Keuze servomotor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stvv86

Keuze servomotor

Bericht door stvv86 »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een geschikte servomotor voor mijn eindwerk,ik wilde hem berekenen maar heb erg weinig gegevens. De toepassing is een lift,via een kabel zou ik een last van max 100kg willen opheffen over een hoogte van 2.3m met een snelheid van 0.3m/s

Hier zie je een foto van de arm waar de kabel op komt. de trommel waar de kabel opgerolt wordt heeft een diameter van 10cm.
Afbeelding

Iemand een idee hoe je nu de motor kan berekenen? ik heb het gedaan en kwam dit uit.

mijn berekeningen:
omtrek trommel: L = 2 x PI x r = 0.31415m
toerental: n= V/L x 60 = 57.30t/min

F = 100kg x 9.81m/s² = 981N
M=F x r = 49Nm

P = M x W = M x 2 x PI x n / 60 = 294w

vooral het vermogen vind ik aan de lage kant voor deze toepassing en daarom twijfel ik aan mijn berekeningen,ik vermoed dat ik iets over het hoofd gezien heb.


Indien iemand mij kan helpen zou ik dit heel erg fijn vinden,alvast bedankt!

Vriendelijk Groeten
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Keuze servomotor

Bericht door klaas van gemerden »

Ha stvv86

Die 981N moet je eerst overwinnen, F=Mxa 100x0.3ms²=30N die heb je b.v. nodig om die 0.3m/s verplaatsing te halen. Wat je niet meerekend zijn statische wrijving µs en je dynamische wrijving µk. Wat op het motortypeplaatje staat is volgens mij opgenomen vermogen. Zo'n motor heeft een rendement van b.v. 90%.
gemiddeld vermogen: p=Wab/delta t

momentaan vermogen: P(t)=dW(t)/dt=Watt=F*(d(vo*t+1/2*a*t²/dt)
Ik denk dat je je vergelijking een beetje moet uitbreiden.
Op het plaatje zie ik een reductiekast? Tsja als je motor 1400 omw/min­¯ en je hebt een omwenteling per seconde van de trommel nodig, heb je toch een vertraging van 1400/60=23 1/3. Zo'n reductiekast zet een behoorlijk gedeelte om in warmte e.d. De fabrikant zal je kunnen vertellen wat het ''rendement'' er van is.

Ik heb hier nog oefenopgaven van school liggen die kan ik je wel doormailen? Stuur anders ff een bericht.

Gr. KvG
stvv86

Re: Keuze servomotor

Bericht door stvv86 »

u mag deze zeker doormailen,is erg vriendelijk van u!

stuur maar door naar [modedit]e-mailadres te vinden via het profiel van stvv86[/modedit]

maar even voor de duidelijkheid,de mechanische constructie op het plaatje is reeds gemaakt,de motor moet je nog even wegdenken want ik ben nu op zoek naar een geschikte motor. ik had de motor al op het plaatje gezet zodat de bedoeling wat duidelijker werd.

verder dacht ik wel dat ik een paar dingen vergeten was in mijn berekeningen maar helaas weet ik ni precies hoe ik dit moet berekenen,alle hulp en kennis is zeer welkom.

alvast bedankt voor de reactie!
Laatst gewijzigd door Erik op 24 feb 2009 19:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Emailadres verwijderd i.v.m. spamrobots
Plaats reactie