Welke Drivers geschikt

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Welke Drivers geschikt

Bericht door Tomdekx3frezer »

Wie kan mij advies geven welke JUISTE drivers ik nodig heb om de BIPOLAIRE stappen motoren van een draaibank aan te sturen.
Op de motoren staan geen gegevens vermeld betreffende aantal Nm.
De motoren worden beide met 85v DC spanning gevoed.
De gemeten spoelweerstand :
X-motor tussen 1A en 1B=0,8 Ohm
tussen 2A en 2B=0,8 Ohm

Z-motor tussen 1A en 1B=0,4 Ohm
tussen 2A en 2B=0,4 Ohm
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Breaker »

Kan ik helaas niet :oops:

Maar misschien nog handig te vermelden welke maat motoren.
Iedere maat heeft zo z'n maximale stroom en dat is een goed startpunt om de drivers op in te stellen, en dan maar kijken of ze niet te heet worden, anders terug in stroom of verder opvoeren wanneer gewenst.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Floppy »

Die stappenmotoren werken niet op 85 V maar de drivers. Dat beperkt gelijk je keuze behoorlijk. De meeste drivers gaan max tot 50V, enkele tot 80V en maar een paar zijn voor hogere spanningen.
Het belangrijkste bij een stappenmotor is de stroom en die heb je nu net niet vermeld. Door de vrij lage spoelweerstand vermoed ik iets in de buurt van 4A.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Tomdekx3frezer »

Misschien dat de technische tekening mogelijk iets meer info geeft over betreffende motoren cq betreffende ampere naar motoren:
https://www.flickr.com/gp/166916814@N04/9M17S8
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Breaker »

Waar is Leeuwinga als je 'm nodig hebt... ;-)

https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=3493#p32711
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Tomdekx3frezer »

Ik heb zojuist de stroom en het voltage door
En tussen aansluiting en de spoel 1A net zoals de Amperemeter geschakeld gemeten, blijkt :

Z-as motor:
Houdstroom 4,7Ampére
Rijstroom. 0,1 Ampére
Voltage 84 Vdc

X-as motor:
Houdstroom 2,4Ampére
Rijstroom. =< 0,05 Ampére
Voltage 83,5 Vdc

Ik weet niet indien bij hoge belasting (draaien)of het Amperage dan hoger wordt dan de houdstroom.
Indien niet is dan het aantal Nm nu te bepalen?
En welke driver* voor welke as is de juiste keuze?

*Liefst zet ik gelijk closed-loop drives erop met dan losse encoders op elke as!
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Floppy »

Waarom wil je nieuwe drivers? De bestaande werken volgens het schema gewoon met step en dir signalen die kunnen door Mach of Eding zo geleverd worden. Alleen even op de voeding letten die lijkt voor de signalen 24 Volt te zijn.
Wat rijstroom zou moeten betekenen heb ik geen enkel idee van. De stroom door een stappenmotor verandert niet noemenswaardig bij belasting. Die wordt namelijk geregeld door de driver.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Tomdekx3frezer »

Waarom ik nieuwe drivers wil is het feit dat de bestaande drivers inmiddels na 30 jaar behoorlijk verouderd zijn en niet nauwkeurig aansturen gezien tegenover hedendaagse drives.
Closed loop kan ook als gewone drive aangesloten dus als ik dan drives aanschaf geef het geld 1 keer uit dan ook voor die paar tientjes meer een upgrade naar closed-loop.
Met Rijstroom bedoel ik uiteraard de stroom die verbruikt wordt zodra de motoren belast worden en het support over het bed rijd.
Gezien de “rijstroom” tegenover houdstroom berhoorlijk verminderd heeft dan mijn inziens (kan me vergissen) met de geringe belasting op dat moment van doen anders kan ik dit niet verklaren.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Tomdekx3frezer »

Maar nou ben ik ondanks een aantal gegevens helaas nog geen stap verder betreffende de vraagstelling :roll:
Wie o wie :?:
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Floppy »

Ik denk dat je weinig reacties krijgt omdat je wensen nogal afwijkend zijn.
Je hebt een voeding van 85Volt, je wilt closed loop steppers maar met losse encoders.
Dat laatste is zeker niet makkelijk. Je hebt die vraag in Juni al gesteld en de reacties waren toen ook negatief.
Die voeding is toch 30 jaar oud de condensatoren die daarin zitten zullen ook wel aan hun eind zijn.
Wil je de huidige stappenmotoren behouden omdat die afwijkende maten hebben?
Anders toch maar een digitale stepperdriver nemen met een nieuwe voeding van 48 of 60 Volt.
Bijvoorbeeld zoiets: https://www.hardware-cnc.nl/nl/shop/clo ... 82a-detail
Instelbaar tussen 0.5 en 8.2A en max 80Volt.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Breaker »

Zo een soort drive zou mogelijk een optie zijn als je encoders wilt toevoegen:
https://www.cncdrive.com/DG4S_16035.html

Maar als regelsystemen niet je dagelijkse bezigheid is en je het geen hoofdhobby wilt maken, kan je mijns inziens beter met het bestaande systeem gaan (zonder loopback), of in z'n geheel vervangen door een closed loop set.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Tomdekx3frezer »

Ja natuurlijk closed loop steppers met losse encoder, waarom zou ik de motoren opnieuw moeten kopen als de bestaande in orde zijn lijkt me onlogisch.
In juni ging de vraag over een andere machine namelijk freesmachine dit staat compleet los van de vraag die ik nu stelde.
Namelijk hoeveel Nm de motoren hebben..
En dan welke driver voor welke as optimaal werkt.
Maar geen nood de berekening van het koppel etc. heb ik aan de hand van gegevens die bekend zijn via iemand die goed thuis is in dit soort zaken nu op tafel incl. advies welke stepper en losse encoder geschikt is. ;-)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Breaker »

Jammer dat je zo kortaf bent, ik deel alleen mijn ervaringen en het staat je vanzelfsprekend volledig vrij om er mee te doen wat je wilt.

Op mijn machine zaten ook 20-30 jaar oude motoren, créme-de-la-créme toendertijd, ook geprobeerd om bouwen naar moderne drives en besturing. Bleek toch heel lastig, uiteindelijk de motoren ook vervangen en als ik dan zie hoeveel soepeler en krachtiger het geheel is, is 20 jaar een hele tijd. Zelfde voor de spindelmotor, ook een encoder opgezet, had ook zo z'n beperkingen.

Ik zeg niet dat het niet kan en niet lukt, maar vraag me wel af of het oplevert wat je wilt, het is mijns inziens altijd goed om je dat af te vragen. Misschien zijn het mechanische aanpassingen waar je tegenop ziet, of inderdaad de kosten, (alhoewel motoren toch een relatief goedkoop onderdeel zijn in zo'n ombouw), of misschien ben je graag groen bezig.

Heb je een advies waar je blij mee bent: Ga er vooral voor! Extra leuk als je het, samen met je ervaringen, ook nog deelt hier.
Laatst gewijzigd door Breaker op 17 sep 2018 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Welke Drivers geschikt

Bericht door Tomdekx3frezer »

Excuus aan jou breaker maar de kortaf was het antwoord op de laatste reactie van floppy.
Wat heeft mijn vraagstelling met een vraag ergens in juni te doen die ook nog over een andere machine ging.
Bovendien waren de vragen betreffende de verstrekte gegevens simpel en duidelijk en als daar niet op geantwoord op kan worden heb er ook niets aan antwoorden dat mijn vragen afwijkend zijn en daarom weinig reacties geven.
En als advies om dan de drivers en motoren te vervangen dat is geen openbaring en ligt voor de hand maar is in deze niet de oplossing van de vraagstelling.
Laatst gewijzigd door Tomdekx3frezer op 17 sep 2018 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie