praktijk versus rekenen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Tijs
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2007 14:07

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Tijs »

Oké dat van die acceleratie en dat turbocnc soms stappen overslaat had ik niet begrepen. ZEUS wordt dan toch weer een investering van 100 dollar, die heb ik effe niet... :(
Ik ben voorlopig wel zoet met bestellen en ombouwen van de machine. Ga dus de Kress kopen en trapeziumdraad en es kijken hoe dat gaat.
Bedankt tot zover voor de snelle reacties, ik kan weer vooruit! :D
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door audiomanics »

Erik schreef:Er zijn ergens regelaartjes voor die Kress te koop om 'm op lagere toerentallen te laten werken. Het is hier ergens geschreven op het forum (met link), maar ik kan 'm zo snel niet terugvinden.
Dat is een regelaartje voor de FM6990... electronisch zal hij ongetwijfeld werken in de nieuwe 1050 maar mechanisch zal het vermoedelijk niet gaan passen
Ik ben er ook niet helemaal zeker van dat het geen typefout is...

Zou een handboormachine met een 43mm kraag geen optie zijn voor de lage toerentallen?? Of zou de radiale speling en stijfheid te gering zijn??

Overigens heb ik al eens een programmatje millcalc geschreven.. Ik zou het altijd nog eens willen aanpassen met getallen uit de praktijk..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Tijs
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2007 14:07

Re: praktijk versus rekenen

Bericht door Tijs »

Update:
Alles is gelukt! Ben erg tevreden over de Kress (1050), maakt onbelast in de laagste stand geluid vergelijkbaar met een föhn, zou het bijna 'lief' noemen ghèheh!! Meer dan 10.000 toeren heb ik niet echt nodig, dus erg geschikt voor hobby-ers die meestal niet in een bedrijfshal werken maar op zolderkamers of garages met slechte geluidsisolatie. Met de frees werkend komt er af en toe nog wel een snerp bij natuurlijk maar dan nog komt het qua volume niet boven pakweg 'een keukenmachine in actie' uit.

Heb nu dus trapeziumdraad, zodat ie met minder omwentelingen dezelfde afstand aflegt; daarnaast heb ik nog wat dingetjes veranderd zodat de wrijving minder werd (vnl gewichtsbesparing). Ik haal nu met redelijk gemak 1000mm/min en dat vind ik wel prima; krijg nu tenminste mooie houtkrulletjes ipv stof ;-)

Bedankt voor alle input!
gr
Tijs
Plaats reactie