stappen motoren vervangen plasmatafel

Moderator: Moderators

cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

skillalot schreef: 28 dec 2018 22:22 Had hij jou ook al gevraagd?
Kun je niet een op een vervangen, want huidige motor in brug is er een met dubbele as. Van daaruit gaan er twee assen naar buiten in zelfstellende lagerblokken.
De riem span je door die blokken omhoog te schuiven, en vervolgens staat er niks meer in lijn. Klote constuctie dus.
Er zullen twee motoren op de Y-as moeten komen, met ook een extra homeschakelaar dus. Er moeten dan nieuwe motorsteunen gemaakt worden, die kan hij zelf op de machine uitsnijden en lassen.

Verder zijn nema34 motoren veel te lomp voor zo'n brugje, nema23 zal vele malen mooier lopen.
de machine heeft 2 motors op de Y-as (1 langs elke kant van de brug)
elke motor wordt rechtstreeks verbonden met de tandheugel.
tevens loopt er ook van elke motor een getande riem naar een as die de 2 motoren aan een verbindt.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door skillalot »

Dan die as weg halen, en daar de motor monteren met riem vertraging van 1:4.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door kawarider »

Precies. Dat maakt t simpel en zelf uitvoerbaar.
Hier liggen nog leadshine dm542 of zo. Prima drivers. Ook nog een 12 nm openloop. Kun je wat testen of t aan motor driver ligt
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

huh?
als ik de as die de 2 motoren met mekaar verbind weghaal, kan de machine dan niet scheef gaan snijden (niet haaks)?

of ben ik niet mee met het plan? :P
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door kawarider »

Mss wel. Mss ook niet. Constructietechnisch hoort ie daar niet, leuk bedacht maar t wordt statisch overbepaald zo. Mss is dat je probleem wel. Stapverlies hoort niet voor te komen, scheeftrekken dus ook niet
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

even nog een vraagje:

als ik de motoren van de Y-as vervang samen met de voeding en besturing ervan.
moet de voeding/besturing van de motoren op de andere assen (x en z) dan ook veranderen of blijft staan deze naast de nieuwe voeding?
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door skillalot »

Kun je gewoon apart erbij houden.
Mach 3 stuurt een stap en een richting puls naar je motor drivers, en weet verder niet wat voor driver er aan hangt, of hoeveel spanning deze krijgt.
Het kan alleen zijn dat de instellingen van die betreffende as anders moeten, steps per mm, acceleratie, etc. Maar die kun je per as gewoon instellen.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door benkr »

Vreemd, ik heb gisteren hier 2 of 3 keer iets geroepen, allemaal verdwenen, daarom nog maar een keer.

Grotius heeft denk ik zijn naam veranderd maar lijkt nog wel te bestaan, zie hier:

https://drimble.nl/bedrijf/meerkerk/361 ... es-bv.html

Die NC-machine kun je bellen op onderstaand nummer en vinden op hetzelfde adres als Grotius holding.
Adres: Scheepjesbrug 417, 4231 ZZ Meerkerk
Provincie: Zuid-Holland
Telefoon: 0183 664 241
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

benkr schreef: 29 dec 2018 20:36 Vreemd, ik heb gisteren hier 2 of 3 keer iets geroepen, allemaal verdwenen, daarom nog maar een keer.

Grotius heeft denk ik zijn naam veranderd maar lijkt nog wel te bestaan, zie hier:

https://drimble.nl/bedrijf/meerkerk/361 ... es-bv.html

Die NC-machine kun je bellen op onderstaand nummer en vinden op hetzelfde adres als Grotius holding.
Adres: Scheepjesbrug 417, 4231 ZZ Meerkerk
Provincie: Zuid-Holland
Telefoon: 0183 664 241
toen ik contact had opgenomen met hem een paar maanden geleden zei hij dat aan die vibratie weinig te doen was omdat stappenmotors daar last van kunnen hebben bij een bepaalde frequentie.

ik zoek gewoon nu iemand naar de machine te laten kijken om dan te beslissen wat er moet gebeuren.
- motors op de Y-as vervangen
- motor op de X-as vervangen
- een vertraging inbouwen voor zachtere en meer nauwkeurige bewegingen
- ...

als er iemand interesse heeft om tegen een eerlijke vergoeding te komen naar de machine (staat in turnhout, België 30km van tilburg).
om dan een beslissing te nemen wat er moet gebeuren.

hier zijn een paar foto's van de snijkwaliteit (dik materiaal snijdt ie mooi, maar bij dun materiaal is het nogal kartelig)
https://mega.nz/#F!CXIgWIzK!bLw55kEpHKRPYK1nR-KBqg
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door benkr »

Ik heb alles nog eens een keer bekeken, en zie niet in waarom je de motoren niet 1 op 1 zou kunnen vervangen door closed loop motoren, met een beetje geluk en wat gehobby is dat werkend te krijgen. De encoder kabels moeten wel flink lang worden, misschien wel 10 meter voor de langste maar die zijn gewoon te koop dus geen probleem.
Die koppeling tussen beide kanten van de brug zou niet nodig hoeven zijn, maar kan denk ik ook niet echt kwaad, bovendien lijkt het dat je daar mee de tandheugel spant dus die doet wel iets goeds, maar dat zou ook kunnen zonder die koppeling.

Maar wat ook zou kunnen is die motoren laten zitten en alleen de drivers en het BOB bordje vervangen door een controllerkaart met Ethernet, de UC300Eth of de Pokeys 57CNC of (want daar lees ik ook veel goeds over) een CS labs kaart. Misschien moet ook de voeding worden vervangen omdat de meeste closed loop setjes op beduidend lagere spanningen werken dan de wat oudere stappenmotor drivers.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door benkr »

En omdat de vraag nu zo concreet wordt gesteld, nee, ik heb geen interesse om deze klus te doen, ik heb al meer dan genoeg te doen zonder dit.
Maar technisch gezien prikkelt het me wel, die machine moet gewoon goed te krijgen zijn met wat simpele modificaties.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1674
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door kawarider »

T is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat dat zwarte tandriempje doet. Dat zit tussen stappenmotor en tandwiel op de tandlat? Dan is daar toch simpelweg de verhouding aan te passen? Heb je niemand voor nodig en is tientjeswerk. Als je zulk dik materiaal snijdt, wat er overigens heel netjes uitziet, is snelheid niet boeiend.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door cruz »

kawarider schreef: 30 dec 2018 02:10 T is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat dat zwarte tandriempje doet. Dat zit tussen stappenmotor en tandwiel op de tandlat? Dan is daar toch simpelweg de verhouding aan te passen? Heb je niemand voor nodig en is tientjeswerk. Als je zulk dik materiaal snijdt, wat er overigens heel netjes uitziet, is snelheid niet boeiend.
hier is simpele schets ter verduideleking.
https://mega.nz/#!XHQmEYoS!2AMkLU69jAiA ... i1ovNiNKV4

het enige wat die riem doet is de 2 motoren (aan elke kant van de brug zit 1 motor) op de Y-as aan mekaar verbinden.
de constructie die je op die foto ziet (foto met die riem) zit is exact het zelfde aan de andere kant van de brug.
en tussen die constructies zit die massieve as.
die as is aan beide einde verbonden met verbonden met zo'n riem.
elke riem gaat dan naar zijn motor.

het idee voor de as is volgens mij om ervoor te zorgen dat de motoren mooi synchroon lopen.
zodat de brug haaks blijft tegenover de tafel
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: stappen motoren vervangen plasmatafel

Bericht door benkr »

Klopt, maar volgens mij trekken ze ook nog het tandwiel in de tandlat, dus die as is ook nog riemspanner.
Die koppeling tussen beide kanten zou er vanaf mogen, maar die riem span functie niet.
Plaats reactie