Een paar vragen m.b.t. freesjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Erik »

Om het cnc-frezen te oefenen ben ik al een tijd werkstukjes aan het maken in (zacht) aluminium. De ene keer krijgt het resultaat een rapportcijfer 8, de ander keer is het bedroevend. Pas als ik aluminium helemaal onder de knie heb wil ik me gaan richten op staal of r.v.s.. Ik weet dat aluminium niet het meest ideale materiaal is om te frezen, maar de werkstukjes vragen om aluminium. Ik krijg de indruk dat mijn freesjes te snel slijten. Ik gebruik emulsie om te koelen/smeren. Na 2 uurtjes frezen is er al zichtbare slijtage op de freesjes, vandaar dat ik een paar vragen stel om erachter te komen wat er fout gaat.

- De zijkanten van de spiraal zijn nog messcherp. De zichtbare slijtage vertoond zich doordat 1 (onder)kant van de tweesnijder korter is geworden dan de andere kant;

Afbeelding

Kan het een oorzaak zijn dat ik de spiebaanfrees gebruik om in het werkstuk in te dalen? Is een spiebaanfrees uberhaupt geschikt voor de neergaande beweging van de z-as of moet er dan eerst een gat geboord worden of een ander type frees gekozen worden?

Of ligt de oorzaak van de onregelmatige slijtage erin dat de spiebaanfrees over de volle breedte moet frezen? Is het misschien beter om in 1 richting te frezen en de overlap van de freesbanen op 50% te zetten?

De leverancier die ik volledig vertrouw qua kennis en kunde heeft mij Phantom 8mm spiebaanfreesjes geleverd waar ik het volgende werkstukje mee wil maken;

Afbeelding

Globale afmetingen zijn 50x50mm. Is een spiebaanfrees het aangewezen gereedschap of is een ander type frees beter geschikt?

Via de catalogus van Phantom kom ik voor de 8mm frees, bestelno. 32.320.0800 voor zacht aluminium op de volgende waarden; Vc = 120-180 m/min, dus 150 m/min. Fz=0,033. Dan ergens anders in de catalogus; toerental = snijsnelheid x 1000/314 x diameter Getallen invullen levert het volgende; toerental = 60 rpm.
Aan de hand van het toerental en de Fz (voeding per tand) kom ik uit op 2 x 0,033 x 60 = 3,96 meter per minuut.
Ergens krijg ik het gevoel dat er iets mis is met deze berekening, of klopt het allemaal?

Gr.

Erik
ingoo
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door ingoo »

Hoi

uitgaande van een snijsnelheid van 150 m/min. kun je de volgende berekening maken:

150000 : 3.14 : 8 = 5971 t/min.
Dat geeft dus een voeding van 5971 * 2 * 0.033 = 394 mm/min.

Een spiebaanfrees is prima om recht mee het materiaal in te gaan, de ene
snijkant snijdt ook tot het midden van de frees.




Gr. Ingo
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door boutje »

Misschien helpt koelen.
Ik zet zelf altijd een beetje lucht op de frees.
Geen geklieder met water en lucht koelt ook prima.

Heb nooit te klagen over het resultaat en ik gebruik de zelfde frezen als jou.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Erik »

ingoo schreef: 150000 : 3.14 : 8 = 5971 t/min.
Dat geeft dus een voeding van 5971 * 2 * 0.033 = 394 mm/min.
:? dus toch fouten in de berekening. :? mijn machine haalt maar 70mm/min. :? max. toerental van de machine is 2200 rpm. Gelukkig is het allemaal maar hobby.

Even rekenen; 394 / 70 = 5,6 De voedingssnelheid is dus factor 5,6 lager dan ideaal. Het toerental moet dan dus ook factor 5,6 omlaag om overmatige slijtage te voorkomen. Nieuw bijbehorend toerental word dus 5971 / 5,6 = 1066 rpm. Correct?
boutje schreef:Misschien helpt koelen.
Emulsiekoeling d.m.v. een goedkoop Conradpompje en een snelheidsregelaartje. Niet ideaal voor aluminium maar (ik denk) beter dan niets.

Nog meer tips?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Alu?.. smeren met Petroleum.. oldest trick in the book..

wat de Freesjes betreft.. 2-snijders?.. jee.. dat ze die achterhaalde dingen nog maken... :D..

tegenwoordig hebben 4snijders ook snijkanten tot over het midden ( 2 snijkanten over het midden, en 2 iets kortere.. met dergelijke frezen ( Volhardmetaal) ga ik met 100 mm/min verticaal staal in, voedingen ?.. 1000 mm/min is eerder regel dan uitzondering.. maargoed.. dit is dan VHM.. HSS.. dat is een ander verhaal.. 't lastige van Alu is dat het kan gaan kleven aan je gereedschappen, en dan loop je de kans dat je de brokken uit je frees trekt..
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door aanrip »

@Arie Kabaalstra: als man van het vak weet je meer en gebruik je ook andere hulpmiddelen dan de gemiddelde hobbyist. En die hobbyist gebruikt wat hij voor een prettige prijs kan kopen bij bv Buitelaar. Dus die tweesnijders blijven veel gebruikt en worden volop gemaakt en verkocht. Dus het gaat om de (on)mogelijkheden van dit gereedschap.
Ook ik was eens draaier frezer van mijn vak en ik probeer via mijn hobby nu mensen geestdriftig te maken voor techniek, dat je daar je portemonnaie niet helemaal voor hoeft om te keren. Met weinig veel doen.

Aluminium is in de meeste legeringen zacht en kan met hoge snelheid en aanzet worden gefreest. Probleem is het tempo, waarin de spanen worden afgevoerd langs de snijkanten. Die moeten glijden en niet kleven. Een vol bad gewoon koelvloeistof voorkomt kleven. Gebruik zo min mogelijk vluchtige stoffen als dieselolie, petroleum, terpentine en tapsnijolie. De dampen zijn schadelijk.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. Beroepsdeformatie zullen we maar zeggen.. in elk geval heeft Buitelaar ook hss frezen met 4 snijkanten.. kosten ?.. mischien een fractie meer dan een tweesnijder..

met een viersnijder heb je in elk geval een gladder oppervlak, en ze zijn stabieler bij het verticaal invoeren.. omdat er 2 snijkanten tot op het hart van de frees doorlopen..

een likje snij-olie wil ook nog wel eens voorkomen dat de boel gaat kleven.. de hoeveelheid dampen vallen alleszins mee.. bovendien... ik ventileer liever dan dat ik dweil.. :D
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door aramon »

Ook de allernieuwste frezen voor aluminium zijn nog altijd 2 snijders. Maar misschien gebruiken wij met Prototyp, Kobelco en Fraisa niet de beste fabricaten. Tweesnijders kunnen gewoon veel meer spaanvolume verwerken, en er kan meer koelmiddel op de juiste plaats komen. Een 4-snijder hoeft ook helemaal niet stabieler te zijn. Indien mogelijk kun je beter schuin of schroefvormig invoeren.
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door aanrip »

een 2 snijder met een snijvlak, dat ongelijk is, kan ook in het hart van de frees materiaal wegvegen en zodoende heeft hij enig borend vermogen. Vuistregel is, dat de halve diameter verticaal kan worden ingebracht. Het spreekt vanzelf, dat er in de kern heel weinig snijsnelheid is, dus de voeding omlaag moet heel rustig gebeuren en de spanen moeten wel wegkunnen. Een 4 snijder heeft die mogelijkheid slechts voor de hoogte van het spaanvlak en als je invoert zal er tegelijk een x of y moeten gaan voeden.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Rimpelsteeltje »

ik koel de aluminium met spirtus
maarja , wie ben ik he .
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door aanrip »

@rimpelsteeltje: is dit humor of roekeloosheid? Er is geen enkele reden om nu al af te branden Rimpel. Een frees die volloopt met voeding aan breekt en net voor zijn dood wordt hij even gloeiend heet. Maar onze dappere Rimpelsteel ziet :shock: het gevaar :mrgreen: , pakt een grote kwast :!: met spiritus en :oops: :evil: :idea: :arrow:
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Rimpelsteeltje »

tsja , dat dacht ik in het begin dus ook ... maar ik heb het in een op de metaal afdeling van mijn werk gevraagd , wat hullie doen tegen het plakken van aluminium aan je frees , en ze doen dat dus koelen met spirus , in een bloemen spuit , en dat heb ik dus thuis ook geprobeerd en het werk wel , snapie

groeten
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Spiritus is een alcohol.. behoorlijk "schraal" ik vraag me af.. zou je niet net zo goed met water kunnen koelen dan?..

in het zeldzame geval dat ik op mijn werk Aluminium moet verwerken, gebruik ik meestal een rijkelijke hoeveelheid koelemulsie ( Blasocut ) of een flinke kwak snij-olie ( Jokisch ).. dat gaat goed... 't lastige is dat Alu goed hecht aan TiAlN coatings op gereedschappen, meestal hang ik dan ook maar even een ongecoate HSS frees in de spantang..die kleven ook wat minder..
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Een paar vragen m.b.t. freesjes

Bericht door aanrip »

Sorry Rimpel, ik zie dat je het meent. Levensgevaarlijk en een zaak voor de arbeidsinspectie. Het idee, spiritus vernevelen.
I like the smell of hot chips
Plaats reactie