Mijn eerste (grote) freesproject, graag advies over instellingen.

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

FonzieBonzo

Mijn eerste (grote) freesproject, graag advies over instellingen.

Bericht door FonzieBonzo »

Hi,

Mijn eerste hobbymatige project wil ik gaan frezen met mijn X6-1500 / CNC6040 machine 570x380mm. De spindel is 1500w 24000 RPM.
Het hout wat ik wil gaan frezen is populierhout van 4mm dik.
Wat zouden jullie als veilige instellingen adviseren voor RPM, dikte/type frees, Plugrrate en depth per pass?
Ik wil 4.2mm ipv de dikte van het hout (4mm) uitfreezen om wat on-vlakheden af te vangen.

De dikte frees wil ik zo dun mogelijk omdat de sleuven in elkaar gepuzzeld moeten worden.
Ik hoor het graag van de PRO's
Gr, Fonzie

https://easyfactuur.com/plaat1.svg

Afbeelding

Afbeelding
Rocnc

Re: Mijn eerste (grote) freesproject, graag advies over instellingen.

Bericht door Rocnc »

Ik zie geen gekke instellingen, hoor.
Met mijn zelfbouw (en veel primitivere) frees kies ik voor horizontale snelheid meestal 600mm/min, vertikaal 100mm/min. Ik zou hier een freesje 3,2mm gebruiken (mijn freesjes kunnen vertikaal het materiaal in. Dt kunnen ze niet allemaal!). Iedere freesgang 2mm diep. En, omdat ik mijn werkstuk altijd op een spoilboard bevestig, duik ik zeker een millimeter door het materiaal heen, zodat het werkstuk altijd helemaal los komt. Mijn frees zet ik gewoon zo snel mogelijk. Pas als het materiaal zou verbranden ga ik met de instellingen spelen. Maar bij mij gebeurt dat eigenlijk nooit.

Voor bevestigen van het spoilboard zèlf, en ook voor het materiaal op het spoilboard gebruik ik schilderstape + secondenlijm. Oftewel een laag schilderstape op het bed van de machine en tegen de onderkant van het spoilboard. Vervolgens secondenlijm op de schilderstape op het bed en het spoilboard met de schilderstapezijde erop plakken. Het zelfde met het echte materiaal. Dat vind ik voor deze toepassing het makkelijkste.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
keesfrees

Bericht door keesfrees »

FonzieBonzo schreef: 04 feb 2025 11:53 populierhout van 4mm dik
Dat is wel ongeveer het zachtste materiaal wat ik ken. Kan met 3 of 4mm freesje, met (licht) negatieve spiraal.
Rocnc schreef: 04 feb 2025 12:53 Iedere freesgang 2mm diep.
? Welnee, kan zeker in een keer. ( of je machine is niet sterk of stabiel genoeg ).

Vastzetten :
Dikke plaat MDF (38mm) vast op de machine, die vlakken met de machine.
Dunne verlies cq snijplaat daar op ( 3mm MDF ).
Werkstuk vastschroeven, (dunne schroef, 3mm met een ringetje) de gaten kun je met de machine maken, dan weet je zeker dat die niet in je freespad zitten.
Frees schuin laten inlopen, over de contour ( hopelijk kan je software dat ).
Startpunten en volgorde slim kiezen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
FonzieBonzo

Ok dank jullie wel! Met beide tips ben ik aan de slag gegaan vanmiddag. Er zat gelukkig al een MDB wasteboard op...

Afbeelding

Ik ben van 20.000 RPM naar 14.000 RPM gegaan omdat de snede helemaal zwart/verbrand was. Maar dit kan ook aan het type frees liggen.
Samen met de RPM heb ik dus ook de snelheid verlaagd en nu verbrand het niet meer maar ik had de parameters dus beter apart kunnen doen
om de oorzaak van het verbranden te achterhalen.

Feedrate heb ik naar 700mm/m verlaagd en depth per pass op 2.5mm gezet en gebruik een 3mm frees(3.5 heb ik niet).
Nu heb ik aan ChatGPT gevraagd welk type frees ik heb beste kan gebruiken en hij gaf onderstaande antwoord. Klopt het een beetje of wat is jullie advies?
Ik heb geen idee welk type frees ik nu gebruik. Ik wil in ieder geval voor de goedkope aliexpress freesjes gaan omdat ik er alleen vanmiddag al 3 heb gebroken :cry:
Momenteel verbrand er dus niets meer maar de boven en onderkant zien er erg versplintert uit en ik heb een hekel aan schuren.

ChatGPT:
1. Type freesjes

1-snijders (Single Flute) carbide freesjes → Ideaal voor zachte houtsoorten zoals populier. Ze zorgen voor een goede spaanafvoer en minder hitteopbouw.
2-snijders (Double Flute) carbide freesjes → Biedt een nettere afwerking, maar de spaanafvoer is iets minder dan bij een 1-snijders.
Upcut frees → Trekt de spaanders omhoog, ideaal voor efficiënte materiaalafvoer, maar kan lichte splinters veroorzaken aan de bovenkant.
Downcut frees → Duwt het materiaal naar beneden, voorkomt splinters aan de bovenkant, maar kan warmte opbouwen als de spaanafvoer niet goed is.
Compression bit → Voor als je echt een splintervrije boven- en onderkant wil, maar bij 4 mm dik hout niet per se nodig.

2. Diameter en snijlengte

1,5 mm - 3 mm freesjes → Perfect voor fijne details en kleine vormen.
3 mm - 6 mm freesjes → Voor grotere contouren en snijwerk.
Snijlengte: ±5 mm (Je hebt maar 4 mm dik hout, dus geen diepe snedes nodig.)

3. Toerental en voeding

Toerental: 15.000 - 24.000 RPM afhankelijk van de frees en je machine.
Voedingsnelheid: Ongeveer 1000 - 2500 mm/min, afhankelijk van hoe stabiel je CNC is.
Diepte per snede: 1 - 2 mm per keer om overbelasting te voorkomen.

Wil je vooral snelheid of een superstrakke afwerking? Upcut voor snelheid, Downcut voor mooie randen!
keesfrees

Bericht door keesfrees »

FonzieBonzo schreef: 04 feb 2025 19:44 Er zat gelukkig al een MDB wasteboard op...
Wat is dat ? De afkorting ?

Ik zie wel heel veel rafels.
Verbranden heb ik NOOIT last van.
Als dat wel gebeurt dan ga je te langzaam door het materiaal, dan wel je neemt te weinig materiaal per tandje (omwenteling) weg.
Hoe kan je freesje breken bij dit zachte materiaal, ook dat heb ik nooit.
En je kan met gemak in een keer er door heen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
FonzieBonzo

Oh MDF bedoelde ik....

Boortje gebroken omdat deze tegen de schroef aan kwam waarmee ik het houd op het MDB bord had vast geschroefd.
Volgende werkstuk platen zaag ik even iets groter zodat ik wat meer ruimte hem om het werkstuk vast te schroeven.
Met wat Rocnc opperde: schilderstape + secondelijm, ben ik bang dat ik bij in de olie ga zetten van het hout de secondelijm terug ga zien in kleurverschillen.

Inmiddels deze frezen besteld "Twee Fluiten Compressie Freesmachine Up & Down Cut Carbide Sprial Einde Frees 3.175x15x38L"

Gr Fonzie.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Vastschroeven :
keesfrees schreef: 04 feb 2025 13:26 Werkstuk vastschroeven, (dunne schroef, 3mm met een ringetje) de gaten kun je met de machine maken, dan weet je zeker dat die niet in je freespad zitten.
FonzieBonzo schreef: 04 feb 2025 21:16 Volgende werkstuk platen zaag ik even iets groter zodat ik wat meer ruimte hem om het werkstuk vast te schroeven.
Bij dit slappe materiaal kun je de schroeven beter tussen de objecten zetten. Zo druk je het ook op de snijplaat, "geen" rafels aan de onderkant dan, met een negatief freesje aan de bovenkant ook niet.
FonzieBonzo schreef: 04 feb 2025 21:16 Inmiddels deze frezen besteld "Twee Fluiten Compressie Freesmachine Up & Down Cut Carbide Sprial Einde Frees 3.175x15x38L"
In welk land ? :->
Een compressie frees voor deze dunne plaat heb ik nog nooit gezien, dus ik ben benieuwd.
FonzieBonzo schreef: 04 feb 2025 21:16 Oh MDF bedoelde ik....

[ . . ] op het MDB bord had vast geschroefd.
:-)
Rocnc

Bericht door Rocnc »

toch even over die secondenlijm. Als je het goed doet, komt er geen secondenlijm in aanraking met hout. Alleen met de schilderstape. En waarom dan schilderstape? Omdat je dat gemakkelijk van het hout los kan trekken (en daarmee dus het werkstuk van het spoilboard). Tweezijdig plakband is daar veel minder handig voor, denk ik. Het is te sterk. En waarom geen schroeven? Dat is een beetje persoonlijke voorkeur. Ik doe het om een paar redenen:
- ik vind het lekker makkelijk
- ik kan heel dun spoilboard gebruiken (lekker goedkoop) want ik heb geen "vlees" nodig voor schroeven
- ik breek geen freesjes op schroeven en ik hoef niet na te denken over waar die schroeven moeten zitten
- mijn werkstuk blijft lekker op zijn plek liggen, ook als ik helemaal door het materiaal heen frees. Ik hoef niet moeilijk te doen met "dammetjes" laten staan die het werkstuk op zijn plek houden

De opbouw moet zo zijn:

het hout van je werkstuk
‐----------------------
schilderstape geplakt op het hout van je werkstuk
‐----------------------
secondenlijm
‐----------------------
schilderstape geplakt op je spoilboard
------------------------
je spoilboard
‐-----------------------
enzovoort tot aan je machinebed
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

ik heb bij een masief hout bewerker op de freesmachine een perslucht tacker(nagelpistool) zien gebruiken met kunststof nagels, dunne triplex werd gewoon op een drager vast geschoten met plastic brads, als de frees deze raakt is er niks aan de hand.
iets zoals dit:
https://www.polymerfasteners.com/polymer-brad-12p
Breek de dag, frees een lijntje.
sbos
Contacteer:

Bericht door sbos »

Ik weet niet welke type spindelmotor je hebt maar als de spindel het aankan dan
Door populier lightplex frees ik met 3mm negatief 12mm (snijlengte is niet meer) met feed van 3000mm/min door. Toerental spindel is nu 16000rpm.
De frees is een tweesnijder.
als je de frees onder een hoek inlaat dan krijg je ook geen brandplekken van de frees.
gebruik een negatieve frees, omdat ik dit gebruikt als de te frezen onderdelen te klein zijn om op de plek te blijven liggen. de freeskracht is naar beneden gericht en de snijgroef wordt gevult met snijzaagsel waardoor het goed blijft liggen.
Ik gebruik een vacuumtafel. het komt voor dat het materiaal niet altijd goed blijft liggen en omklem deze dan met wat houten blokjes.

maar mogelijk moet je in jou situatie gewoon proberen wat mogelijk is.

Succes met je projecten

Sjaak
FonzieBonzo

Thanks voor alle hulp allemaal!

Het lukt me nu met deze instellingen:
in 1x 5mm met 9000RPM 700mm/m
met een (normale) tweesnijder.

Als ik de RPM omhoog breng, verbrand mijn hout. Dus mijn 700mm/min verhogen? Ik denk alleen niet dat 3000mm/min haalbaar is voor mijn hobbymachinetje en voor mij, ik vind 700mm.min al zo snel gaan. Ik gebruik ook tabs en als er een tab wordt gemaakt dan vertraagt de XY ook tijdens de Z movement terwijl de spindlespeed het zelfde blijft. Krijg ik dan daar geen verbrande plekken?

Wat ik had begrepen is dat een hogere RPM ook het aantal rafels kan verminderen?
Wachtend op mijn "twee Fluiten Compressie Freesmachine Up & Down Cut"freesjes uit China, begrijp ik nu dat de up-cut niet veel zit heeft bij mijn 4mm plaat...

@Sjaak: je hebt het over een "negatieve frees", Ik kan nergens vinden als bestelbaar moet ik op een andere term zoeken of heb je misschien een link waar ik deze kan bestellen?

@Rocnc: Ah duidelijk nu!

Gr, Fonzie
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

FonzieBonzo schreef: 06 feb 2025 19:20 @Sjaak: je hebt het over een "negatieve frees", Ik kan nergens vinden als bestelbaar moet ik op een andere term zoeken of heb je misschien een link
Op zich zijn die freesjes zelf niet negetief ingesteld, maar hebben ze een negative spiraal.
Allereerste zoektocht met Google leert mij het volgende:

https://bovenfrezenshop.nl/nl/producten ... g+c+a+view

Dat kan jij ook vinden hoor ;-)
FonzieBonzo

Ja nu door op jou link te klikken vind ik het nu ook gelijk ;-)
Nu staat hier niet ook "down-cut" bij vermeld. Hoeft/kan dit dan niet met een negatieve frees?

Onderaan bij de omschrijving van de frezen brengt mij nu ook weer in verwarring:

"Massief Hardmetaal HWM spiraalfrees met negatieve spiraal Z2. Spiraalfrezen met een positieve spiraal zijn te gebruiken bij alle freeswerkzaamheden met relatief hoge doorvoersnelheid in volhout, spaan plaat, MDF, kunststof en gelamineerde plaatmaterialen. Uitermate geschikt voor freesbewerkingen waarbij de afwerking perfect moet zijn."

Misschien kon ik het niet vinden omdat ik met Bing googelde.

Gr,
Fonzie
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

Misschien heb je hier iets aan. Dan hoef je ook niet zo lang te wachten tot CH levert.

https://freesjes.nl/nl/vhm-compressiefr ... g-10000265
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie