Advies stappenmotor & voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door audiomanics »

Ja hoor, er zitten zes draden in, in vrolijke kleuren, dus je echt vergissen .....
Maar maak de kabels ook niet langer dan strikt noodzakelijk en gebruik een afgeschermde kabel.
De standaard lengte is een meter of 3. Ze zijn echter ook wel langer te krijgen.
Ik verwacht, mits je de systeemkast vlak bij of tegen de machine aan hebt staan dat je alleen de Z-as hoeft te verlengen. Over het algemeen hebben die kabels een aangegoten steker aan de kant van de motor en kun je de andere kant gewoon losnemen en de plug hergebruiken..
Schrijf wel eerst op welke kleuren op welke punten zitten aan gesloten. Bij de kabels die ik allemaal onder handen genomen heb zijn van de 15 polen alleen 1,2,3,11,12 en 13 aangesoldeerd.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door Flupke85 »

Ik lees net dat Ben een test gedaan heeft met Leadshine en Wantai drivers... Nou heb ik op mijn machine drivers zitten van Longs motor, wat waarschijnlijk precies dezelfde zijn.
Zoals bekend gaat mijn machine niet sneller dan 1200 a 1500 mm/min en dan krijg ik stappenverlies.
Zou dit op te lossen zijn met Leadshine drivers? Heeft iemand toevallig een reserve op de plank liggen waar ik even mee mag spelen? Ik heb Nema23 motoren met 3 NM waar nu een Longsmotor DM542 aan hangt.

Sorry voor het kapen van je topic :P
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door audiomanics »

In den beginne schiep Kees een portaalfrees.. Toen nog uitgerust met van die L296 drivertjes op Pacific Scientific steppers van ~2nM en haalde daar de respectabele snelheid mee van wel 1m/min..
Na dat die klote drivers er een paar keer uitgefikt waren heb ik ze vervangen door een paar leadshine drivers en haalde plots ruim 3m min op dezelfde machine en de zelfde motoren.. Nog weer een paar jaar later vervangen door van die Leadshine 2nM Hybridsteppers met HBS507drivers en toen liep ik tegen de pulserate van de Edingcontroller aan: met die 125.000 werd mijn snelheid beperkt tot bijna 11meter per minuut.. De machine wilde wel sneller, de controller niet.. Uiteindelijk het maximum maar op 5meter per minuut gezet want om dat ik er ook wel eens met mijn handen aan zit vind ik 11m/min toch wel wat te snel..(je kan toch bijna niets frezen met die snelheid en mijn machine is ook weer niet zo groot dat ik koffie kan gaan drinken als hij van de ene naar de andere kant gaat..)
Ergo: zelfde machine, andere, even sterke motoren en drivers.. 11 maal zo snel..
Of het dus wat uitmaakt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door Flupke85 »

Hmm, dat geeft de burger moed 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door audiomanics »

Nu verwacht ik, eerlijk gezegd, niet heel veel verschil tussen 2 DM542's van de verschillende merken.
Overstappen naar een Leadshine Hybrid-stepper-systeem (waarschijnlijk stiekum toch een servo-systeem) maakte bij mij een wereld van verschil.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie