Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 23 sep 2019 21:14 Maar als ik het nu heb over een portaal waar voor het portaal er, in mijn geval de Y-as, 2 motoren op zitten, hoe pak je dat dan aan?
Volgens mij is dat dan exact hetzelfde als bij de Leadshine hybrid closed loop steppers namelijk dat beide motor drivers exact dezelfde parameters moeten hebben anders gaat de brug schuin staan en dan loopt ie vast.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door benkr »

Ja, dat snap ik en bedoel ik, maar hoe pakje dat dan aan want tunen gaat denk ik toch per motor?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Kjelt »

Ja je bedoelt dus hoe je kunt auto-tunen met twee motoren tegelijk?
Dat is inderdaad een hele goede vraag.

Je zou eerst één as kunnen aansluiten en daar de autotune op los laten terwijl de KO van de tweede as los ligt (alleen lineaire geleider) om in ieder geval een benadering te krijgen.
Die gegevens vervolgens opslaan in een bestand en deze overzetten op de andere motor.
Dan kijken of het resultaat ok is en zo niet met de hand na-tunen. Lijkt me wel veel werk.

Je zou het misschien kunnen vragen aan die man van de PMF2.5
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door ruudderooy »

Hoi Ben,
Je kan idd zoals Kjelt al zegt gewoon op 1 as doen ko spindel los halen and de andere kant en dan je frees motor tegen de kant gaan zetten die je gaat tunen.
dit komt al heel erg overheen met de praktijk omdat dan ook situaties kan hebben dat alle massa aan een zijde staat.
Wel even kijken van tevoren of er niet teveel flex in je brug zit want dan zou tijdens accelereren de andere zijde achter kunnen blijven en vast lopen op wrijving lagers.

en dan de zelfde parameters in de andere as stoppen (wel de fout output van de motoren aan sluiten), want dan kan je een beetje met de parameters gaan spelen zonder dat je brug scheef trekt als 1 motor er eerder uitklapt.

dan de volg fout klein zetten (dit hoeft niet als dit al wordt weer gegeven in de sw van de motor) en ritje maken en waardes aanpassen totdat je de volg fout zo klein hebt dat je tevreden bent, met een hogere acceleratie en snelheid dan waar je daad werkelijk mee gaat frezen.
dan kan je alles weer terug zetten daarmee bedoel ik weer een iets grotere volg fout zodat hij met grove bewerkingen niet optreed en dan weetje dat je met de final pass toch nette positionering hebt.

gr Ruud
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door serum »

Het auto tunen van deze motoren gebeurt volgens mij tijdens het werken met de motoren. Je geeft op hoe stijf je motor moet zijn en de rest van de parameters worden hierop aangepast. Dit is geen proces waarbij de motoren of hun software de assen laten bewegen. Voor het afstellen is het misschien handig om gewoon twee laptops te pakken ipv de as los te halen. Gewoon op beiden dezelfde instellingen overnemen en testen.

Met 1 as los is echt geen optie. Bij het afstellen heb ik de acceleratie op 10000mm/s2 staan. Aluminium is vrij flexibel. Daarnaast wijkt het erg af van de realiteit, omdat je de motor twee keer zo zwaar belast. Heb je 1 laptop en wil je ze afstellen, bevestig dan op 1 as de massa van de totale brug/z as etc. (En dan een vaste, goed bevestigd materiaal, dus geen jerricans met water).
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door chimaerion »

Ik heb de vraag eerder bij Clearpath gesteld en zij zeggen het volgende:

Tune eerst een onfhankelijke as met één motor en dewelke niet verbonden is met de dual driven as, de Y-as bijvoorbeeld.
Sla de parameters hiervan op en transfereer naar beide motoren van de dual driven as. Pak twee laptops en verbind met beide motoren en laat ze bewegen. Nu kan je handmatig finetunen, de optimale parameters kun je dus empirisch bepalen.
Zorg ervoor dat beide motoren dezelfde parameters hebben.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Kjelt »

Hoe bevallen de servo's nu Ben ?
Hoor niet zoveel ervaringen meer ?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door benkr »

Je bent me net voor, ik heb vandaag de laatste motor opgehaald, de voorlaatste was woensdag binnen, ze zaten in hetzelfde vliegtuig.
Heb ze nu allemaal binnen zonder een extra bonus, gelukkig is dat goed gegaan.
Ik heb ze per stuk besteld en telkens als er eentje verzonden was de volgende besteld.
Elke motor was keurig verpakt en er zat een seriele kabel bij, een RS@232 naar USB converter en een driver CD voor die converter.
Geen software om de motoren te tunen, maar die heb ik inmiddels via JMC gekregen, en trouwens iets soortgelijks via dit topic.
Ik ben nog volop bezig om zowel een machine voor mezelf te bouwen als eentje voor Portje dus het zal nog wel even duren voordat ik zo ver ben dat er iets gaat bewegen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door kawarider »

Hou ons op de hoogte! Ik heb dezelfde maar dan nema34 440 W.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door fluppie »

Intussen nog een update over deze servomotoren? Prijs vs power ratio lijkt erg goed. Enkel de encoder is maar 1000 lines per revolution, dat lijkt me bij gebruik van een hoge microstepping niet handig?
Heb je al wat herhaalbaarheidstesten gedaan?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Kjelt »

fluppie schreef: 29 jan 2020 14:06 Intussen nog een update over deze servomotoren? Prijs vs power ratio lijkt erg goed. Enkel de encoder is maar 1000 lines per revolution, dat lijkt me bij gebruik van een hoge microstepping niet handig?
Heb je al wat herhaalbaarheidstesten gedaan?
1000 lines is 4000 pulsen, het is quadrature encoding. ;-)
Als dat niet genoeg is dan ben ik serieus benieuwd wat je gaat bouwen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door benkr »

Nee, geen update, ik heb er nog helemaal niets mee gedaan.
Ik ben bezig om zowel voor Portje als voor mezelf een nieuwe machine te bouwen, beiden zijn nog lang niet af.
Die van Portje gaat voor als het gaat om afbouwen, pas daarna komt mijn machine aan de beurt, wordt zeker niet eerder dan tweede helft van dit jaar.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Ballegooijen »

wordt zeker niet eerder dan tweede helft van dit jaar.
Heb je nu nog steeds tijd tekort Ben? :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Portje »

ik ben vandaag alvast begonnen met de schuur leeg maken.
nou, dat gaat ook ff duren.
ik wist niet dat ik dat allemaal had...
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie