Advies stappenmotor & voeding

Moderator: Moderators

D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Advies stappenmotor & voeding

Bericht door D9R »

Hoi

Ik ben bezig om een machine te bouwen om Aluminium te verspanen. Omdat ik tegen de beperkingen van mijn huidige machine zit. Maar ik zit even te twijfelen over de drivers/stappenmotoren.

Mijn huidige machine maakt gebruikt van Nema23 motoren.
Maar mijn nieuwe machine is een heel stuk robuuster. En hier wil ik toch een stuk sneller door het alu gaan i.p.v. 0,75mm per keer (i.v.m. trillen van de machine).

Mijn voorkeur zou Nema34 stappenmotoren zijn. Toch wat meer power. Lijkt mij wel handig voor het verspanen van Aluminium. En als ik ervaringen mag geloven. Worden ze ook een stuk minder warm dan de Nema23 tijdens bewerken van Aluminium.

Nu vroeg ik mij af of de volgende set voldoet? Ook kijkend naar de bijgeleverde voeding.
Ik heb geen weinig verstand van elektra en of dit een goeie combinatie is (controllerboard wordt trouwens wel direct in de kliko gegooid)

http://www.ebay.com/itm/German-Ship-4Ax ... xy2FZSP91w
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door DaBit »

Je redeneert verkeerd om. In een notedop:

Eerst bepaal je wat je machine moet kunnen kwa snelheden,acceleraties, stijfheid, nauwkeurigheid, etc.
Dan ontwerp je de structuur van de machine.
Vervolgens heb je massa's waar je mee kunt rekenen. Daaruit volgen de methode van lineaire aandrijving en benodigd motorkoppel om roterende en lineaire delen voldoende nauwkeurig en snel te bewegen.

De kans dat je daadwerkelijk NEMA34 motoren gaat willen is niet zo heel groot, tenzij je echt een grote en zware machine gaat bouwen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door D9R »

Buitenste afmetingen van de machine worden +/- 600mm bij 780mm. Om even een idee te krijgen van de grote.
Wordt gebouwd uit Aluminium profielen 160x80.

Dit idee: http://www.cnczone.com/forums/diy-cnc-r ... 4-cnc.html

Nauwkeurigheid 0,1mm moet zeker haalbaar zijn.
Snelheden: dat maakt mij niet veel uit. Of de machine 3u of 3,5u bezig is. Hoewel de snelheid natuurlijk mooi meegenomen is.
Werkstukken die ik het meeste maak zijn max 30cm bij 25cm
Laatst gewijzigd door D9R op 04 jul 2016 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door andrefc101 »

D9R schreef:Buitenste afmetingen van de machine worden +/- 600cm bij 780cm. Om even een idee te krijgen van de grote. Werkstukken die ik het meeste maak zijn max 30cm bij 25cm
O, dat zal dan best wel lukken op een machine van 6 x 8 meter.....
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door D9R »

andrefc101 schreef:
D9R schreef:Buitenste afmetingen van de machine worden +/- 600cm bij 780cm. Om even een idee te krijgen van de grote. Werkstukken die ik het meeste maak zijn max 30cm bij 25cm
O, dat zal dan best wel lukken op een machine van 6 x 8 meter.....
Foutje bedankt.
Aangepast
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En weer de verkeerd om (lees: niet heel handige) gebouwde Z-as constructie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door DaBit »

Als ik dat zo hoor is meer dan 2 a 3Nm stepper niet erg nodig, en heb je geen redenen om NEMA34 motoren te gebruiken.

Het blijft verkeerd om werken, maar als je perse eerst de motoren wil hebben voor je de rest bepaald hebt dan zou ik voor 3Nm NEMA23 motoren gaan en drives uit de Leadshine DM, EM of AM reeks. Of eventueel direct voor 2Nm closed-loop steppers gaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef:
En weer de verkeerd om (lees: niet heel handige) gebouwde Z-as constructie.
kun je dat nog even toelichten ajb
of misschien een linkje naar een eerdere uitleg
bvd, ik ben benieuwd
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door D9R »

Volgens mij wordt het bedoeld dat de rails op de 'machine kant zit' en de wagens op 'spindel kant'.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door D9R »

DaBit schreef:Als ik dat zo hoor is meer dan 2 a 3Nm stepper niet erg nodig, en heb je geen redenen om NEMA34 motoren te gebruiken.

Het blijft verkeerd om werken, maar als je perse eerst de motoren wil hebben voor je de rest bepaald hebt dan zou ik voor 3Nm NEMA23 motoren gaan en drives uit de Leadshine DM, EM of AM reeks. Of eventueel direct voor 2Nm closed-loop steppers gaan.
Met zo'n snelheid wil ik ongeveer frezen: https://www.youtube.com/watch?v=D0ZzBxm_tDs

Ik vind het moeilijk inschatten, omdat ik nu alleen Nema23 gewend ben. De huidige machine is ook niet bedoeld om veel Aluminium te frezen. Maar als ik het goed begrijp is Nema23 voldoende voor mijn nieuwe machine.
Closed steppers zijn misschien wel interessant, ik ga hem toch semi-prof gebruiken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

D9R schreef:Volgens mij wordt het bedoeld dat de rails op de 'machine kant zit' en de wagens op 'spindel kant'.
Gelijk goed. :lol:

Sorry Kees, ik ben niet zo slim om m'n eigen hashtags aan te brengen zodat ik eerdere berichten makkelijk terug kan vinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door DaBit »

Mjah, hoe snel je aluminium kunt frezen hangt voornamelijk af van zaken zoals stijfheid frame, koeling/smering, rondloopnauwkeurigheid, gebruikte frees, uitsteeklengte, en vooral kennis en kunde programmeur.
Waar het bij gezapige snelheden zoals in dat videootje in ieder geval niet vanaf hangt is van de motoren.

Even een paar videootjes uit eigen doos van mijn ex-BF20. Die was naar maatstaven van velen 'ondergemotoriseerd': de NEMA23 stappenmotoren op X- en Y-as konden amper 1Nm houdkoppel leveren, en de zwaluwstaartgeleidingen lopen vrij zwaar.
Aluminium
Gereedschapsstaal

Klein detail: in den beginne zaten er 4Nm NEMA34 motoren op die BF20. Die zijn naderhand uitgewisseld voor die kleintjes om sneller te kunnen gaan....

Oftewel: het is niet de motoren die het 'm doen.

Misschien moet je bij het begin beginnen en vertellen wat je nu precies aan het bouwen bent.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef:
D9R schreef:Volgens mij wordt het bedoeld dat de rails op de 'machine kant zit' en de wagens op 'spindel kant'.
Gelijk goed. :lol:
ik vermoedde al dat het daar over ging, iets anders kon ik niet verzinnen
maar, waarom is het een beter dan het ander ?
bij mijn lompe koop portaal frees zit het net zo nl. , en die is best nauwkeurig gezien z'n formaat
hugo stoutjesdijk schreef:Sorry Kees, ik ben niet zo slim om m'n eigen hashtags aan te brengen zodat ik eerdere berichten makkelijk terug kan vinden.
maar de zoekfunctie werkt desalniettemin wel, ik wou je alleen typen besparen
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies stappenmotor & voeding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, als alles stabiel genoeg is, is er niet veel winst te behalen.
Maar.. wanneer de rails 'vaste' wereld is, is de afstand karretjes<>freesspil altijd maximaal, om maximale diepte te bereiken, dus als je bovenin staat, heb je nog steeds een grote afstand tot je karretjes.
Wanneer de rails op de bewegende Z-plaat zit, wordt de afstand tot de vaste wereld kleiner naarmate je hoger komt, je kunt de karretjes zo laag mogelijk plaatsen.
Daarnaast is de stijfheid van de rails ook nog eens een extra-tje die bij de stijfheid van de bewegende Z-as plaat komt.
Je gaat er natuurlijk bij een relatief korte Z-slag weinig van merken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie