DIY linear Servo

Moderator: Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

DIY linear Servo

Bericht door hrscharft »

Het is niet vaak dat ik echt wat leuks voorbij zie komen op instructables maar deze vond ik toch wel heel erg leuk bedacht en uitgevoerd.
https://www.instructables.com/id/DIY-IR ... D9IM5WKT8I

Wellicht leuk om na te bouwen of te verbeteren nog.

Iig erg mooi gebouwd.
Afbeelding

https://youtu.be/YfhBZJRWi-A
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: DIY linear Servo

Bericht door benkr »

Lijkt me een leuk leerexperiment, alleen zou ik het geheel langer maken en in plaats van een rotary encoder een glasliniaal gebruiken.
Ik zou alleen geen idee hebben hoe je b.v. een 3 Nm lineaire motor zou moeten dimensioneren, met andere woorden hoe sterk is zo'n ding?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY linear Servo

Bericht door DaBit »

Ik heb er destijds voor mijn freesmachine serieus naar zitten kijken. Vooral de lineaire inductiemotor; daar is wat makkelijker newtonnetjes mee te produceren voor een hobbybudget. Als je ooit in Toverland (boosterbike) of walibi (Xnogwat achtbaan) geweest bent dan heb je die newtonnen wel gevoeld. Met zo'n inductiemotor had ik een leuk meet- en regelklusje voor de boeg, maar daar kom ik wel uit.

Maar uiteindelijk is het toch lastig. Ook met vloeistofgekoelde spoelen en dat soort truuks word het spul knap groot voor beperkte krachten. Ik doehet uit mijn hoofd, maar ik meen dat ik voor 200N aandrijfkracht al een 'motorblok' nodig had van 30cm lang, 10cm breed en 10cm hoog.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: DIY linear Servo

Bericht door mjeuring »

De UXX serie van Technotion (Almelo) kan tot 4200N. Onderaan een leuk filmpje. Maak dan praat je ook over massief koperdraad van een mm of meer dik, alles watergekoeld en magneten die je met veel respect moet behandelen.
https://www.tecnotion.com/products/iron ... otors.html

Onze draaibanken hebben dit soort motoren en ik moet flink drukken om ze een honderdste uit positie te krijgen.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: DIY linear Servo

Bericht door frank »

Ik meen me te herinneren dat DMG een jaar of 10 geleden een machine had met lineaire motoren op de assen. Volgens mij zijn ze er ook weer van af gestapt dus dat zal ook wel zijn redenen hebben.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIY linear Servo

Bericht door hugo stoutjesdijk »

frank schreef: 15 jan 2019 12:33 Ik meen me te herinneren dat DMG een jaar of 10 geleden een machine had met lineaire motoren op de assen. Volgens mij zijn ze er ook weer van af gestapt dus dat zal ook wel zijn redenen hebben.
Volgens mij een hele serie machines, gevolg van een dealtje met Siemens die de aandrijvingen leverde.
Zijn er nog steeds, maar misschien inmiddels zo gewoongoed dat het amper meer opvalt.
https://en.dmgmori.com/products/machine ... -20-linear

En ook heidenhain leverd al een poosje een komplete direct drive oplossing
https://www.heidenhain.us/product/direc ... n-systems/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY linear Servo

Bericht door DaBit »

mjeuring schreef: 15 jan 2019 12:24 De UXX serie van Technotion (Almelo) kan tot 4200N. Onderaan een leuk filmpje. Maak dan praat je ook over massief koperdraad van een mm of meer dik, alles watergekoeld en magneten die je met veel respect moet behandelen.
https://www.tecnotion.com/products/iron ... otors.html

Onze draaibanken hebben dit soort motoren en ik moet flink drukken om ze een honderdste uit positie te krijgen.
Ik vind die dingen nog knap compact en licht voor wat ze kunnen :shock:
Mijn zelfbouwer zou toch 5x het gewicht en volume nodig hebben gehad (en een fractie van de kosten, dat dan weer wel)

Maar er was nog een reden dat ik naar de lineaire inductiemotor keek ipv eentje met permanente magneten: zo'n rail vol met N52 magneten is een leuke euh, spanenmagneet. Hoe doen ze dat op de draaibank? Iets spanendicht krijgen is onderhand een even grote klus als iets vacuumdicht krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: DIY linear Servo

Bericht door hrscharft »

Hoe doen ze dat op de draaibank? Iets spanendicht krijgen is onderhand een even grote klus als iets vacuumdicht krijgen.
Simpel toch ;) enkel non ferro draaien.... ;)
Maar idd wat jij zegt is precies ook wat ik dacht. Hoe ga je zo iets gebruiken op een machine waar staal en ijzer op verwerkt worden want die spanen komen op plekken terecht waarvan je nooit dacht dat ze er zouden kunnen komen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: DIY linear Servo

Bericht door mjeuring »

hrscharft schreef: 15 jan 2019 14:01
Hoe doen ze dat op de draaibank? Iets spanendicht krijgen is onderhand een even grote klus als iets vacuumdicht krijgen.
Simpel toch ;) enkel non ferro draaien.... ;)
Nee, alleen kunststof (contactlenzen) :lol: Maar eea is stofdicht, (metaal)spanen komen niet in de buurt van de magneten.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: DIY linear Servo

Bericht door frank »

@Hugo: Zat ik er dus volkomen naast :oops: Ik heb het ook niet zo gevolgd want het blijft natuurlijk heel erg prijzig.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: DIY linear Servo

Bericht door benkr »

mjeuring schreef: 15 jan 2019 15:26
hrscharft schreef: 15 jan 2019 14:01
Hoe doen ze dat op de draaibank? Iets spanendicht krijgen is onderhand een even grote klus als iets vacuumdicht krijgen.
Simpel toch ;) enkel non ferro draaien.... ;)
Nee, alleen kunststof (contactlenzen) :lol: Maar eea is stofdicht, (metaal)spanen komen niet in de buurt van de magneten.
Dat stofdicht en waterdicht is een leuk verhaal, militaire apparatuur is dat ook, en niet zo maar een beetje, de meeste dingen kunnen minimaal 1 meter diep zwemmen.
Maar als je zag wat er terug kwam uit b.v. Afghanistan dat zat dat altijd boordevol stof, ook (stofdichte) lagers en dergelijke liepen vast door datzelfde stof, als reden werd opgegeven dat de vorm van die zandkorrels anders is dan de Europese zandkorrels, zoiets als ronde vs. vierkante korrels waardoor afdichtingen opeens volkomen inefficiënt blijken te zijn.
Het is niet voor niets dat de westerse landen om "humane" redenen b.v. de gebruikte voertuigen na een missie daar schenken aan de lokale gemeenschap. Eigenlijk is het gewoon "total loss" maar dat kun je niet verkopen, daar was het allemaal veel te duur voor.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: DIY linear Servo

Bericht door stef stuntpiloot »

Heel mooi spul, heb er vaak naar gekeken maar kwam tot de conclusie dat ik het teveel werk vond of te duur. Die how-to ga ik zeker even bekijken en bookmarken!

Heb er ook mee gewerkt bij een bedrijf waar ik vorig jaar werkte (engineering/R&D), heel tof! Het voorbeeld dat je laat zien (die DIY) heeft het voordeel dat je de spoelen tussen magneten hebt in plaats van er naast. Dat scheelt een boel in de constructie omdat je niet hoeft te compenseren voor het moment dat op de mechanica komt te staan als ze geactiveerd worden.

Dit is de machine waar ik het over had:
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: DIY linear Servo

Bericht door Markus »

Mooi project, al kan de elektronica wat beter, vraag me af hoe constant de afmetingen en magnetische kracht is van de afzonderlijke magneten , en of dat uberhaupt uitmaakt met een goede besturing (met terugkoppeling)

Onze nederlandse trots watersnij machine bouwer Resato gebruikt ook lineare motoren op in ieder geval X en Y, manual die ik zag zei 0,025mm nauwkeurigheid.

@ hrscharft : als je ooit zoiets wilt gaan bouwen dan wil ik wel meedoen !

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: DIY linear Servo

Bericht door stef stuntpiloot »

Ze lijken allemaal wel een relatief lage kracht te hebben (vergeleken met een standaard kogelomloop setup), geeft ook al weer aan dat je niet zoveel nodig hebt als je denkt.

Van Allen Bradley bijvoorbeeld, het grootste krachtigste model dat ik kon vinden heeft:
2882 N Continuous (18A @ 650VDC)
5246 N Peak (34A @ 650VDC)


Dat is natuurlijk enorm veel, maar als je ziet op wat voor enorme machines het soms gebruikt wordt valt het relatief gezien nog mee.


Bron:
https://literature.rockwellautomation.c ... _-en-p.pdf
Plaats reactie