Welke stappenmotoren voor router?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door andrefc101 »

Dat snap ik wel, maar vind het een beetje vreemd.
Ik ga er gewoon van uit dat je het beste wilt, ts vraagt wat het beste is, geld is even geen probleem. Dan zal hij er toch ook wel voor zorgen dat de rest van zijn hardware in orde is? Anders is elke actie of verbetering kansloos!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 21 jan 2019 21:27 ts vraagt wat het beste is, geld is even geen probleem.
Zo lees ik het niet. Ik lees het als:
Welke stappenmotoren adviseren jullie, het hoeven niet de goedkoopste te zijn als ze maar goed zijn.

Dat is wat anders als ik wil het beste, geld speelt geen rol.

Maar daar kan TS beter een antwoord op geven.
Gebruikersavatar
damax
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2019 08:34

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door damax »

Voor wat ik begrepen heb is NEMA een design norm die een standaard beschrijft voor stappenmotoren.
Dit design(formaat), geeft meteen ook enige duiding op het geleverde vermogen.
NEMA23 (2-3 nm) is prima voor standaard werk, ttz hout, plastic, dun aluminium, …
Indien je gaat voor non-ferro of staal moet je hoger mikken. NEMA34 (4 tot 8nm) wordt dan de norm.
Deze motoren zijn kwa afmetingen niet uitwisselbaar.

Hybride motoren, zijnde stappenmotoren met feedback, is sowieso de norm als de geldbeugel niet de prioriteit heeft.
Je kan met kleinere motoren werken voor dezelfde snelheid. Je vermogen wordt beter gedoseerd. En last but not least, een misstap wordt
onmiddellijk gecorrigeerd door de bijgeleverd elektronica, waardoor je, na uren frezen, niet tot de constatatie komt dat je kan herbeginnen.

Servo motoren lijken me eerder een niche. Deze motoren staan nooit stil. Zij zijn continue bezig nul-positie te zoeken.
Voor onze kleine machines brengen deze motoren geen meerwaarde omdat we de mechanische snelheden niet kunnen halen die deze motoren bieden.
Dus enkel voor nerds en professionele machines.

Wat mij betreft ga je voor branded closed loop motoren als Leadshine die je kan vinden op de site van de forum sponsor.
Dat tezamen met een robuust opgebouwde machine moet de juiste richting zijn.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken…
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke stappenmotoren voor router?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het getal achter nema is de maat van het huis.
nema23 =2.3 inch dus vierkant 58.42mm (maximale maat, in het echt meestal iets kleiner, maar de montage gaten zijn bij allemaal op dezelfde maat)
enz.enz voor nema15, nema34
Dat een grotere motor meer koppel heeft begrijpt natuurlijk iedereen, maar het blijft een indicatie, net zo als dat een audi A8 waarschijnlijk ook meer vermogen heeft dan een A3, maar dat hoeft niet per se.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie