dan klopt het aardig hoor machine ook niet lopen. Had vanmiddag wat schenkels 21 mm radiata een gang met 12 mm negatief net voeding van 7,7 is nu met MDF eerste keer dat het het echt klopt.
Wat voor voeding of toerental zou jij dan gebruiken.
Normaal zou ik voor 6 mm 2 stappen gebruiken en 9 mm zal met stap extra moeten. Pas Zwarte MDF ook met 2 stappen met 3 mm ging ook goed
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
rolandvs
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: MDF voor tekeningkast

Bericht door rolandvs »

Rechte frees geeft erg karteling aan Bovenkant. Deze negatief niet maar ze breken
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: MDF voor tekeningkast

Bericht door Goudgele »

Met een freesje van 3mm zou ik echt dat toerental omhoog gooien. Controleer ook of je freesje niet gewoon bot is. MDF freest super strak met rechte snijkanten.
rolandvs
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: MDF voor tekeningkast

Bericht door rolandvs »

Dank voor de tips het is gelukkig een stuk beter gegaan.
Heb de toeren omhoog geschroefd en dat scheelt wel behoorlijk.
Heb ik wel erg fijn spul om te frezen. Maar zelfs heb ik de voorkeur voor harder materiaal
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Plaats reactie