Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door benkr »

Gelukkig zit ik in mijn tweede jeugd, net grote vakantie gekregen. Fijn spelen met van alles wat ik in de schuur vind.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 05 sep 2019 09:26 Gelukkig zit ik in mijn tweede jeugd, net grote vakantie gekregen. Fijn spelen met van alles wat ik in de schuur vind.
ik ben JALOERS !!!!!!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door DaBit »

serum schreef: 04 sep 2019 19:30 als het dan om een dergelijke budget servo motor aankomt is step dir ineens een punt. Dat verbaast mij.
Mijn mening dat het zo'n beetje de minst ideale aansturing is voor servo's heb ik nooit onder stoelen of banken geschoven. Maar dat het niet gewoon kan werken heb ik nooit geroepen. En je hebt nou eenmaal weinig andere keus; in heel de DIY-CNC-markt zijn de evolutiestapjes wel heel klein. Wat is het verschil tussen een jaren-80 machine en een recente OSPF? Kleurenscherm en groter programmageheugen?
Ik heb ook wel eens gespeeld met jerk en jounce begrenzing ('S-curve planning') en dat is best een significant verschil, vooral als je frame niet bestaat uit 3000kg gietijzer. Reduceert het 'ik kan de acceleratie niet opschroeven want mijn machine begint te bonken' aanzienlijk. Ik krijg het alleen niet lekker als 'opbouwmodule' in LinuxCNC gewurmd en de kern aanpassen is een zodanig grote klus dat ik daarvoor bedank, nog even afgezien van het feit dat ik denk dat ik daar niet genoeg grijze massa voor heb.

Nu roept iedereen dat het allemaal maar onzin is en niet nodig want het werkt nu ook al goed. Tsja. Noem een willekeurige andere technische revolutie en diezelfde discussie was daar ook. Auto vs paard en wagen, smartphone vs bakeliet met draadje, computer vs archiefkast, noem het maar op. Maar ik geef je op een briefje dat als er ooit een voor ons hobbyisten werkbaar systeem komt met fatsoenlijke tweewegcommunicatie en geavanceerdere trajectplanning dat iedereen het hebben wil. Ik wel tenminste; als ik voldoende goed kan meten en regelen dan kan ik bij wijze van spreken met een uit MDF en draadeind geconstrueerde machine met hoge nauwkeurigheid een stuk gereedschapsstaal wegknauwen. En dan kan ik van mijn zakje euro's een veel leukere machine bouwen.
Was jij niet diegene die de spindel van de machine nog aanstuurt met een standaard vfd Bart? Kan toch ook beter met een vector vfd?
Ik heb een vector-VFD, daarvoor had ik bewust een Danfoss gekozen die dat kan. Ik had alleen de kleine lettertjes niet goed genoeg gelezen; als ik de field oriented control wil gebruiken kan ik niet hoger dan 50Hz en ik heb tot 600Hz nodig voor mijn spindel. Sensored FOC zou helemaal ideaal zijn, maar daar kan ik met huidige VFD ook niks mee; die gebruikt de encoder hooguit voor ruwe positionering.

Dus ja, wel op gelet, maar helaas een oeps-je.

Maar ik heb een machine, gebouwd uit andermans afval en goedkope nieuwe componenten zoals kogelomlopen en lagerblokken van Chai, met een accutol, lintzaag en een hoop hulp van het forum. Bouwkosten waren nog niet de helft van een OSPF machine als ik de tijd niet meereken. Mijn Z-as niet eens haaks op het XY vlak. Hoe kreeg ik dat stuk brol toch nauwkeurig en snel? Door de kabouter die de boel aanstuurt inzicht te geven in wat er gebeurt, hoe de machine daadwerkelijk in elkaar zit inclusief zijn afwijkingen, en 'm wat harder te laten werken om er rondomheen te fietsen. Met step/dir naar de servo's had ik dat geintje niet kunnen doen en de step/dir naar de Z-as is ook een zwak punt mocht ik 3D willen frezen met +/-20u tolerantie.
En dat is het topje van de ijsberg van wat er mogelijk is met digitaaltjes. Dus niet roepen dat step/dir wel goed genoeg is, maar roepen dat je meer wil, want als er geen vraag is komt het er ook nooit. ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door serum »

Geinig dat je die s curve planning, jerk en bounce aanhaalt. Marlin (van de printerhobbiesten) zit nu die feature (s curve) en nog wat andere features, ook en jerk is alweer vervangen door de al jaren in smoothie gebruikte junction deviation. Allemaal om (inderdaad) ringing/bonken, geef het een naam, tegen te gaan. En lineair advance, zodat de extruder weer niet langer als een lineaire as werkt.

voor CNC's, Je moet hoe dan ook, hoe stabiel je machine ook is, alsnog bij de finish-pass op een contour een lead-in gebruiken. Als je op x/y met 15m/min op je doel afsnelt, haaks de hoek om moet op aan je finish te beginnen zie je dat, ongeacht de machine, terug in je werkstuk. Het is dus ook sterk afhankelijk van het mannetje erachter hoe het eindproduct van de machine rolt/

Mijn voorspelling is ook dat een merk als JMC of leadshine binnen de kortste keren met een serieel aanstuurbaar/adhoc uitleesbare encodertje/ uitkomen.
Kijk, dit is een exemplaar is stepper met een dergelijke losse controller; Geen idee wat de funtie van deze digitale input is. Kwam hem laatst tegen. (voor de liefhebbers van slechte connectoren bij de spanen, hij is er ook met geintegreerde controller)

https://nl.aliexpress.com/item/32928858897.html
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door kawarider »

Kijk, da s een interessant dingetje. Zijn er ook al betaalbare controllers die ermee overweg kunnen?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 05 sep 2019 18:43 Kijk, da s een interessant dingetje. Zijn er ook al betaalbare controllers die ermee overweg kunnen?
Als er al iets is dan is het gegarandeerd op Linux basis en moet je zelf ook nog wel het een en ander aan code inkloppen denk ik.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door benkr »

Omdat ik mijn schuur op moet ruimen voor de CNC zone dag Brabant van as. zaterdag heb ik een boel dingen bij elkaar gezocht en in de verkoop gedaan.
Eigenlijk gaat alles wat ik de komende jaren niet ga gebruiken weg. Dat heeft inmiddels al zo veel opgeleverd dat ik nog 3 van die JMC IHSV60-30-40-48 bij ga bestellen.
Naast de machine voor Portje ga ik er ook eentje voor mezelf bouwen met deze motoren. Die machine zal niet op korte termijn klaar zijn, eerst wat andere dingen zoals Portje zijn machine, maar tussendoor werk ik er wel aan, en spulletjes verzamelen er voor natuurlijk ook. Ik heb inmiddels al KO spindels liggen, een HF spindelmotor, enkele lineaire geleidingen (maar nog niet allemaal), een kast voor de besturing, een Box PC, een inbouw beeldscherm, een voeding enz.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door serum »

Eigenlijk gaat alles wat ik de komende jaren niet ga gebruiken weg.
En dat is een mooi uitgangspunt. Opruimen is soms best prettig, maar volgens mij is het de grootste straf voor een techneut dat ie net wat heeft verkocht wat ie de volgende week toch weer nodig blijkt te zijn. (en zo ontstaat die berg op je zolder/in je schuur)...


Klinkt goed Ben! Benieuwd wat je ervan maakt!

Maak je een portaal of een stationaire x/z met een daaronder bewegende Y oid?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door benkr »

serum schreef: 05 sep 2019 20:37
Eigenlijk gaat alles wat ik de komende jaren niet ga gebruiken weg.
En dat is een mooi uitgangspunt. Opruimen is soms best prettig, maar volgens mij is het de grootste straf voor een techneut dat ie net wat heeft verkocht wat ie de volgende week toch weer nodig blijkt te zijn. (en zo ontstaat die berg op je zolder/in je schuur)...


Klinkt goed Ben! Benieuwd wat je ervan maakt!

Maak je een portaal of een stationaire x/z met een daaronder bewegende Y oid?
Gaat een portaal worden.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door benkr »

Zojuist motor #2 besteld. Als deze verstuurd is gaat nr 3 besteld worden, en daarna nr 4.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Portje »

dat wordt wachten tot half oktober

kreeg je geen korting bij 4 motoren?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door Ballegooijen »

Misschien wel maar de kans dat je btw en invoerrechten moet betalen wordt vel malen groter.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door benkr »

Vandaag de eerste motor binnen gekregen, is helemaal goed gegaan.
Ik heb van JMC de originele software gekregen, bij de motor zelf zat zoals al verwacht niets bij.
Wel zat er een kabel bij voor de seriële communicatie en een USB naar RS232 omzetter.
Nog 3 te gaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servo motor JMC IHSV60-30-40-48

Bericht door benkr »

Ik snap helemaal dat deze motoren goed getuned moeten worden voordat ze optimaal presteren, en dat dit liefst met de belasting gebeurd die er in het echte leven ook aan komt te hangen. Ze moeten dus op de machine zelf worden getuned.
Ik heb ook gelezen op een Duitse site over deze motoren dat 2 motoren met verschillende tuning op X- en Y geen rondje als freesresultaat gaven, pas nadat voor beide motoren de tuning data gelijk was gemaakt ging dit goed.
Maar als ik het nu heb over een portaal waar voor het portaal er, in mijn geval de Y-as, 2 motoren op zitten, hoe pak je dat dan aan?
Jammer dat ik nu nog geen machine heb om ze aan te hangen, het blijft nog nog allemaal droog zwemmen.
Plaats reactie