JMC closed loop

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: JMC closed loop

Bericht door remon_v »

Ik heb nu ook Nema24 stappenmotoren met 8 draadjes... ik heb ze nog niet aangesloten, maar ik dacht dat bipolair ‘beter’ was dan unipolair. Nu begrijp ik dat dat niet zo simpel is.

Ik heb dit type: 60HS88DE103D-01 met Leadshine DM542 drivers. Nu heb ik 2 x MW 48V (LRS-350-48) voedingen gekocht bij Ali.

Wat raden jullie aan?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: JMC closed loop

Bericht door Floppy »

Je drivers zijn bipolair dus je moet de motoren ook bipolair aansluiten. Dat kan parallel of serieel.
Zie het plaatje van benkr.
Wat het beste is hangt van de motor specificaties af en die kan ik niet vinden.
Ik zou in elk geval de spanning van de voedingen iets terugschroeven naar 45 volt.
De driver is voor max 50V en 48V is daar wel heel dichtbij.
Ik kwam wel nog dit plaatje tegen, zo is hij serieel aangesloten.
23435
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: JMC closed loop

Bericht door benkr »

Ik heb de exacte datasheet niet kunnen vinden, maar dit komt er dicht bij denk ik:

23438
23437
23436

En als dit klopt dan kun je de motor eigenlijk niet anders aansluiten dan de spoelen in serie want anders wordt de benodigde stroom meer dan de driver kan leveren.
Dit betekent wel dat je een flinke zelfinductie te pakken hebt, wat weer betekent dat je waarschijnlijk niet de maximale snelheid gaat halen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: JMC closed loop

Bericht door remon_v »

Bedankt voor de informatie!
Floppy schreef: 05 mei 2021 11:52 Ik zou in elk geval de spanning van de voedingen iets terugschroeven naar 45 volt.
Kan dat gewoon op de voeding zelf, of moet ik er iets tussen zetten?
benkr schreef: 05 mei 2021 12:35 En als dit klopt dan kun je de motor eigenlijk niet anders aansluiten dan de spoelen in serie want anders wordt de benodigde stroom meer dan de driver kan leveren.
Dit betekent wel dat je een flinke zelfinductie te pakken hebt, wat weer betekent dat je waarschijnlijk niet de maximale snelheid gaat halen.
Ik heb 8 draden en dat moeten er 4 worden, kan ik gewoon 1 draad aan de 2 draden solderen?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: JMC closed loop

Bericht door Floppy »

remon_v schreef: 05 mei 2021 13:21
Floppy schreef: 05 mei 2021 11:52 Ik zou in elk geval de spanning van de voedingen iets terugschroeven naar 45 volt.
Kan dat gewoon op de voeding zelf, of moet ik er iets tussen zetten?
Bij mijn Meanwell voeding zit er een potmetertje naast het aansluitblok.
23439
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: JMC closed loop

Bericht door remon_v »

Floppy schreef: 05 mei 2021 15:11 Bij mijn Meanwell voeding zit er een potmetertje naast het aansluitblok.
Ja juist, ik wist wel dat die potmeter er zat, maar ik dacht dat dat alleen voor fijnafstelling was (dus bijv. +/- 1V)

Maar ik ga het proberen en dan meet ik het wel!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: JMC closed loop

Bericht door benkr »

remon_v schreef: 05 mei 2021 13:21 Bedankt voor de informatie!
Floppy schreef: 05 mei 2021 11:52 Ik zou in elk geval de spanning van de voedingen iets terugschroeven naar 45 volt.
Kan dat gewoon op de voeding zelf, of moet ik er iets tussen zetten?
benkr schreef: 05 mei 2021 12:35 En als dit klopt dan kun je de motor eigenlijk niet anders aansluiten dan de spoelen in serie want anders wordt de benodigde stroom meer dan de driver kan leveren.
Dit betekent wel dat je een flinke zelfinductie te pakken hebt, wat weer betekent dat je waarschijnlijk niet de maximale snelheid gaat halen.
Ik heb 8 draden en dat moeten er 4 worden, kan ik gewoon 1 draad aan de 2 draden solderen?
Wat zegt het tekeningetje voor serie geschakelde spoelen?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: JMC closed loop

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 05 mei 2021 19:37 Wat zegt het tekeningetje voor serie geschakelde spoelen?
Goeie vraag! Ik ben geen elektronica man, maar als ik het probeer te ontcijferen dan denk ik het volgende:

A+ driver verbind je aan de A+ Motor
A - van de motor verbind je aan de C+ motor
A- van de driver verbind je aan de C- motor

En zo precies hetzelfde voor de B+ / B- van de driver.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: JMC closed loop

Bericht door benkr »

Klopt helemaal, het is nu alleen te hopen dat jouw motor deze kleurcodering gebruikt anders gaat het natuurlijk niet werken.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: JMC closed loop

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 05 mei 2021 22:46 Klopt helemaal, het is nu alleen te hopen dat jouw motor deze kleurcodering gebruikt anders gaat het natuurlijk niet werken.
Ik kan heel weinig vinden van mijn motortjes, maar dit zou het moeten zijn:
23440

Daar staat inderdaad al uitgelegd hoe je bipolair in series moet aansluiten...
Plaats reactie