2 stappenmotoren op 1 as, lopen niet lekker.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

2 stappenmotoren op 1 as, lopen niet lekker.

Bericht door Zee&Zee »

Hey peeps,

ik heb een raar ding in 1 mijn Y as.
Daar draaien 2 motoren op ivm grote brug (2,5 mtr).
Die motoren staan In Eding CNC ingesteld als combi ( dus 1 slave tov de andere ).
Alles loopt an sich lekker ( dus maatvast, keert mooi op zelfde punt terug homed goed etc. )
Assen staan ook identiek ingesteld in Eding qua acc en vel.

Echter.... ik krijg een vervelende vibratie in die as als ik een beetje vlot ga ( onder de 1000 qua feed is het te doen, erboven merk ik met hand op Z as een vervelende vibratie, een soort stuiter, die steeds erger wordt naarmate ik de feed hoger zet ) Dus een schokkige beweging ipv een vloeiende.
Daadwerkelijk n materiaal frezen of in de lucht maakt daarvoor niks uit, dus het lijkt uit de aandrijving zelf te komen.
Ik heb de boel al los gehad, mechanisch qua geleidingen ontdek ik niks.
Het lijkt gewoon vanuit de aandrijving/steppers te komen ( dus met steppers los gekoppeld loopt alles prima en smooth als ik het heen en weer smijt)

Enige wat ik me nog kan bedenken is dat de drives geautotuned zijn, zou het daar aan kunnen liggen ? viewtopic.php?t=9460
Dat de autotune de motoren ( excact zelfde type en fabrikant etc voor drives en motoren ) toch net iets anders instelt en dat ze dan ever so slightly met elkaar gaan vechten ?
Of heeft iemand nog andere heldere ideeën die ik over het hoofd zie ?

In het verlengde daarvan, hoe reset je de drive naar factory settings, dus de status voor de autotune ? moet je daarvoor de software installeren of kan dat ook met een goocheltruuk met de dipswitches ? ( Kan ik nergens vinden in de manual )

Leadshine AM882 drives, CPu5B EdingCNC Ethernet
CNC you later
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 2 stappenmotoren op 1 as, lopen niet lekker.

Bericht door Kjelt »

Volgens de manual kun je deze driver via een seriele verbinding met tuning software op je PC configureren.
Ik zou eerst uitlezen wat je nu hebt dus read van de drivers en de settings van beide drivers opslaan (als txt bestand).
Daarna det twee configuratie txt bestanden van de drivers met elkaar vergelijken.

Als de PID of andere parameters van beide drives anders staan zou dit wel het een en ander verklaren.
Je wilt eigenlijk dezelfde instellingen hebben.
Met die software kun je ook terug naar de fabrieksinstellingen maar die zijn voor de bijbehorende Leadshine motor (als ik me niet vergis) en jij had een andere motor.

Mocht dit de oorzaak zijn dan kun je het volgende doen:
1 motor losgekoppeld autotunen door de software, het configuratie resultaat weer opslaan als txt bestand.
Spanning er af, tweede driver er aan en de eerste configuratie laden vanuit het txt bestand en ook in deze driver opslaan/programmeren.
Dan zouden in theorie als het dezelfde motoren zijn ze gelijk moeten reageren.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2 stappenmotoren op 1 as, lopen niet lekker.

Bericht door audiomanics »

Let wel: Protuner van Leadshine (de software dus) moet je wel speciaal voor die specifieke driver gebruiken.. Maar op de website van Leadshine is dat wel uit te vinden.
In sommige gevallen wil het aantal microsteps ook verbetering geven in de loop.. Over het algemeen geven wat hogere waarden een stillere loop.
Maar dan moet je sowieso aanpassingen doen bij de instellingen. en het kan zijn dat je door de hogere "bitrate" de te halen snelheid naar beneden haalt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 2 stappenmotoren op 1 as, lopen niet lekker.

Bericht door benkr »

Je schrijft dat je brug 2,5 mtr breed is, dan is denk ik je KO spindel (als je die tenminste gebruikt) ook zoiets.
Bij lengtes boven zo ongeveer 1 meter krijg je heel snel last van vibraties door het niet 100% recht zijn van de spindel.
Dat merk je vooral bij hogere snelheden en natuurlijk het meest als de Z-as helemaal links of rechts staat.
De oplossing daar voor is het plaatsen van dempers die vanzelf meelopen met het portaal en dan b.v. blijven staan op elke 50 cm van de spindel.
Hoe je dat moet maken is een uitdaging die geheel aan jou is, maar denk b.v. aan hoe een lamellengordijn werkt, de dempers hangen met kettingkjes aan je Z-as wagen om maar iets te noemen.
Ja, deze methode kost je waarschijnlijk wat Z-as werkbereik, een geheel andere benadering is gebruik maken van een zgn aangedreven moer maar dat vergt wel veel meer aanpassing van je machine, maar zeker omdat het zo'n grote machine is is er plek genoeg om dat te realiseren.
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: 2 stappenmotoren op 1 as, lopen niet lekker.

Bericht door Tomdekx3frezer »

Soortgelijk probleem zoals je omschrijft heb ik meegemaakt op een cnc draaibank van zes meter lengte , op de z-as van deze machine zat welliswaar maar een enkele servo , het probleem deed zich voor bij te hoge instellingen van de ijlgang.

Zodra deze ijlgang in de parameters verminderd was, was dat probleem weg.
Mogelijk kon de motor op een bepaald moment (slijtage ) bij hogere snelheid niet meer goed reguleren waardoor stotteren en resonantie plaatsvond.
Die slijtage was niet mechanisch maar puur doordat in de drive van deze as bepaalde componenten zoals bijv. transistors minder goed gaan bijsturen.
Plaats reactie