Sneller aluminium frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Sneller aluminium frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

LangLeveDeHobby schreef: 27 okt 2024 06:53

Eerst dacht ik simpel, als ik de feedrate maal 2 doe en de spindlespeed ook,
eerste post.. als ie zijn spindelspeed maal 2 kan doen.. dan haalt ie zeker de 10000 toeren, /127 m/min..

'k ga wel even een stukje wandelen op't ijselmeer..
LangLeveDeHobby

Bericht door LangLeveDeHobby »

Dank voor de reacties allemaal.

Met doc bedoelde ik diepte per passage. Als ik een contour wil frezen uit een 10mm plaat, stel ik 0.5mm diepte per passage in. En dan moet hij 20 keer de route van het contour doen. Met mijn huidige 1500mm/min duurt het allemaal aardig lang kan ik vertellen :lol:

Ik gebruik een Kress 1050 FME freesmotor en verder geen koeling/smering bij het (4mm hardmetalen) freesje. Wel zuig ik de spaanders weg. De Kress kan tot 25.000rpm.

Wat ik begrijp is dat het toerental waarschijnlijk omhoog moet, hij dieper per passage moet kunnen frezen met een hogere snelheid.

Ben benieuwd, lijkt dat ik de boel op alle vlakke zwaarder moet gaan belasten :lol: Zo dik is zo'n 4mm freesje ook weer niet, ik laat hem wel maar minimaal uit de spantang steken (bijvoorbeeld 12mm bij een 10mm alu plaat), om vibraties tot een minimum te houden en de hefboom op het freesje ook zo klein mogelijk te houden.

Ik zal ook de leverancier van het freesje eens vragen naar wat hij zegt.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

LangLeveDeHobby schreef: 27 okt 2024 20:11 Ik zal ook de leverancier van het freesje eens vragen naar wat hij zegt.
Dat zou zelfs al handig zijn voordat je aan zo’n klus begint. Kan best handig zijn dat je enig idee hebt wat je aan het doen bent toch. Elke frees heeft zijn eigen specificaties van de fabrikant.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Kijk... een Kress.. nou... ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat een Kress heel wat kan hebben.. ik had de hoogtoerige versie van de 1050, die tot 35000 toeren kan, en die pastte ik ook wel toe in Alu.. dan loop je met een 4 mm freesje zo'n 440 meter.. als je EN AW 2007 gebruikt, een fijne kortspanige Alu legering, dan gaat dat primalekker!..

Bij contouren frezen, zit je wel met 180° aangrijphoek, Ik pas daarom vaak Trochoïdaal frezen toe, en dan kun je flink dieper!..

Ik ga hier tot 11 mm diep, maar dat is zijdelings met een maximale aangrijphoek van 30° in aluminium durf ik wel een tandje harder te gaan..
Maar hier ga ik 1200 mm/min door het titanium..

Spanen wegzuigen is een goede oplossing, dat voorkomt dat de holtes tussen de snijkanten niet vol komen te liggen met spanen..
LangLeveDeHobby schreef: 27 okt 2024 20:11 Zo dik is zo'n 4mm freesje ook weer niet
Oh?.. Ik heb onlangs nog een 1 mm Bullnose ingezet.. die ging ook met 1200 mm door titanium, maar dat was nafrezen, want de bulk had ik er al uitgelepeld met een 2 mm Frees, groter zou niet passen in dat deel..
LangLeveDeHobby schreef: 27 okt 2024 20:11 ik laat hem wel maar minimaal uit de spantang steken (bijvoorbeeld 12mm bij een 10mm alu plaat), om vibraties tot een minimum te houden en de hefboom op het freesje ook zo klein mogelijk te houden.
Dat is wel de beste manier om het "aan te vliegen",in het getoonde filmpje steekt mijn Frees meer uit.. maar dat is ook omdat deze frezen een tamelijk lange schacht hebben.. eigenlijk zou ik deze frezen een stukje in moeten korten.. 6 mm eraf geeft me nog genoeg schachtlengte als ik met diep 3 D werk zit..

@andrefc101 Inderdaad..Veel fabrikanten van "Goedkope freesjes" hebben vaak niet die tabellen beschikbaar, Ik ben daarom ook overgestapt naar Frezen van Fraisa, daar heb ik ook een Catalogus van, met alle snijgegevens.. zonder die tabellen tast je in het duister..
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Even side vraag,
Wat is een veilige Fz voor verschillende diameter freesjes, voor alu staal RVS.
Meestal pak ik een redelijke frees, 16 mm als er veel afmoet nog wel een slagje dikker.
Ik houd bij vol er in diepte 1/2 D aan . voor de helft er in 1xd etc.
In staal gas er op totdat de spanen mooi donker blauw er af komen. in RVS net aan heel klein beetje geel.
Maar bij dat dunne spul ( dun is <8 mm) is de Fz ook wel van belang.
In theorie kan ik praktisch alles
Arie Kabaalstra
Contacteer:

't beste antwoord wat ik kan geven is: Kijk in de tabellen van je leveranciers..
Je snijsnelheid, dat heb je wel aardig op gevoel (Blauwe spaantjes in Staal), RVS is een heel ander verhaal.. ik heb VHM Frezen (ik neem aan dat jij die ook gebruikt) meegemaakt die in RVS echt zo weg waren.. met een wisselplaat frees ging dat een stuk beter.. maar.. de ontwikkelingen staan niet stil, Ik heb onlangs zelfs totaal buiten mijn Comfortzone RVS staan frezen.. met een Freesje van 1 mm.. Dun is bij mij <2.. :lol: maarja..ik maak onderdelen die kleiner zijn dan de spanen die jij erafhakt.. Maar.. ook daar gelden dezelfde regeltjes.. en de grote grap van dat alles is..

Dat bij het gelijkblijven van de snijsnelheid het toerental oploopt en daarbij dus de voeding eigenlijk gelijke tred houdt:

Frees 16: Fz 0.03.. Vc 100m/min, N=2000 omw/min, F= 240mm/min
Frees 8: zelfde waarde Vc; N=4000 omw/min, Fz 0.015, F=240mm/min

ik heb bovenstaande waarden maar even uit mijn Duim geslingerd, maar je begrijpt het idee.. (vandaar ook dat ik met een 1 mm freesje ook gewoon 1200 mm/min liep, net als met de 4 mm frees die ik voor het Ruwfrezen heb ingezet.
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 okt 2024 18:29
P1-Engineering schreef: 27 okt 2024 14:20 Als het contouren zijn(routing) en je hebt een HF spindel zou ik naar een Datron 1-snijder kijken. Met een 6mm frees gaat dat met gemakt 12mm diep met 4000mm/min.
De 1-snijder heeft maximale ruimte voor de spanen om weg te komen en zal dus niet breken. Iets van MQL smering is daarbij wel essentieel.
Deze info is alleen nuttig wanneer je het toerental er bij vermeld.

Waarschijnlijk heb je het over 24000, de spaandikte zou dan 4000/24000=0.16 mm zijn, in vol materiaal, als je adaptive clearing toepast word de spaandikt natuurlijk behoorlijk minder.
Allemaal appels met peren vergelijken dus.
De info is alleen nuttig als je een HF spindel hebt, vandaar dat ik daar mee begin.
Bij routing is adaptive clearing uiteraard niet van toepassing.
shownogo

Bericht door shownogo »

Voor aluminium frees ik altijd met een 4mm 1 fluit frees en dan tot 2mm DOC dat lukt prima.
Met aluminium is de hitte ontwikkeling bij mij vaak het grootste probleem. Dan ga ik liever wat dieper minder RPM, dan meer RPM. Maar met meer dan 1 fluit heb ik nog nooit succes gehad bij een contour uitsnijden. Gisteren nog een plaatje gemaakt en gefilmd.
600mm en -1.5mm +- 7000RPM

Ik gebruik altijd goedkope Aliexpress freesjes.
Cnc Single Fluit DLC Coating 4mm
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

shownogo schreef: 08 dec 2024 08:54 Ik gebruik altijd goedkope Aliexpress freesjes.
Cnc Single Fluit DLC Coating 4mm
Tja, pak maar eens een fatsoenlijke Dormer 1-snijder, kan je gelijk 4 x zo snel en veel strakker werk!
Arie Kabaalstra
Contacteer:

shownogo schreef: 08 dec 2024 08:54 Voor aluminium frees ik altijd met een 4mm 1 fluit frees en dan tot 2mm DOC dat lukt prima.
Met aluminium is de hitte ontwikkeling bij mij vaak het grootste probleem. Dan ga ik liever wat dieper minder RPM, dan meer RPM. Maar met meer dan 1 fluit heb ik nog nooit succes gehad bij een contour uitsnijden. Gisteren nog een plaatje gemaakt en gefilmd.
600mm en -1.5mm +- 7000RPM
Eh?.. je loopt nog geen 90 meter?... 'één woord: GAS! (en een uitroepteken).. volgens mij mogen die frezen veeeeeeeel meer dan 90 meter lopen.. 900 komt eerder..
Qua spindeltoerental komt dat neer op "Full speed and a half!".. Gas erop.. de warmte moet in je spanen gaan zitten, niet in je werk.. met een dergelijke lage snijsnelheid loop je het risico op snijkantsopbouw..

(90 meter is voor mij een veelgebruikte waarde voor het nafrezen of trochoïdaalfrezen van Titanium, en in staal gaat het ook zo'n beetje met die snelheid.. of zelfs wat harder..
Plaats reactie