Ok dank jullie wel! Met beide tips ben ik aan de slag gegaan vanmiddag. Er zat gelukkig al een MDB wasteboard op...
Ik ben van 20.000 RPM naar 14.000 RPM gegaan omdat de snede helemaal zwart/verbrand was. Maar dit kan ook aan het type frees liggen.
Samen met de RPM heb ik dus ook de snelheid verlaagd en nu verbrand het niet meer maar ik had de parameters dus beter apart kunnen doen
om de oorzaak van het verbranden te achterhalen.
Feedrate heb ik naar 700mm/m verlaagd en depth per pass op 2.5mm gezet en gebruik een 3mm frees(3.5 heb ik niet).
Nu heb ik aan ChatGPT gevraagd welk type frees ik heb beste kan gebruiken en hij gaf onderstaande antwoord. Klopt het een beetje of wat is jullie advies?
Ik heb geen idee welk type frees ik nu gebruik. Ik wil in ieder geval voor de goedkope aliexpress freesjes gaan omdat ik er alleen vanmiddag al 3 heb gebroken
Momenteel verbrand er dus niets meer maar de boven en onderkant zien er erg versplintert uit en ik heb een hekel aan schuren.
ChatGPT:
1. Type freesjes
1-snijders (Single Flute) carbide freesjes → Ideaal voor zachte houtsoorten zoals populier. Ze zorgen voor een goede spaanafvoer en minder hitteopbouw.
2-snijders (Double Flute) carbide freesjes → Biedt een nettere afwerking, maar de spaanafvoer is iets minder dan bij een 1-snijders.
Upcut frees → Trekt de spaanders omhoog, ideaal voor efficiënte materiaalafvoer, maar kan lichte splinters veroorzaken aan de bovenkant.
Downcut frees → Duwt het materiaal naar beneden, voorkomt splinters aan de bovenkant, maar kan warmte opbouwen als de spaanafvoer niet goed is.
Compression bit → Voor als je echt een splintervrije boven- en onderkant wil, maar bij 4 mm dik hout niet per se nodig.
2. Diameter en snijlengte
1,5 mm - 3 mm freesjes → Perfect voor fijne details en kleine vormen.
3 mm - 6 mm freesjes → Voor grotere contouren en snijwerk.
Snijlengte: ±5 mm (Je hebt maar 4 mm dik hout, dus geen diepe snedes nodig.)
3. Toerental en voeding
Toerental: 15.000 - 24.000 RPM afhankelijk van de frees en je machine.
Voedingsnelheid: Ongeveer 1000 - 2500 mm/min, afhankelijk van hoe stabiel je CNC is.
Diepte per snede: 1 - 2 mm per keer om overbelasting te voorkomen.
Wil je vooral snelheid of een superstrakke afwerking? Upcut voor snelheid, Downcut voor mooie randen!