praktijk versus rekenen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Tijs
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2007 14:07

praktijk versus rekenen

Bericht door Tijs »

Hallo,
Ik ben Tijs, een 'newbee' (blijkt nu na het lezen van al de posts van de techneuten hier :D en misschien is deze vraag al gesteld.. ik heb niet álles op deze website gelezen maar wel datgene waarvan ik dacht dat met mijn vraag te maken heeft maar geen antwoord gevonden.

Het is denk ik een praktisch-naar-rekenen-vertaal probleem wat wel meer mensen (gehad) zullen hebben:

Ik frees voornamelijk in hardhout zoals esdoorn, dat kops (lees: kops hout dat harder is dan langshout) nogal snel aanfikt /inbrandt zodat (optimale) snelheden vrij nauw komen. Heb vroeger altijd met zo'n gewone freesmachine 'van de Gamma' (jaja, een echte Ferm ;-) ) 'uit de hand' gewerkt en me niet bekommerd om maximale toerentallen volgens aanwijzing van freesmes-fabrikant oid.
Als hobbyist heb ik van 2de hands tekentafel-loopwagens een CNC-machine gebouwd en eigenlijk ook nooit bekommerd om de toerentallen, 'gewoon' m'n Ferm-machientje er op gezet en raggen maar; als ie het niet trok gewoon de freesdiepte of aanvoersnelheid aangepast. Nu heeft mijn dappere Ferm het begeven, dus zoek ik een minder lawaaiige freesmotor en eentje die een variabel toerental heeft.

Ben nu dus aan het orienteren en zo ben ik op deze website terecht gekomen. Ik vermoed dat hier wel wat kennis zit! ;-)

Ik zit nu te loeren naar een Kress 1050 FME (1050 Watt opgenomen verm)

- opgegeven toerental van deze Kress 1050 FME : 10.000...32.000 1/min

- ik werk vnl met 2-bladige HSS houtfreesjes van diameter 6mm en 8mm

- De maximum aanvoersnelheid van mijn CNC-tafel is 500mm/min

- Uit een tabelletje als deze haal ik dat voor hardhout een Vc van 50m/sec -als je ook nog es kops hout doet- eigenlijk wel een redelijke snelheid is om als uitgangspunt te nemen.

Zo op gevoel denk ik dat het met de Kress wel moet kunnen zonder dat ik freesjes in no-time bot maak. Maar het berekenen van 'een' optimaal toerental dat in mijn bereik ligt (liefst natuurlijk bij aanvoersnelheid van 500mm/min) lukt me niet. Een voorbeeld van de blind-staar-kronkels die ik heb:
10.000/min x 0,008m x 3,14= 250m/min => 250/60= 4 m/sec ?? HUH?!!! is toch veel te weinig?

Het is waarschijnlijk iets heel stoms, maar ik zie niet 1-2-3 waar ik de reken of redeneer-'fout' maak... weet eigenlijk helemaal niet zeker hoe ik dit aan moet pakken...
Maar waar het me uiteindelijk om gaat is de vraag of deze combinatie van machines en freesdiameters geschikt is om in hardhout het freesmesje optimale levensduur te geven, en of/hoe dit met berekening aangetoond kan worden. Kan iemand me uit de brand helpen?

Bij voorbaat dank!

Tijs
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Erik »

Tijs schreef:10.000/min x 0,008m x 3,14= 250m/min
Je hebt nu de omtreksnelheid van je freesje bepaald. Klik nu eens verder op die site naar aanvoer per tand en reken je optimale voedingssnelheid uit.

Niks over Kress maar heb je ook eens nagedacht over een mooie Festo bovenfreesmachine?
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mooie machine die Festo.. maar Bij Kress heb je ook spantangen voor kleine freesjes.. Festo gaat niet kleiner dan 6.35mm..
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door create »

Daar zit wat in Arie, hij gaat niet kleiner dan 6mm. En de kress heeft bijna alle maten tot 10mm (als het goed is)

Heb zelf ook de festool maar nog geen idee gehad om die om mijn portaalmachine te plaatsen. Maar waarom niet eigenlijk

Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Arie Kabaalstra »

één ding heb ik al wel geleerd.. je blijft leren...

Mijn freesmotor is een Toledo van de gamma.. 2 spantangen.. 6 en 8 mm , meer niet... ik wilde er eerst een draaibankje mee bouwen.. voor heel klein werk.. tot ik een PC en 3 stappenmotoren kon overnemen voor "een flesje wijn"... ik had tot ik op dit forum kwam nog nooit van Kress gehoord.. 't blijkt nu zo'n beetje de standaard Heavy-duty-home-made-cnc-freesmotor te zijn..

wat de voedingssnelheden en toerentallen betreft.. ik heb alles ook weer opnieuw moeten leren.. begonnen met HSS gereedschappen.. nu werkt men hoofdzakelijk met Volhardmetaal... in gewoon staal 300 m/min is heel normaal... alu?.. tot 1100 m/min.. toemaar... Brons, messing?.. op mijn machine gaat alleen kunststof ( thermoplasten ) op 7000 toeren, de rest?.. 20000 of hoger... en voedingen tot 700 mm/min.. ( even rekenen.. )

vandeweek getest.. Frees 6 mm HSS TiN gecoat, 32000 toeren.. = 600 m/min, voeding 300 mm/min =0.002mm/tand, maar da's dan wel 3 mm diep.. in messing
Tijs
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2007 14:07

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Tijs »

Aha bedankt, kwartje valt denk ik!
De crux is zoals ik het nu begrijp de aanvoer per tand, want dit bepaalt uiteineidelijk of je 'stof maakt' of schilt ;-)

hardhout optimaal is 0,05 - 0,15mm/tand maar ik doe soms ook wel MDF 0,15-0,25
gegevens:
toerental Kress minimaal 10.000
aantal tanden 2
max aanvoersnelheid 0,5m/min

invullen van deze gegevens in eerder gelinkte programmaatje geeft:

aanvoer per tand: 0,02
Dat betekent waarschijnlijk 'stof maken' en niet schillen

De Kress machine kan niet langzamer dan 10.000 (zal in praktijk belast 8000 zijn? dan wordt het nog maar 0,03 wat net zo goed 'stof maken' is), mijn tafel kan niet sneller dan 0,5m/min

Na wat proberen met het programmaatje op de site:
Een toerental van 1000 tot 5000 zou voor mijn tafel en werkzaamheden varierend van MDF tot hardhout optimaal zijn.

De Kress valt dus af is mijn conclusie. Jammer want is een mooie machine voor minder dan 150 euro! (dit is ook de richting die ik op wil gaan qua budget)

De Festool: Ik heb wel spantangen nodig van 6mm, want sommige programma's zijn geschreven voor 6mm freesjes die dieper gaan dan de hoogte van het snijblad (één kant vrij).
Bovendien gaat de Festool vanaf 328,- euro, is toch wel boven mijn budget... Ander nadeel van de Festool is het relatief hoge gewicht; mijn frees/motor beweegt en het werkstuk is gefixeerd.

Dus ga ik es verder zoeken. Bedankt tot zover!

gr.Tijs
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat je sneller klaar bent als je de tafelvoedingen op een of andere manier opkrikt.. hoger voltage door je steppers voeren.. da's wat ik nog van plan ben namelijk.. momenteel loopt mijn machine maximaal 700 mm/min, met 1.25 mm spoed op mijn spindels.. straks wordt dat 1200 mm/min op mijn kogelomloop spillen, en da's nog maar op 18 V... ik wil naar de 32 V... dan is 1800mm/min mogelijk haalbaar..
Tijs
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2007 14:07

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Tijs »

Ja ik was eigenlijk al een beetje verliefd geworden op de Kress en ik zit dus ook al te kijken naar trapeziumdraad (want ben als wel meer hobbyisten doen (?) begonnen met metrisch draad (M12)).
Hoger voltage; weet ik niet of ik dat wel kan en durf, ben meer van de mechanica.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Floppy »

Tijs schreef:Ja ik was eigenlijk al een beetje verliefd geworden op de Kress en ik zit dus ook al te kijken naar trapeziumdraad (want ben als wel meer hobbyisten doen (?) begonnen met metrisch draad (M12)).
Hoger voltage; weet ik niet of ik dat wel kan en durf, ben meer van de mechanica.
Wat voor motoren en drivers gebruik je nu?

Ben.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Erik »

Er zijn ergens regelaartjes voor die Kress te koop om 'm op lagere toerentallen te laten werken. Het is hier ergens geschreven op het forum (met link), maar ik kan 'm zo snel niet terugvinden.
Gr.

Erik
Tijs
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2007 14:07

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Tijs »

Heb drivers en steppermotors bij de hier ook adverterende Damencnc gekocht (prima service en veel geduld met leken als ik!). Steppermotors zijn Astrosyn type 23KM-K035-34 (dit is wat er op staat maar als ik een google doe kan ik er niks over vinden (?). Om een idee te geven, ze zijn standaard nema 23 formaat, 2 fases van 2A en waren iets van 30 euro per stuk (kan zijn dat ik krom formuleer want is niet mijn vakgebied).
De stepperdrivers zijn van (print)design van 'Lagenfeld' 2.1A, meer weet ik hier niet over te vertellen helaas...
De voeding is een 'Murr' 24V die evt nog naar 28V kan. Zie specificaties

Als ik moet kiezen tussen sneller of langzamer dan kies ik het liefst voor sneller. Dus een aanpassing om de nieuwe Kress die ik op het oog heb langzamer te laten lopen heeft niet mijn voorkeur. Ook omdat als de steppenmotoren sneller draaien het lawaai minder is. Maar de steppermotoren moeten 'sneller' (dwz een andere spoed bij gelijk of lager toerental) wel kunnen 'trekken' natuurlijk.
Of het met trapezium-spoed ook echt 2 keer zo snel kan kan ik niet met zekerheid inschatten, maar ik denk het wel: helemaal in het begin had ik er om wat te oefenen een dremel-achtig apparaatje opzitten, helemaal in het begin maakte ik ook zo'n leuke programmeerfout :? - Alt+M in turbocnc vergeten ..... => De tafel /motor had tov mijn dremeltje ongeveer de zachtzinnigheid van een op hol geslagen Bokito tov vrouwen; het dremeltje was nog voordat ik in de gaten had wat er gebeurde en de escape toets vond al compleet uiteengereten en is helaas 'op de tafel' overleden (z'n stervensverhaal is nu verworden tot leerzame anekdote :oops:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Arie Kabaalstra »

zelf heb ik de drivers van Stappenmotor.nl ( de MS32 ) ik weet niet wat de andere drivers kunnen vergeleken met dit type.. ook heb ik wel gemerkt dat ZEUS als besturing veel meer "rendement" uit je drivers en motoren haalt.. acceleratie is sneller, en de haalbare voeding ook...

't enige nadeel is dan wel weer dat bij ZEUS je instelt op stappen per millimeter, dus moet je altijd een "Natuurlijk getal" Hebben..

Voorbeeldje:
TurboCNC : 1.25 mm spoed / 1600 steps/omw.=0.00078125 mm/step
ZEUS: 1600 steps/omw /1.25mm spoed =1280 stappen per mm

Bij zeus moet je dus je spoed afstemmen op het aantal stappen per omwenteling, met 2 mm spoed kom ik dus uit op 800 stappen/mm oftewel 0.00125mm/step ( dat laatste vul je dus in als je TurboCNC gebruikt..)

een grotere spoed vraagt ook meer vermogen van je steppers natuurlijk..
Zwaardere drivers ( hoger voltage ) levert meer kracht van je motoren op.. dus kun je de voedingen ook hoger in gaan stellen..
Tijs
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2007 14:07

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Tijs »

Ja idd, de motoren moeten voldoende vermogen hebben, en inschatten of het vermogen toereikend is blijft lastig. Denk dat het niet anders kan dan gewoon uitproberen, want berekenen van de belasting van de 'rijdende brug' waar de freesmachine aanhangt etc kan theoretisch wel maar dan moet ik wel meetwaarden hebben (massa, weerstand van de frees tov het werkstuk etc). Is me allemaal veel te veel werk en te moeilijk, bovendien is dat geen leuk werkje :D
Kan natuurlijk altijd later nog die toerental-aanpassing aan de Kress doen.

Ik draai TurboCNC vanuit msDOS, want anders werkt het inderdaad nogal waardeloos want haperig (op een ouwe Pentium 120). Bij turboCNC kan ik de accelleratie instellen, tot nu toe heb ik hier geen klachten over /problemen mee en die verwacht ik ook niet als ik overstap naar trapeziumdraad.

Wilde eigenlijk niet te veel geld investeren, ik hoopte met een nieuwe Kress-freesmachine wel klaar te zijn. Het gras is altijd groener aan de...jaja... dus ik sta mezelf toe het budget íetsje te rekken met die trapeziumdraad /moeren. Wil ook nog wat professionele freesjes hebben straks wat ook al best prijzig is. Dus: Aanschaf van 3 nieuwe motoren valt toch een beetje buiten het budget.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Arie Kabaalstra »

met de juiste instellingen loopt alles goed ja.. natuurlijk, maar wat mij opviel, en da's ook wat ik bedoelde, is dat ik in ZEUS mijn waarden voor acceleratie aanmerkelijk hoger kan instellen zonder dat ik stappen verlies.

Bovendien heb ik het al 2 keer meegemaakt dat TurboCNC bij mij crashte, opnieuw installeren, en instellen, geen zin meer in.. tevens vind ik de interface van Zeus gewoon vele malen beter..
Plaats reactie