Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door serum »

Op conservatief gedrag staat ontwikkeling stil. Zeker bij empirische onderzoekjes. Zonder al te filosofisch te worden, ik denk dat conservatief voortkomt uit onzekerheid, en misschien een paar tegenslagen in het verleden (angst, al dan niet redelijk). Als je voor je 20e al conservatief bent, ben je misschien verkeerd geconditioneerd door je ouders. :mrgreen: Conservatief hoort doorgaans ook bij een toenemende leeftijd en gebrek aan intellect.

Voordeel van pessimisme is dat je gelijk krijgt of het valt mee.

En een typische Nederlandse negatieveling kan er weer van genieten dat hij gelijk krijgt. die staan er triomfantelijk naast te glimmen 'zie, ik zei het toch'. Zijn momentje om te 'scoren'. Zielepieten.

Maar step/dir is niet bijzonder voor servomotoren hoor (ook de duurdere merken ondersteunen dit), kan het beter, ja. Op papier wel. Merk je er in de praktijk iets van? Denk dat dat wel meevalt op de minimale snelheden waar wij op werken. Mijn grote machine (50m/min) werkt wel op de 'juiste manier' met een feedback van de positie van de encoder door de controller, maar toch is de kleine machine veel beter in staat om snel 3d werk te doen. (dat is ook precies waarvoor ik hem gebouwd heb) Niet gezegd dat de kleine machine niet beter zou zijn met een gebruik van een ander positioneringssysteem. Maar het doel van bovenstaande is dat ik denk dat voor ons werk step/dir onderschat wordt. (misschien een reden dat Eding al jaren geen andere aansturing ondersteund, maar het zou niet verbazen dat dat in de toekomst gaat veranderen) ik zag onlangs trouwens ook een budget closed loop stepper met RS485. Step/dir, 0-10v of hoe dan ook, de aansturing is niet significant duurder om te maken. Zou mij niets verbazen als er naast step dir binnenkort ook aansturing via seriele bus mogelijk is met servomotoren van 100e.

Snelheid is relatief denk ik? Ik kom eigenlijk niet onder de 1000mm/min en dan gaat het bijzonder fijn. Ik zie niet in waarom lagere snelheden een issue zouden zijn?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Kjelt »

Oh je wilt natuurlijk altijd open staan voor nieuwe ontwikkelingen en nieuwe technieken, mee eens.
1m/min is niet zo heel veel maar ik hoor hier regelmatig 15m/min etc en dan flinke versnellingen.
Allemaal mooi natuurlijk als het nodig is , het kan en goed gaat maar als tijd niet zo belangrijk is kun je ook de spindlesnelheid verlagen en dan zijn lagere snelheden ook prima.

Ik weet er ook te weinig vanaf , hoor hier op het werk wel eens over schade oa metaalmoeheid, ontstaan door dingen waar ik nog niet eens van gehoord had zoals de vierde en vijfde afgeleide van de positie over tijd, de jounce en crackle en zelfs 6e pop :lol:
Geen idee hoe je dat wilt berekenen maar ik denk dan liever wat rustiger en meer houdkracht als de nieuwe hybrid stepper/servo's dat ook kunnen zonder moeilijke PID afregelingen (hoe te testen onder alle versnellingen en afstanden) en dan gaat het ook goed. Het is hobbie en geen NASA.
Maar je hebt gelijk zo kom je uiteindelijk ook niet verder en het is leuk nieuwe producten te testen, dus ben benieuwd naar Ben's bevindingen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door DaBit »

serum schreef: 04 sep 2019 09:39 Conservatief hoort doorgaans ook bij een toenemende leeftijd en gebrek aan intellect.
Beetje kort door de bocht. Als je lang genoeg meeloopt dan heb je allang gezien dat elke jong-vers-bloed toevoeging aan een team het wiel overnieuw uit wil vinden. Maar wat er echt voordelen brengt zijn die andere spaaknippeltjes of ventieldopje, maar de rest van het bestaande wiel kun je net zo goed houden. De toenemende leeftijd/ervaring en intellect heb je nodig om in te zien dat een heel nieuw wiel onzin is, het maar bij het oude houden ook niet optimaal, en dat die subonderdeeltjes wel nuttig zijn.
Maar step/dir is niet bijzonder voor servomotoren hoor (ook de duurdere merken ondersteunen dit), kan het beter, ja. Op papier wel.
Och, vroeger werden hele legers aangestuurd door eenwegcommunicatie via een boodschapper te paard met een perkamentrol. Moderne legeronderdelen ondersteunen dat soort communicatie ook nog steeds. Maar dat kon op papier ook beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door chimaerion »

DaBit schreef: 04 sep 2019 13:56
serum schreef: 04 sep 2019 09:39 Conservatief hoort doorgaans ook bij een toenemende leeftijd en gebrek aan intellect.
Beetje kort door de bocht. Als je lang genoeg meeloopt dan heb je allang gezien dat elke jong-vers-bloed toevoeging aan een team het wiel overnieuw uit wil vinden. Maar wat er echt voordelen brengt zijn die andere spaaknippeltjes of ventieldopje, maar de rest van het bestaande wiel kun je net zo goed houden. De toenemende leeftijd/ervaring en intellect heb je nodig om in te zien dat een heel nieuw wiel onzin is, het maar bij het oude houden ook niet optimaal, en dat die subonderdeeltjes wel nuttig zijn.
Maar step/dir is niet bijzonder voor servomotoren hoor (ook de duurdere merken ondersteunen dit), kan het beter, ja. Op papier wel.
Och, vroeger werden hele legers aangestuurd door eenwegcommunicatie via een boodschapper te paard met een perkamentrol. Moderne legeronderdelen ondersteunen dat soort communicatie ook nog steeds. Maar dat kon op papier ook beter.
Eerst zeg je dat serum kort door de bocht gaat en dan maak in je tweede argument een stropopredenering van jewelste. Je karikaturiseert zijn stelling, maar je weerlegt hem niet of je geeft geen argumenten.

Ik ga er wel akkoord mee dat stelling "conservatisme hoort bij ouderdom en gebrek aan intellect" ook niet correct is. Op bepaalde vlakken vind ik conservatisme zeer positief (denk maar meeste moralen en waarden), op andere vlakken kan het negatief zijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door serum »

Ik doel meer op de op voorhand negatieve insteek over veranderingen van sommige ongefundamenteerde conservatievelingen. (de mensen die een reden zoeken om ergens tegenaan te kunnen zeiken). Dat dergelijke negatieve karaktereigenschappen op latere leeftijd door gebrek aan zelfkennis (onderdeel van intellect)? versterkt worden.

Maar de indruk hebben dat je lang meeloopt en dan een beter idee afschieten 'omdat je het allemaal al wel gezien hebt' is juist het gevaar, maar dat is bij jou aan de orde is, gezien je kennis van zaken.

Conservatief, zoals jij het omschrijft Chimaerion, zie ik meer als traditionele waarden en normen. Maar conservatief betekent letterlijk dat je iets in een goede staat wilt bewaren, dus daarin zijn waarden en normen ook verweven. Dus vanuit dit oogpunt: Tuurlijk zijn bepaalde conservatieve elementen zeker belangrijk. (conserveren van waarden en normen heb ik persoonlijk hoog in het vaandel, hoewel ik mij realiseer dat dat hier op het forum misschien soms niet sterk uit de verf komt, noem het gebrek aan uitdrukkingskunde van mijn kant)..

Laten we Ben vooral niet teveel zieken in zijn topic.. (en alweer, graag gedaan Ben)..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door DaBit »

Het is gewoon hetzelfde, alleen de context is anders. Met step/dir stuurt generaal CNC-sturing zijn troepen aan via een eenwegcommunicatie met heel beperkte boodschap, in een wereld waar ze de klok nog niet uitgevonden hebben. Vervolgens moet-ie maar hopen dat alle uitvoerende troepen hun werk correct uitvoeren op exact het juiste tijdstip zodat het doel van een operatie bereikt word. Hooguit als er onderdeel niet meer functioneert dat generaal CNC-sturing daarvan op de hoogte gesteld word doordat er een rode vlag gehesen word. Wat er nu precies misging? Goeie vraag, dat kun je aan de rode vlag niet zien.

Nu, als generaal CNC-sturing de beschikking had over paar telefoonlijntjes met de troepenmachten dan kan-ie ten eerste alle klokken gelijk zetten en vervolgens de opdracht aan de troepen veel nauwkeuriger omschrijven. 'Als de klok 13:45:00 aangeeft moet divisie A op locatie X staan, divisie B op locatie Y, en divisie C op locatie Z. Enne, divisie A, zet maar alvast een tandje bij want je krijgt veel tegenstand'. Merkt een observator dan dat B wat achterloopt, dan kan die dat terugkletsen naar de generaal die zijn plannetjes bij kan stellen en de troepen op de hoogste kan stellen van de herziene plannen.

Net zoals in het echte leven zorgt die beperkte eenwegcommunicatie voor een traag en/of onnauwkeurig systeem. Je weet niet of de ondergeschikten wel allemaal het tempo wel bij kunnen houden dus je moet uit noodzaak trager opereren dan je zou willen. Als die ondergeschikten toch al niet sneller zijn en zo dom dat je ze letterlijk moet vertellen de ene na de andere stap te maken dan maakt dat ook weinig uit.
Maarja, nou gaan we ze voorzien van krachtige motoren en intelligentie, dan begint die beperkte communicatie toch wel tegen de grenzen aan te lopen.

Dus ja, servodrives accepteren step/dir, net zoals legeronderdelen ook commando's via een boodschapper accepteren als er niks beters voor handen is. En als je met je servootjes hetzelfde wil doen als met je open-loop steppers dan voldoet het ook wel. Maar wil je op hogere snelheden precies positioneren zonder resonanties in je frame aan te slaan of 5000 euro aan lineairaandrijving vervangen door een identiek presterend systeem bestaande uit 1000 euro aan minder nauwkeurige lineairaandrijving plus 1000 euro aan meetgereedschap dan ontkom je vroeg of laat niet aan een betere communicatiemethode.

Kwa conservatief vs vooruitstrevend: dat je beter kunt communiceren naar de onderdelen die het nodig hebben betekent niet dat je gelijk alles op de schop moet gooien. Al dat digitale geklets is leuk, maar elk apparaat spreekt zijn eigen dialectje. Een paar losse kabeltjes naar diverse eenvoudige sensoren en simpele actuatoren die alleen maar communicatie op handgebaarniveau nodig hebben kan geen kwaad, want makkelijker diagnose stellen bij problemen en makkelijker alternatieve componenten kunnen gebruiken is ook heel wat waard. Daar mag je imho best conservatief in zijn, en mensen die dat doen tonen veel intelligentie want die nemen ook de rest van de levenscyclus van een apparaat mee.

Zo meer tevreden?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door serum »

Onderaan de streep koop je nergens anders een servomotor voor 100e. Zoals ik al meermaals heb aangegeven, ja, er zijn betere systemen. Nagenoeg niemand hier gebruikt dit op zijn cnc, en als het dan om een dergelijke budget servo motor aankomt is step dir ineens een punt. Dat verbaast mij.

Was jij niet diegene die de spindel van de machine nog aanstuurt met een standaard vfd Bart? Kan toch ook beter met een vector vfd? Je argument zal ook zijn dat het 'fit for purpose' is. Lagers in de spindel niet voor axiale krachten, grootte van de huidige bruikbare max diameter boren is prima, spindel kan toch niet meer koppel leveren etc. Maar vector is technisch beter. (of misschien een sensor achterop je spindel voor de feedback)

Ik gebruik mijn machine zakelijk, ondertussen is het betrouwbaar en nauwkeurig gebleken. Fit for purpose dus. Ik maak o.a. aluminium onderdelen binnen 0,01 mm als het moet. passingen in hout met 7m/min op 0,05 nauwkeurig in 1 haal op 20mm doc. ijlgang van 15m/min, soepel bewegende assen, relatief stille machine en een relatief hoge acceleratie.

Is er beter? Ja hoor. Is er slechter? Zondermeer. Maar ook dat kan weer prima geschikt zijn in andermans toepassing.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door benkr »

Nog een vraag over de motor, de software krijg je die er bij? Of zit die in de motor of.....?

Ik ben al een paar dagen bezig om iets van JMC zelf te krijgen, ik krijg wel vragen, maar eigenlijk geen antwoorden op mijn vragen, het bekende Chinese spelletje omdat ze je eigenlijk niet verstaan of begrijpen.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Linki »

JMCSevoTools.zip is van JMC

IHSV-Servo-Tool-master.zip komt van GitHub.

https://github.com/robert-budde/iHSV-Servo-Tool
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door andrefc101 »

Goedendag..... na al die ellenlange verhalen voel ik mij oud, conservatief en niet intelligent...
..... maar mijn machines doen het prima en leveren een uitstekend product. Al dan niet met step en dir.
Daar gaat het uiteindelijk toch om? Of meer om wie de langste heeft? Ben het ff kwijt.....
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door rien1959 »

Ik ben het helemaal eens met andrefc101. Hou nou eens op met dat gezeur over wat wel of niet goed zou zijn aan servo's en stappenmotoren. Het gaat er om dat de machine nauwkeurig werk aflevert. Het lijkt hier wel zo'n hifi forum waar ze elkaar afbranden om het type condensator dat men prefereert.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door kawarider »

Nou, ik vroeg me af of besturing al wat anders ging. Zitten een paar knappe koppen hier.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Portje »

er zitten hier idd knappe koppen en mensen met een hoop ervaring
gelukkig zijn ze het niet altijd met mekaar eens
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door serum »

Hou nou eens op met dat gezeur over wat wel of niet goed zou zijn aan servo's en stappenmotoren. Het gaat er om dat de machine nauwkeurig werk aflevert. Het lijkt hier wel zo'n hifi forum waar ze elkaar afbranden om het type condensator dat men prefereert.
Nou doe je Dabit tekort. Bij condensatoren spelen er doorgaans subjectieve meningen, dit is een kloppend verhaal wat hij hier houdt. en die nauwkeurigheid is ook precies mijn argument dat dit technisch mindere systeem voor mij (en velen hier met mij) prima werkt

Het gaat ook helemaal niet om een discussie tussen stepper en servo, maar om de aansturing van een systeem. (waar stepper motoren in onze toepassing dan wel gelimiteerd zijn tot step/dir).
oud, conservatief en niet intelligent.
Geeft niets Andre, zelfkennis/erkenning is ook ontwikkeling :mrgreen:
Plaats reactie