Verlies van stappen - Mikron/Eding/Argon/Heidenhain

Moderator: Moderators

Verlies van stappen - Mikron/Eding/Argon/Heidenhain

Berichtdoor Aerts01 op 11 Aug 2017 11:48

Wij hebben een cnc freesbank voor hobby doeleinden in de autosport.

We hebben deze machine (micron WF51C) gekocht via een veiling
Deze was voorzien van volgende componenten:
-Sturing: Eding CPU5A4E
-Drivers: type VSD-E (Granite devices)
-Encoders: type Heidehain rod 420 c 1000 k3(TTL)
-Motoren: Siemens 160VDC
-Software: SolidCam
*De spilaandrijving wordt middels een freq. regelaar aangestuurd

De freesbank werkte toen redelijk, helaas was de bedrading 1 grote puinhoop.
Dus hebben we de stuurkast helemaal terug op orde gebracht.

Echter bij het opnieuw aansluiten van de drivers gaf de aansluiting een kleine vonk.
Vermoedelijk was de 'verstopte' condensator, welke hiervoor was aangebracht nog niet ontladen.
Hierdoor zijn de printplaten/encoders beschadigd.

We hebben geprobeerd bij de leverancier dezelfde componenten te bestellen maar deze bleken grotendeels niet meer leverbaar, dus is er gekozen voor een andere opzet nl:
-Sturing: Eding ICNC600
-Drivers: Argon (Granite devices)
-Encoders: type Heidehain rod 420 c 1024(TTL)
-Motoren: Siemens 160VDC (Onveranderd)
-Software: SolidCam (Onveranderd)
*De spilaandrijving wordt middels een freq. regelaar aangestuurd (Onveranderd)

Sindsdien zijn er problemen met het verlies van stappen.
Even lijkt het goed te gaan en dan gaat het weer fout en verliest deze weer wat stappen.
Dit probleem blijft zich voordoen machine is nu eigenlijk onbruikbaar
We hebben zelf al wat geëxperimenteert met aarding en ferrietkernen maar dit heeft ook niet het juiste gevolg.

Hopelijk is hier iemand die nuttig advies kan geven,
al dan niet bereid om even mee te kijken.

Groeten,
Aloïs Aerts
Aerts01

Re: Verlies van stappen - Mikron/Eding/Argon/Heidenhain

Berichtdoor audiomanics op 11 Aug 2017 13:22

Omdat die Granite devices een feedbackloop hebben, kunnen ze eigenlijk geen stapfouten maken.. Ik denk dus in eerste instantie aan iets mechanisch: bijv een slippende koppeling tussen de motor en de aandrijfspil (kogelomloop?)
Gebruik je die encoders voor positiefeedback? Dan kan daar ook nog wel iets tussen zitten?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
audiomanics
Donateur

Berichtdoor benkr op 11 Aug 2017 16:20

Helaas kan ik je niet helpen met het oplossen van jullie probleem, maar ik heb wel interesse in de defecte spullen.
Ik zeg niet dat ik ze kan repareren, maar proberen wil ik het altijd. Dus voor de spulletje die richting vuilnisbak gaan houd ik me aanbevolen.
benkr
Donateur

Berichtdoor rien1959 op 11 Aug 2017 18:51

Een Mikron WF51C (Mikron met een K !) heeft standaard glaslinealen. Blijkbaar is hij omgebouwd naar encoders op de kogelomloopspindels of zitten ze op de motoras ? Zoals al terecht werd opgemerkt draait jouw systeem in closed loop, dus stappenverlies kan niet. De regelaars zouden alarm moeten slaan. Volgens mij zijn er een aantal mogelijkheden. Of het is een slippende koppeling op de kogelomloopspindel (kan volgens mij niet, tenzij niet originele koppeling is gebruikt) of de kogelomloopspindels zijn overleden. Hoe constateer je trouwens dat er stappenverlies is ? Met een meetklok of kloppen de werkstukken niet ? Verder zie ik niets over de staat van de geleidingen. Ik durf te wedden dat de Y-as geleiding versleten is of in ieder geval niet goed is afgesteld. Laat de Y-as maximaal naar buiten gaan. Zet een meetklok aan de zijkant tegen de freeskop en probeer met de hand de kop in de X-as richting (dus dwars) te bewegen. Hier mag slechts 0,001 tot 0,002 mm slag op zitten. Ja, ik bedoel echt duizendsten ! Is de speling veel groter dan is de geleiding niet goed afgesteld of, waar ik bang voor ben, totaal versleten. Dit hele verhaal vind je dus terug in de X-richting op je werkstuk en gedeeltelijk in de Z-richting. Wanneer een Mikron WF goed wordt onderhouden is hij na 40 jaar nog steeds nauwkeurig. Anders zakt zo'n machine in en komt het nooit meer goed. Ik weet waar ik over praat omdat ik zelf Mikron servicemonteur ben geweest en zelf een WF in mijn bezit heb.
Leve Zwarte Piet ! En met BN'ers heb ik niets ....
https://vimeo.com/user60024472
rien1959

Terug naar Stappen en servomotoren