Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door Kjelt »

Dit vind ik dan wel weer apart, Michael Heyder van de PFM machines laat hier een simultane toepassing van JMC steppers en JMC servos zien op dezelfde as.
Reden: de steppers voor nauwkeurigheid en houdmoment , de servos voor de hoge snelheden.
Laat de discussie maar losbranden, ik wist niet eens dat dit mogelijk was?

https://youtu.be/0_nS-5zgzn8
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind z'n filmpjes nogal langdradig, en ben er een beetje doorheen gezapt. Ik heb echter het idee dat hij deze opstelling niet bedoelt om een machine mee uit te rusten, maar meer om op dezelfde hardware het verschil tussen de motoren te laten zien.
En dan durf ik zomaar te beweren dat een servo altijd gaat winnen van een stappenmotor, daarvoor is wel een positie regeling noodzakelijk, of die nu in de servo zit of in de besturing.
Dan kun je daarna natuurlijk nog een discussie opstarten wanneer je het nu eigenlijk een servo mag noemen, want daar zitten natuurlijk ook gradaties in.

En zoals ik al meer dan 20 jaar roep, met de microstappen van de stappenmotor en de fase/draaiveld aansturing van AC servo motoren groeit het principe wel naar elkaar toe.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door Kjelt »

Kijk zijn filmpje dan nog maar eens goed Hugo want hij laat ze wel degelijk tegelijk draaien om hun beide pluspunten te combineren.
Volgens hem kun je de JMC servo nooit zo tunen dat hij en snel naar zijn eindpunt toe gaat zonder door te schieten. Als hij hem wel zo afstelt dat hij niet doorschiet dan remt hij flink voortijdig af en sukkelt ie naar zijn eindpunt toe. Andere servos zouden dit misschien wel kunnen.
Bij de stepper lukken de hoge snelheden niet.

Ik vind het wel apart dat dit zo goed werkt dat beide motoren goed synchroon blijven lopen anders zou de stepper wel in de alarm springen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 09 aug 2019 10:16 Kijk zijn filmpje dan nog maar eens goed Hugo
Dat ga ik niet doen. :lol: (misschien ben ik ook allergisch voor langdradige Duitsers omdat ik er te lang mee heb samengewerkt)

Maar dan komt het 2e punt. Voor dat geld kun je vast ook wel een 'echte' servo motor er op zetten.
3e punt, ergens zag ik iets voorbij komen dat de step frequentie van Eding niet hoger kon, en dus zat ie aan z'n maximum test omgeving. Als je dan zonodig iets wilt testen, tuig even een linuxCNC op en zorg dat je tot het gaatje kunt gaan. Testen heeft alleen nut als je de grenzen aan toont.

( ik weet bijna zeker dat Serum zich nu ontzettend in zit te houden :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door Kjelt »

Ja daar heb je wel een punt, of pak de pro bordjes van Eding die kunnen tot 400kHz.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door benkr »

Ik ben geen Eding gebruiker dus ik kan het alleen maar benaderen vanuit mijn gedachtegang, maar als je dit gaat doen dan is het vrijwel onmogelijk om beide motoren afzonderlijk aan te sturen, daar heeft Eding simpelweg te weinig uitgangen voor (met uitzondering van de hele nieuwe en dure kaart denk ik)
Om het dan toch te kunnen doen zou je van één van de twee de foutmarge (het aantal stappen dat fout mag gaan) flink groot moeten zetten, ik denk dat dat hier gebeurd is. Of dit nu een opstelling is die je ook echt zelf zou willen vraag ik me toch echt sterk af, leuk om eens gezien te hebben maar daar houdt het denk ik toch echt op.

Verder toch de vraag hoe je dit moet gaan tunen, er spelen nu allerlei parameters mee waar je totaal geen invloed op hebt maar die wel heel belangrijk zijn.
Verder vind ik de conclusie dat er bij het tunen alleen maar een keuze is uit flink overshoot of flink voortijdig vertragen wel heel erg kort door de bocht, tunen zou toch als resultaat moeten hebben dat je heel aardig in de buurt van geen van beiden uitkomt.

Maar goed, een servolus tunen is niet iets wat je even snel doet, daar moet je echt goed voor gaan zitten en bovendien heel erg goed weten welke parameters wat doen. En zelfs als je dat allemaal weet is het nog steeds een rotklus vind ik.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben geen Eding gebruiker dus ik kan het alleen maar benaderen vanuit mijn gedachtegang, maar als je dit gaat doen dan is het vrijwel onmogelijk om beide motoren afzonderlijk aan te sturen, daar heeft Eding simpelweg te weinig uitgangen voor (met uitzondering van de hele nieuwe en dure kaart denk ik)
Dit klopt niet hoor Ben. Ik heb op mijn frees en ook op mijn draaibank Eding zitten (CPU5A) en werken uitstekend en zonder een enkel probleem. Ook tandemhomen (waarbij de brug automatisch rechtgezet wordt) is standaard aanwezig. Ik zeg: Het is de beste keuze die je kunt doen!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door Kjelt »

Ben bedoelt dat deze meneer nu 7 of 8 motoren op zijn machine heeft zitten en dan heb je 7 of 8 uitgangen nodig die hebben Eding kaarten niet (zes max.)

Maar hier is het een kwestie van parallel aansturen met step en dir (een dir moet geinverteerd worden anders draaien de motoren tegen elkaar in) van de twee motoren per as en inderdaad een wat grotere afwijking tolereren voor je in de fout schiet. Ik dacht dat hij het over een tiende draaing us 36 graden had.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door Nederbelg »

5 motoren bedoel je. Alleen op de brug beide motoren. Dat zegt ie volgens mij ook best duidelijk. ;)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door Kjelt »

Nederbelg schreef: 09 aug 2019 15:58 5 motoren bedoel je. Alleen op de brug beide motoren. Dat zegt ie volgens mij ook best duidelijk. ;)
Niet alleen op de brug (noem ik even X as vanwege de kijkerspositie), hier zie je dat hij op de beide simultaan Y-assen ook twee motoren gemonteerd heeft.
Anders heb je nog niets aan die diagonaal verplaatsingstest waarbij tegelijk de X en Y as versnelling en snelheid test.
18899
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door Ballegooijen »

Oke, standaard kunnen er 4 motoren op. Als je dan een 4e as wil gebruiken moet je hiervoor b.v. de X gebruiken. Die heb je op dat moment niet nodig.
Ik heb er een schakelaar tussen gemonteerd waarmee ik kan schakelen tussen de X en de Y driver. Voordeel van Eding is dan ook dat je de machine kan kan opstarten met een andere setup voor de 4e as.

(Maar ik haal een paar draadjes door elkaar geloof ik)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door serum »

Beunhaas 2.0.

Ik blijf lekker aan de zijlijn staan kijken wat hij nog meer voor kwakzalverij uit zijn hoge hoed tovert....

Dus bij gebrek aan tuning compenseer je dat door er een stappenmotor toe te voegen. En je noemt het hybrid. Fantastisch plan.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door benkr »

Ik begin steeds meer dezelfde kant te kiezen, leuke machine maar ook een hoop ge...........
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Stepper en servo tegelijk op dezelfde as

Bericht door henkzelf »

15 jaar geleden bij het automatiseren van mijn Proxon
(zie http://www.henkzelf.nl/MijnFreesMach.htm) had ik het zelfde (stomme) idee.
Het ding draait met vertragingsmotoren en op de assen zitten sensoren.
De micro verzorgt de servofunctie voor het aansturen van de motoren.
Groot probleem werd veroorzaakt door het stick-slip probleem van de zwaluwstaartgeleidingen
De weerstand is groter bij stilstand dan bij beweging.
Wel met veel trucs opgelost, maar tijdrovend.
Daarom heb ik toen wat zitten experimenteren met een proefopstelling waarbij een stappenmotortje (uit een oude floppy) te hulp zou moeten komen.
Het zal duidelijk zijn dat deze experimenten mislukt zijn.
Duidelijk werd dat of – de servo-sturing leidend moet zijn en de stappenmotor moet helpen of - andersom. Enig resultaat werd behaald met de volgende filosofie:
Stel voor we moeten in een bepaalde richting. Je laat dan de servomotor trekken in die richting met een kracht die kleiner is dan de houdkracht van de stappenmotor.
Als je daarna de stappenmotor een stap laat maken werken de krachten samen.
Bij optrekken uit stilstand gaf het wat verbetering maar verder was het prut.
Immers de houdkracht van het stappenmotortje verminderd duidelijk bij hogere snelheden.
Plaats reactie