Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door Zee&Zee »

Ik heb zelf al veel uiteenlopende ( en soms tegenstrijdige info) verzameld over freesjes en hun toepassingen in een portaal frees, maar ben zelf ( mijn machine doet het nog niet ) niet capabel genoeg om deze zonder hulp te bundelen tot een samenhangend verhaal.

Want juist dat zou ik nu ( de machine komt af binnen nu en een maand) wel willen..... en ongetwijfeld anderen ook in de toekomst.

Doel: Een 'stickie' topic met een verzameling (noem het een basis set) frezen om mee te beginnen, met kort wat uitleg erbij...

Dus wie wil me helpen ? Ik zal alles in de tweede post updaten zodat er een coherent verhaal uitrolt.
Het hoeft geenzins de bijbel te worden, maar juist enkel een beginpunt:

Je hebt je CNC frees af/gekocht, maar ..... nul-koma-nul ervaring (manueel of CNC) met frezen.
Wat koop je dan voor zeg een 100 a 150 euro ?


(Waar je het koopt kan je dan wel zelf weer vinden in deze stickie over koopadressen.)

Om het enigzins overzichtelijk te houden, en zijn doel niet voorbij te schieten, stel ik voor om het te beperken tot het frezen ( dus niet graveren) van de meest voorbij komende materialen:

pcb
(zacht)hout-mdf
pmma/polycarbonaat
aluminium
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 19 aug 2014 00:02, 7 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door Zee&Zee »

---------------------------------------------------------------------------------------------
standaard werk
---------------------------------------------------------------------------------------------
kies HSS of HSS COBALT frezen
---------------------------------------------------------------------------------------------
double flute 3 + 6 mm (+ evt een 10 of 12 mm voor grover (grotere vlakken) werk)
ball-nose 6 mm
V-nose 6 mm
---------------------------------------------------------------------------------------------


---------------------------------------------------------------------------------------------
Groot spoilboard vlakken
---------------------------------------------------------------------------------------------
fly cutter met 3 wisselmessen, diameter afhankelijk van max opname spindel
---------------------------------------------------------------------------------------------
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 19 aug 2014 11:11, 10 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door ruudpg »

Misschien dan ook nog even aanvullen met o.a.:

Aantal snijkanten
Diameter
Voedingssnelheid/Voeding per tand
Snede diepte
Koeling met....

Oh ja en bij type frees aangeven, vingerfrees/ballnose etc en het materiaal HSS/VHM etc.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door DaBit »

Kwa toerentallen en voedingen zeg ik niks; die zijn te verschillend per machine. Een goed begin is deze: http://zero-divide.net/?page=fswizard . Kun je zelf kiezen welk materiaal je freest, met welke frees, hoe diep, etc.
Zet SFM en Feed op 40-60% om te beginnen en als het goed gaat kan het wat hoger.

Kwa freesjes: ook al zo'n lastige, want het hangt af van wat je wil gaan maken met je machine. Ik zou het in de eerste instantie op ongecoate HSS of HSS/Cobalt tweesnijders houden in de diameters die je goed uitkomen, en wegblijven van volhardmetaal. VHM heeft soms voordelen, en soms is het zelfs noodzaak (RVS frezen met een Chinese 24000rpm spindel gaat niks worden zonder VHM freesjes). Maar het is duurder en veel, veel sneller stuk.

Kleinere freesjes zijn goedkoper, dus een 6mm freesje slopen is goedkoper dan een 16mm frees. Niet alle Chinezen zijn even goed, dus je zou kunnen overwegen om er een paar van een 'echt merk' te kopen (Phantom ofzo) om erachter te komen dat het slechte resultaat toch echt niet aan jou ligt.

Pak voor 'standaardwerk' een stel rechte 3mm en 6mm freesjes, een 6mm balneus en een V-graveerfreesje ofzo. Ik koop bij voorkeur niet tever vooruit; dan kun je bij de volgende grote opruiming hele planken vol spullen weggooien waarvan je dacht toch echt niet zonder te kunnen. Idem met 'frezensets'; de helft gebruik je niet. Lekker laten staan dus.

Wil je staal en aluminium frezen, neem dan aparte freesjes voor beide materialen. Eenmaal in staal gebruikt moet je geen alu of kunststof meer willen snijden met de frees. Andersom kan meestal wel, als je 'm niet gesloopt hebt tenminste.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door Zee&Zee »

@ Ruud,

Ik wil echt eigenlijk een simpel boodschappenlijstje maken, koop dit, en speel.
Anders wordt het een mega lang verhaal dta zijn doel voorbij streeft.
De meeste parameters zul je zelf toch proefondervindelijk moeten vinden (gebruiker/machine enmateriaal afhankelijk, of staan reeds elders in het forum. Maar een suggestie van feeds en speeds zou kunnen onder ""rpm range"

Onder "type" valt het aantal snijkanten wat mij betreft, de diameter is afhankelijk van de gebruiker en de collets, de voeding en de diepte als eerste ozet zouden erbij kunnen.


