stappen motoren vervangen plasmatafel

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door benkr »

het idee voor de as is volgens mij om ervoor te zorgen dat de motoren mooi synchroon lopen.
zodat de brug haaks blijft tegenover de tafel
Ja en nee, die is vooral bedoeld om er voor te zorgen dat bij stappenverlies van de ene kant de andere kant toch meekomt.
Gezien het verhaal bij deze machine geen overbodige luxe, wat dat betreft kende de ontwerper de zwakke plekken van zijn ontwerp wel goed.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

benkr schreef: 30 dec 2018 10:13
het idee voor de as is volgens mij om ervoor te zorgen dat de motoren mooi synchroon lopen.
zodat de brug haaks blijft tegenover de tafel
Ja en nee, die is vooral bedoeld om er voor te zorgen dat bij stappenverlies van de ene kant de andere kant toch meekomt.
Gezien het verhaal bij deze machine geen overbodige luxe, wat dat betreft kende de ontwerper de zwakke plekken van zijn ontwerp wel goed.
ja, de eigenaar van grotius kent er wel wat van.
alleen achteraf gezien had ik liever een beetje meer betaald en betere onderdelen gehad (closed loop systeem, bob met ethernet, ...).
maar toen ik de tafel kocht wist ik er minder van dan ik dacht :roll:

voorlopig is dit mijn plan:
de motoren vervangen + de besturing ervan met de bijhorende voeding daarvoor.

afhankelijk van de resultaten zal ik dan bekijken of andere investeringen nodig of de moeite zijn.

iedereen heel erg bedankt, mocht er iemand later nog goede opmerkingen hebben, laat maar gerust weten.

Skillalot: ik hou nog contact met u voor verdere samenwerking.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door benkr »

Mocht je na het vervangen van de motoren en drivers niets meer doen met het oude spul dan houd ik me aanbevolen.
Ik maak geregeld mensen blij met dit soort spul, vooral beginners of mensen die het voor een heel ander doel gaan gebruiken, een lasmaipulator om maar eens iets te noemen.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

benkr schreef: 30 dec 2018 18:57 Mocht je na het vervangen van de motoren en drivers niets meer doen met het oude spul dan houd ik me aanbevolen.
Ik maak geregeld mensen blij met dit soort spul, vooral beginners of mensen die het voor een heel ander doel gaan gebruiken, een lasmaipulator om maar eens iets te noemen.
zal ik zeker onthouden.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

ik had ook nog eens een vraagje over closed stapper motoren vs open.

aangezien acceleratie en deceleratie zo belangrijk zijn bij cnc plasmasnijden.
zijn closed loop systemen hier beter in dan open systemen, of is hier geen verschil in bij de twee?
we gaan er dan wel vanuit dat we ter vergelijking 2 systemen gebruiken met dezelfde specificaties.

dat zou NOG een extra voordeel zijn voor closed loop systemen t.o.v open.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door skillalot »

Ja, stukken beter.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door kawarider »

Daar ga je uiteindelijk wel op uitkomen, die closed loop. Dan weet je tenminste ook dat het verkeerd gaat als t verkeerd gaat.

Mbt microstepping, 10.000 of 25.000 lijkt me veel te fijn. Dan blijft er geen koppel over en dus ook geen versnelling. Kijk maar eens bij die excel in topic berekenen stappenmotoren. Ik begrijp eigenlijk niet dat dat veel hoger gaat dan laten we zeggen 1600 of 3200. Maar ja, ik begrijp wel meer niet. Dus als iemand eens met duidelijke argumenten komt om dat wel te doen, dan is er weer wat te leren.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door skillalot »

Heb ze op werk op 12000 steps/omw staan ;-)
Er blijft wel koppel over, zeker met closed loops. Probleem is alleen of je besturing snel genoeg pulsen kan uitsturen.
Op werk haal ik nog 12m/min, wat meer dan voldoende is voor een 1.5 x 3m machine.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

uiteindelijk zal ik die motoren ook vervangen naar closed loop, is gewoon op alle vlakken een beter systeem (versta echt niet waar dit niet orgineel op de machine zit voor een kleine meerprijs).

voor nu ga ik gewoon die planetaire vertraging doen,
zouden jullie nu beiden assen ( X en Y) voorzien van die vertraging of alleen bij de Y-as, waar vermoedelijk de meeste vibratie en ruwheid van komt?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door skillalot »

Ik zou op beide een vertraging bouwen, maar gewoon effe rustig alles uitzoeken en in een keer goed doen, geen half werk.
Effe nette steuntjes op maat frezen etc, en dan zorgen dat die machine gewoon goed word en 10 jaar mee kan.

Ja ik snap ook niet waarom hij het niet gelijk goed gedaan heeft. Kennelijk was de kostprijs van de machine belangrijker dan de kwaliteit...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door kawarider »

Inderdaad, daar ontkom je niet aan. En dan steps op 1600 zetten ipv 25000
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

net wanneer het duidelijk is wat er moet gebeuren merk ik iets op....
die vertragingskastje gebeuren assen met een spiebaan,
maar die goedkope motors op de machine hebben assen met een vlak stukje op waar een stelschroef op klemt.
bestaan daar adapters voor of iets?
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

okay, heb op de Y-as aan elke motor een planetaire versnelling gezet.
hij loopt wel zachter maar:
natuurlijk loop hij in die richting nu veel trager (is een vertraging van 5/1).
de steps per voor de Y-as heb ik al verhoogd van 468 naar 2340.
maar de velocity wordt dan automatisch door mach3 verlaagd naar een veel lagere waarde (ben de exacte waarde vergeten).
voordien was die 7998 nu is die ergens in de 2500.
wanneer ik die waarde wil aanpassen wordt die direct terug veranderd.
weet iemand hier raad mee? moet ik de pulse/rev aanpassen op de driver dan?
Plaats reactie