Stroomverbruik Leadshine 3Nm / 2Nm Closed Loop

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Stroomverbruik Leadshine 3Nm / 2Nm Closed Loop

Bericht door audiomanics »

Nena schreef: Meende dat de 2Nm maar iets van 2 - 3A vroeg.
Die veronderstelling komt aardig overeen met mijn bevindingen:
Ik heb vier van die motoren op mijn portaalfrees zitten en ik heb zo'n realtime verbruiksmeter in de 230V opgenomen, waar ik actueel het opgenomen vermogen kan monitoren van het geheel (computer, beeldscherm en machine)
In rust (motoren nog niet bekrachtigd): 80W
motoren bekrachtigd (spindel uit): 100W
4 assen op volle snelheid gestuurd (spindel uit): 230W
Dat zou betekenen dat de vier motoren op volle snelheid slechts 150W consumeren, ofwel nog geen 40W per stuk.
Ik voed conventioneel (trafo, gelijkrichter, elco) met 36V. ofwel net 1 ampere per motor slechts.
MAAR als je geschakeld voedt dient je voeding wel minimaal een factor 2 overgedimensioneerd te zijn: 2-3A per motor is dan wel wenselijk.
Dat is, als alles mooi en soepel loopt. Drivers kunnen de stroom ook wel opvoeren als de motoren zwaarder belast worden om toch die gewenste stappen te maken. Het principe van servo's. waar deze closed loop steppers toch aardig op lijken qua gedrag. Het zal me niet verbazen dat als je de as van zo'n motor vast zet dat de stroom op gaat lopen tot het maximale tot de fout zo groot wordt dat de drive in error gaat.
Nu kosten die voedingen gelukkig ook niet de wereld. Het prijsverschil tussen een 36V/10A of 36V/20A is tientjeswerk. Veel goedkoper dan een dikke 15A ringkerntrafo, een vette gelijkrichter en super dikke elco met bleeder (hoewel conventioneel voeden toch nog de voorkeur geniet IMHO).
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie