wanneer is het nu een servo?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door Breaker »

De encoder is gespecificeerd als 20bit of een miljoen pulsen per omwenteling, ik heb het nooit nageteld ;-)
Het lijkt me heel veel maar ik wordt wel vaker verrast. De servo wordt niet op de kogelomloopspindel (assen) maar op de gereedschapspindel gebruikt.
Ik ben hiervoor bezig geweest met de ombouw van de bestaande motor naar DC servo met 4096 lijnen met step/dir en ook dat werkte goed, veel van opgestoken:
viewtopic.php?f=6&t=14178&start=42#p162654
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door stef stuntpiloot »

Even een update over de motoren die ik besteld heb. Ze zijn snel met de levering! Het is verzonden met DHL express en levering staat gepland voor komende maandag. (bestelling heb ik woensdag gedaan) Helaas is er ook wat minder nieuws: het is verzonden met DHL express dus de kans op invoerkosten is zeer hoog, en in dit geval heb ik ook een rekening gekregen. Invoerkosten voor 3 motoren zit op 70 euro afgerond. (iets om rekening mee te houden dus)
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door lordprimoz »

stef stuntpiloot schreef: 20 apr 2018 16:41 Invoerkosten voor 3 motoren zit op 70 euro afgerond. (iets om rekening mee te houden dus)
Wacht maar tot de tweede rekening eraan komt....
Vorige week een brief op de mat van een pakje wat ik 5 maanden geleden ontvangen had, of ik ook nog even btw wilde betalen...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door stef stuntpiloot »

Er is geen tweede rekening. Dit is compleet met invoerkosten,btw,verwerkingskosten.

BTW krijg ik terug maar dat is niet voor iedereen van toepassing.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door kawarider »

Ja, bij mij waren ze ook snel binnen. Ik meen een 30% erbij aan btw administratie en importheffing. Tsja, doe je niets aan.

Motortje is ter vervanging van een 12 nm stappenmotor. Ik zou een 1 nm nodig hebben volgens mijn berekeningen. Dan heb je op snelheid een dikke stapper noddig en een kleine servo. Ben benieuwd of dat klopt. Planetair kastje met i 5 maakt van het koppel heel wat, en ook als de zaak op toeren is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door Kjelt »

lordprimoz schreef: 20 apr 2018 16:47 Wacht maar tot de tweede rekening eraan komt....
Vorige week een brief op de mat van een pakje wat ik 5 maanden geleden ontvangen had, of ik ook nog even btw wilde betalen...
Dat is nieuw voor mij dat je als partikulier nog een 2e rekening krijgt?
Had je het als bedrijf besteld of als partikulier?
En je had daar voor al wel de invoerheffing en adm. kosten betaald?
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door lordprimoz »

Het was een particuliere bestelling waarbij ik vooraf al moest betalen, anders werd mn pakket niet eens bezorgd...

Volgens dhl:
"Reeds op 2 november 2017 heeft u een bedrag van €71.12 voldaan. Dit bedrag betrof het bedrag van de “pre-clearance” (voorinklaring). Echter is het bedrag van de “final clearance” (definitieve inklaring) leidend. Helaas komt het wel eens voor dat het bedrag van de final clearance hoger is; ook voor deze zending is dit het geval. Daarom zult u €53.59 moeten bijbetalen."
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door Kjelt »

Dat is bizar zeg, ik hoop niet dat dit bij mij ook gaat gebeuren.
Inmiddels heb ik nergens meer haast bij en laat alles via China post komen dan is er alleen steekproefsgewijs kans op een extra bon maar bijna alle relatief kleine lichte pakjes waar een waarde <25$ op staat laten ze volgens mij lopen anders hebben ze veel personeelstekort.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door FSSF »

Als het met DHL of Fedex komt is het sowieso bijbetalen, komt het met de gewone pakkettenbezorger mee dan is er niks aan de hand.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door stef stuntpiloot »

@primoz, hou bij DHL (en FEDEX zelfde) rekening met het feit dat als er geen verzendkosten los op de doos staat ze voor de BTW berekening uitgaan van verzending uit NL. In het geval van deze motoren moest ik daar ook weer op letten. De verzendkosten waren 40 euro maar DHL gaat bij de berekening uit van standaard tarief van NL naar CN wat ruim boven de 100 euro is. Bij deze motoren was het verschil in ieder geval 45 euro (wat je teveel betaald als je niet oppast)
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door lordprimoz »

het ging mij meer om het feit dat ik 5 maanden na ontvangst nog een rekening ontving, waar overigens enkel op stond dat ik nog die 53.59 euro moest betalen (zonder overzicht!).

De waarde die het bedrijf op het pakket heeft gezet waren een heel stuk lager, maar dat ga ik dhl niet vertellen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door Breaker »

Ik zal wel op de zwarte lijst staan; bij alles meer dan €22 op de verpakking komt er standaard een flink bedrag bij. Als de waarde er een eindje boven ligt gebruik ik al snel een bekende courier, dan is het er in ieder geval vlotter.

Op circuitonline.net kwam ik wel een toegankelijke uitleg over servo's en stappenmotoren tegen...

Servo's:
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

Stappenmotoren:
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door kawarider »

Kort samengevat maakt de terugkoppeling dus een servo. Mijn argument om over te stappen op servo s wordt dan een beetje tricky, vast koppel over gehele toerenbereik. Closed loop steppers hebben ook geen koppel op hoge toeren, net als gewone steppers.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door Kjelt »

Ik vind een stepper met feedback encoder dus een closedloop stepper geen echte servomotor.
Maar de term is sterk verwaterd waardoor de verwarring is ontstaan.
Plaats reactie