Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Moderator: Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door hrscharft »

Ik kan wel het verschil laten zien tussen de stepperdrivers.
Mocht daar interesse voor zijn dan maak ik wel een video.

Als je de acceleratie flink hoog zet en een meter of 5 a 10 per min laat lopen dan zie je duidelijk het verschil.
de ene motor stallt bij zowat iedere rinchting verandering en de andere motor blijft mooi door lopen.

Iets anders wat me nog opviel is dat ie ook stallt als je hem oppakt. Dat vond ik wel iets heel frapants.
Motortje loopt mooi en zodra je hem oppakt BZZZZT.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door audiomanics »

hrscharft schreef: 13 dec 2018 23:23 Iets anders wat me nog opviel is dat ie ook stallt als je hem oppakt. Dat vond ik wel iets heel frapants.
Motortje loopt mooi en zodra je hem oppakt BZZZZT.
Ik heb daar wel een verklaring voor: De motor accelereert en door die kracht wil de stator (de behuizing dus) in tegengestelde richting draaien. Als hij vast zit kan hij dat niet, maar los in de hand is er weinig dat hem daarin tegenhoudt.
Het gevolg is dat hij een afwijking detecteert en probeert te corrigeren (het principe van closed-loop)
Dat gaat in een hoog tempo maar door die acceleratie gaat dat ook de andere kant op: de motor zal als geheel gaan resoneren rond het startpunt.
Het is me bij het los testen van de drivers aan de motoren ook al eens opgevallen dat je bij hoge snelheden een soort stallen kreeg, maar als je de motor vast zette was het over en kon je nog veel harder accelereren en draaien..
Het is dus ook een kwestie van de instellingen (in Protuner)
Bij bepaalde leadshine drivers kan je ook een filter instellen (in microseconden) Ook dat kan resulteren in veel hogere snelheden. Op de edingkaart bleek dat rond 4500 te liggen.


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door hrscharft »

Weten mensen hier eventueel ook nog het verschil tussen de gele en blauwe Lichuan drivers?
De prijs van die dingen staat me wel aan maar bij het googelen viel het op dat er Blauwe en Gele doosjes zijn nu.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door audiomanics »

De kleur? (de blauwe is blauw en de gele is geel :roll: )
Flauw natuurlijk, maar het typenummer is anders.. ze hebben ook zwarte en grijze..
Andere types, andere specs.. (2 versus 3 fase etc..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
rob21tq
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 dec 2010 17:15
Locatie: Leveroy (limburg)

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door rob21tq »

skillalot schreef: 13 dec 2018 22:10
rob21tq schreef: 13 dec 2018 21:44 Oke,

Het 1 en ander is mij een stuk duidelijker geworden. Het beste ga ik voor de echte Leadshine, of eventueel Lichuan. Echter lees ik dat de leadshine 2phase zijn en de Lichuan 3phase kwa motoren.

Zit daar nog verschil in?
3 fase loopt mooier
Zijn dan alleen de motoren 2 of 3 phases, of moet men hier ook nog op de driver letten?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rob21tq schreef: 14 dec 2018 06:58 Zijn dan alleen de motoren 2 of 3 phases, of moet men hier ook nog op de driver letten?
Een 2 phase motor heeft ook een 2 phase driver, en de 3 phase dus een 3 phase driver.
Is het verschil tussen 3(6) of 4 draadjes en daar heb je echt andere elektronica voor nodig.
Ik denk dat het bij die closed loop motoren sowiezo beter (misschien zelfs noodzakelijk) is om altijd setjes te kopen, dus motor met bijpassende driver. Ook handiger met aansluiten van de encoder e.d.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door skillalot »

Geen idee wat het verschil is tussen de blauwe en de gele, ik ken alleen de gele.
Ik weet ook niet of alle lichuan die te koop staan origineel zijn, of dat er ook nog namaak tussen zit, maar dat zou goed kunnen.
Zelf zou ik niet moeilijk doen en gewoon in nederland kopen bij hardwarecnc, weet je zeker dat het goed zit, en als er eens iets is heb je ook iemand om op terug te vallen. En de prijzen zijn gewoon netjes vind ik, daar zou ik zelf geen risico voor nemen.
rob21tq
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 dec 2010 17:15
Locatie: Leveroy (limburg)

Re: Welke stappenmotoren en drivers en waar te koop

Bericht door rob21tq »

ik heb even op de website van zowel leadshine als van lichuan rond gekeken, ik zie dat nema 23 drivers er in 2 of 3 fase te krijgen is en dat nema 34 altijd 2 fase is. Maakt dit verder nog iets uit, en zijn er verder nog meer dingen waar ik op moet letten bij de keuze voor een closed loop motor + driver
Plaats reactie