polariteit aansluitdraden stappenmotor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

polariteit aansluitdraden stappenmotor

Bericht door hobbycnc23 »

Mijn machine bouw ik helemaal uit recycling materiaal, dus mijn stappenmotoren zijn ook 2e hands.
Nu kan ik eenvoudig uit de vier draden de twee spoelen herkennen met behulp van een Ohm meter (universeelmeter). Maar hoe kom ik achter de polariteit op een eenvoudige manier, zonder de driver of een dubbele H brug te gebruiken.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: polariteit aansluitdraden stappenmotor

Bericht door DirkSchipper »

Maakt niet uit. Aansluiten en óf in de software de draairichting aanpassen als die verkeerd is, of de polariteit van een van de twee spoelen omkeren.

Maar m.b.v. merk, typenummer en Google vindt je vaak al snel een aansluitschema voor die motor.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: polariteit aansluitdraden stappenmotor

Bericht door hobbycnc23 »

heb me suf gegoogled maar KH56QM2B van japan servo co Ltd heb ik niet gevonden. Wel andere typen met allemaal verschillende kleuren aansluitdraden :oops:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: polariteit aansluitdraden stappenmotor

Bericht door Kjelt »

hobbycnc23 schreef: 24 mei 2019 17:13 heb me suf gegoogled maar KH56QM2B van japan servo co Ltd heb ik niet gevonden. Wel andere typen met allemaal verschillende kleuren aansluitdraden :oops:
Horen nog drie cijfertjes achter ;-)
Blz 20
http://www.e-jpc.com/pdf/hybrid-steppin ... square.pdf

Dan weet je in ieder geval of ie unipolair of bipolair is en welke spanning hij lust.
En de kleuren draadjes op pagina 21.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: polariteit aansluitdraden stappenmotor

Bericht door hobbycnc23 »

Bedankt Kjelt, maar deze site had ik al gevonden maar het type nummer stond er niet bij en de kleuren op blz. 21 zijn ook anders. De volledige type nummering is KH56QM2B036
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: polariteit aansluitdraden stappenmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar als je weet wat de 2 spoelen zijn, ben je er toch.
Bij 4 aanwezige draden kan het volgens mij alleen maar bipolair zijn, voor unipolair moeten er meer draden beschikbaar zijn.
Dus zoals eerder gezegd :aansluiten, als ie verkeerd om draait, de aansluitdraden van A+ met A- verwisselen , dus 1 spoel andersom aansluiten. (en dat mag ook B+ B- zijn, maar niet allebij)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: polariteit aansluitdraden stappenmotor

Bericht door hobbycnc23 »

Inderdaad Hugo, ik ben er. Maar ik wilde graag weten of er een methode is om vòòr het installeren en aansluiten er een methode is om uit te vogelen hoe de polariteit van de aansluitdraden van de twee spoelen is. Het wordt mi na het aansluiten in mijn situatie lastig de draadjes te wisselen. Het kan wel, maar in één keer goed aansluiten is voor mij handiger
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: polariteit aansluitdraden stappenmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Weet jij dan met 'correct' aansluiten welke kant de motor op draait, en is dat ook de juiste richting in jouw situatie?
Dan is de draairichting omkeren in de parameters stukken handiger.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: polariteit aansluitdraden stappenmotor

Bericht door hfjbuis »

hobbycnc23 schreef: 25 mei 2019 10:42 Inderdaad Hugo, ik ben er. Maar ik wilde graag weten of er een methode is om vòòr het installeren en aansluiten er een methode is om uit te vogelen hoe de polariteit van de aansluitdraden van de twee spoelen is. Het wordt mi na het aansluiten in mijn situatie lastig de draadjes te wisselen. Het kan wel, maar in één keer goed aansluiten is voor mij handiger
Ik test elke motor en connector voor de montage even los op de werkbank met een arduino, potmeter en een eenvoudige driver. Dan zie ik of hij draait en in welke richting!
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: polariteit aansluitdraden stappenmotor

Bericht door chimaerion »

Theoretisch kun je aan de wikkelrichting van de spoelen bepalen welke richting de motor zal draaien, maar bij een stappenmotor is dat ook geen sinecure, ook niet na het losvijzen ervan. De spoelen zijn allemaal opgebouwd uit kleinere deelspoelen.
De empirische methode die boven aangehaald werd, lijkt me een heel pak eenvoudiger.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: polariteit aansluitdraden stappenmotor

Bericht door keesfrees »

Bij transformatoren wordt dat aangegeven met een stip.
Is er iets van een merkteken te zien ergens ?
Ik vermoed van niet niet, alle draden zullen in een bundeltje naar buiten komen ws.
Plaats reactie