Plexiglas graveren

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Plexiglas graveren

Bericht door clements »

Ik ben even bezig geweest om een schijfje uit plexiglas te graveren met een 60gr frees. Dit is een 1-snijder met een scherpe punt. Diepte is 0,15 mm. Lastige is echter dat op het puntje een beetje gesmolten materiaal verzameld en dus een waardeloos resultaat geeft.
Ga ik dieper dan gaat het beter, echter vallen te veel lijntjes weg/ niet genoeg detail.
Hogere toeren leek wat beter te gaan. Vanaf standje 2 tot 6 geprobeerd op de kress. Voeding was 2000mm/min

Wat is een goede start om netjes te graveren?
ASS-U-ME
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Plexiglas graveren

Bericht door assink »

Straal perslucht erop om te koelen en spanen weg te blazen? Heb ik hier vaak voorbij zien komen :lol:
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Plexiglas graveren

Bericht door Michel »

Ik doe er een flinke plas kruipolie op (WD 40 oid.) Na dat je klaar
bent met frezen even afwassen met wat afwasmiddel. Alleen je voeding
vind ik wat aan de hoge kant ik ga niet verder dan 900 mm/min

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
analoogdick
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 dec 2012 15:05

Re: Plexiglas graveren

Bericht door analoogdick »

(D)ick loop tegen het zelfde probleem aan. Ik denk een oplossing te hebben maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Een plaatje plexiglas en daar op een "dammetje" van klei. WD-40 is leuk maar duur, daarom gebruik ik lampen olie. In het "ommuurde" plexiglas wordt een laagje lampen olie in gegoten. Goed gezien wordt het plexiglas onder lampen olie gegraveerd. Try en see.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Plexiglas graveren

Bericht door Storm100210 »

Ik doe het met een hardmetaal freesje van 30 graden 0.2mm op 8000 toeren en een feed van 300mm/min.
ziet er dan goed uit, zonder bramen of smelten.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Plexiglas graveren

Bericht door clements »

ok, merci bokoep allemaal. ik ga het vanavond maar weer eens proberen. Snelheid iig omlaag en wat koelen/smeren
ASS-U-ME
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Plexiglas graveren

Bericht door floriske.nl »

Het scheelt ook enorm of je in gegoten (GS) of geëxtrudeerd (XT) plexiglas graveert.

Bij gegoten heb ik nooit koeling hoeven gebruiken, maar bij XT gebruikte ik altijd wat WD-40 om "smelten" te voorkomen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Plexiglas graveren

Bericht door janplastiek »

Als het even kan, gebruik gegoten GS plexi ipv geëxtrudeerde xt plexi, is bij mij ook al een hemelsbreed verschil zonder koeling
Breek de dag, frees een lijntje.
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Plexiglas graveren

Bericht door DAZ »

Hij heet niet voor niets Janplastiek. ;-)

Heb al veel bruikbare tips voorbij zien komen van hem. Bedankt weer.

Kees
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Plexiglas graveren

Bericht door Mcgyver »

idd, smelten bij graveren heb je meer last van bij extrusie materiaal dan bij gegoten..


hou wel rekening met de dikte tolerantie van gegoten... die is iets meer als 10%... en ja binnen 200 mm kan die afwijking ook ontstaan :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Kees Moret

Re: Plexiglas graveren

Bericht door Kees Moret »

Mcgyver schreef:idd, smelten bij graveren heb je meer last van bij extrusie materiaal dan bij gegoten..:
Probleem is voor mij: hoe herken je de verschillende soorten..
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Plexiglas graveren

Bericht door janplastiek »

het is zoals een forumlid op zijn onderschrift heeft staan, kennis vermenigvuldigt zich als je het deelt, ik krijg hier ook hulp voor mijn problemen, dus is het niet meer dan normaal dat ik de kennis gerelateerd aan dit forum ook door geef ;-)

welk merk van plexi gebruik jij, dan kan je even zien of de fabrikant van jouw leverancier daar een artikel nr voor heeft.
bij Vink is dit niet zo moeilijk de xt is langs 2 zijden met blauwe doorzichtige folie, zonder merk
de gs is met 1 zijde wit en de andere zijde bedrukte blauwe folie, met het merk bvb Altuglas en dan staat er cast acrylic sheet op, er staat ook het artikelnr van de fabrikant op geprint in zwarte tekst cn 100-10000

En zoals Mcgyver al aangaf: de dikte van xt is veel beter aan de maat dan gs, maar als je ze freest zal je het verschil wel merken, de afwerking is netter: er smelt zo goed als niets aan de gefreesde kant. Dus moet je veel minder na bewerken.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Plexiglas graveren

Bericht door Mcgyver »

Probleem is voor mij: hoe herken je de verschillende soorten..
Inderdaad aan de folie

Lucite verkoopt bijvoorbeeld beide.

Extrusie is in groene of blauwe transparante afdekfolie, zonder opdruk. gegoten in witte folie met opdruk vaak met de vermelding dat het materiaal "cast acrelic"is


verder merk je het al bij zagen en verwerking..


bij extrusie zie je als je nauwlettend naar het oppervlak kijkt extrusie strepen als je het oppervlak laat spiegelen in tl licht.....

gegoten is harder en je moet echt moeite doen om bij frezen het te laten smelten... met tappen is het anders .. bij automatisch tappen zul je gegoten ook wel kunnen laten smelten...

Hoe dan ook, vraag bij je leverancier eens wat kleine stukjes.. zelfde dikte maar wel in extrusie en ook gegoten kwaliteit.. je zult het verschil merken..!


als je extrusie bewerkt zagen/frezen ruik je een wat zoetere geur.. dit zal je merken bij je test... de geur van extrusie acrylaat is wel kenmerkend voor het materiaal... ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Plexiglas graveren

Bericht door cocodile »

Ik heb redelijke resultaten bereikt met een graveerfrees.
Heb wel de folie eraf gehaald, want dat ging al gauw om de frees zitten, en heb er ook een straal perslucht op, anders gaat het ook niet goed.

En volgens onze deskundige is het dus de extrusie variant.
Afbeelding

En helaas zie je hier nog steeds maar een gedeelte van een gelinkte afbeelding.. :evil:
Plaats reactie