@Dabit
staal is niet aan de orde (voor mij igg).

ok, dus een aantal HSS of HSS cobalt tweesnijders ( geen single flutes e.d. nodig dus ?)
3mm en 6mm maten
een v frees
een balllnose (6mm)

Om mijn MDF spoilboard (2x3 meter) te vlakken wat raad je daarvoor aan ?
CNC you later
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door keesfrees »

Zee&Zee schreef:Om mijn MDF spoilboard (2x3 meter) te vlakken wat raad je daarvoor aan ?
een zgn flycutter
het hangt er vanaf wat je max. opname is
ik gebruik er een van D55mm met schacht 16mm, 3 wisselmesjes

wel is het bij het vlakken met grote frees zo dat je de evt niet-haaksheid tov het bed gaat zien
je krijgt dan potdeksel-plankjes :->

daar kwam ik dus ook pas achter toen ik (eindelijk) een grote frees kocht
haaks stellen gaat heel eenvoudig door een zwengel van dik ijzerdraad in de freeshouder te zetten, met de hand ronddraaien en dan moet de hoogte tov het bed overal gelijk zijn

aanvulling 31-8-'16
zo dus :
12504
Laatst gewijzigd door keesfrees op 31 aug 2016 15:42, 2 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door DaBit »

Zee&Zee schreef: ok, dus een aantal HSS of HSS cobalt tweesnijders ( geen single flutes e.d. nodig dus ?)
3mm en 6mm maten
een v frees
een balllnose (6mm)
En als je denkt wat groters nodig te hebben dan hou ik je niet tegen hoor. Het frezen van grote kamers in zachte materialen gaat met een grote frees een stuk rapper en je kunt er dieper mee.
Dus misschien is een 10-12mm 2-snijdertje erbij nog wel handig als je er toepassing voor hebt. Komt weer op de vraag neer: wat wil je ermee doen...
Om mijn MDF spoilboard (2x3 meter) te vlakken wat raad je daarvoor aan ?
Een klein tweesnijdertje. 6mm en die veel baantjes laten trekken van 2,5mm breed. Of zelfs 3mm en 1mm brede baantjes.

Waarom geen grote? Als je frees niet recht staat dan maak je holle vormen omdat de frees in het centrum minder diep snijd dan aan de buitenkant. Met een klein freesje is het dan alsnog vlakker dan met een grote. En zolang je spoilboard niet vlak is, hoe kun je dan meten of je freesmotor haaks op je bed staat?

Een hybride oplossing is een los plankje of blokje kunststof van 100x100mm ofzoiets vlakfrezen met een klein freesje, de spindel daarop haaks stellen, herhalen, en als het goed is een 20mm of groter flycutter of vlakfrees voor een bovenfrees te monteren en daarmee het hele bed te doen.
(een 3mm freesje haalt een vlak van 2x3m ook echt niet; die is bot voordat-ie halverwege is).

Oja, onder 'noodzakelijk gereedschap' hoort een meetklok en statief. Ik vijl liever een frees van een verroeste bout en koop de meetklok dan dat ik freesjes koop en die meetklok moet laten liggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door Zee&Zee »

Nog even een (domme?) vraag, want ik was een boodschappen lijstje aan het maken om van de week te bestellen:

als jullie freesjes bestellen bij zekere iemanden op Ebay zoals bv supermario, dan krijg je vaak US spec frezen ( dwz 1/8 inch) etc. wat metrisch dan weer van die lekkere maten zijn (3.175 mm).

Dit kan je natuurlijk in je software instellen opdat je freesresultaten kloppen, maar mijn vraag is frezen jullie dus met metrische en inch maten freesjes door elkaar ?

Want dan moet je goed op blijven letten dat je niet een 1/8 inch met een 3 mm verward tijdens het inspannen, of mis ik iets ?
CNC you later
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door ruudpg »

Zelf gebruik ik alleen mm-maat frezen, echter zijn de meeste graveerfreesjes alleen te krijgen met een schacht van 3,175mm. Hiervoor heb ik een verloopje van 6mm naar 3,175mm zodat hij in een normale 6mm spantang past. Maar voor een graveerfreesje hoef je de diameter weer niet te programmeren dus daarvoor maakt de schacht diameter weer niet uit. Verder heb ik persoonlijk geen goede ervaring met supermario, de bestelde freesjes hadden allemaal een andere lengte, na een klacht dat ik het vermoeden had dat het opnieuw geslepen frezen waren, omdat ze ook enige verkleuring hadden, kreeg ik zonder verder commentaar mijn geld terug.... doe er je voordeel mee!
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door Guvner »

Zee&Zee schreef:Nog even een (domme?) vraag, want ik was een boodschappen lijstje aan het maken om van de week te bestellen:

als jullie freesjes bestellen bij zekere iemanden op Ebay zoals bv supermario, dan krijg je vaak US spec frezen ( dwz 1/8 inch) etc. wat metrisch dan weer van die lekkere maten zijn (3.175 mm).

Dit kan je natuurlijk in je software instellen opdat je freesresultaten kloppen, maar mijn vraag is frezen jullie dus met metrische en inch maten freesjes door elkaar ?

Want dan moet je goed op blijven letten dat je niet een 1/8 inch met een 3 mm verward tijdens het inspannen, of mis ik iets ?
Dat is toch een kwestie van verschillende bakjes maken waarin je je freesjes bewaart en daarbij ook de juiste collets plaatsen.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door Zee&Zee »

In theorie wel, maar in de praktijk kan zo'n systeem nogal makkelijk fout gaan .... zeker als er meer mensen mee werken.... Dat is igg mijn ervaring met rare maten boren en een kolomboor.

Daarom vroeg ik het me gewoon af.

@ ruud.... hmmm supermario wordt juist in het frezen topic weer 'beter' genoemd dan richontools ( zijn frezen zouden 'bot' zijn )
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door Zee&Zee »

Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 25 aug 2014 15:56, 2 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door DaBit »

Met die richontools frezen ben ik volledig klaar in ieder geval...

Een 1/8" frees gaat zowiezo maar lastig in je 3mm spantang, en je 3mm frees valt uit je 1/8" spantang (totdat je 'm aandraait natuurlijk). Dat valt wel op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Beginners set frezen | wat te bestellen ?

Bericht door Zee&Zee »

dat heb ik al van meer gehoord, dus richon valt zowiezo af.
CNC you later
Plaats reactie