Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door Jasper »

Hey,

Zoals jullie waarschijnlijk al weten heb ik een hoop vragen omdat ik m'n Chinese cnc aan het ombouwen ben naar een betrouwbaarder model.

De machine zelf blijft (voorlopig) zo maar inmiddels is de JP-3163B controller al vervangen door een CPU5B en de ingebouwde drivers hebben dus ook een vervanger gekregen, 3x Leadshine DM856.

Nu loopt hij met de huidige waarde al netter maar ik wil graag weten hoe ik tot de juiste settings kom. Zowel op de controller als de drivers.

Motoren zijn 57HD5401-14S 1.8° 3.0A, Na 5 minuten zijn ze 57 graden.
CPU5B
Leadshine DM856
1,9A rms 2,7A peak
10 micro steps steps/rev 2000 (in Eding staat dus 400 en dit klopt met meten als ik vanaf 0.0 zeg G0Y150 dan is het op het scherm en mijn schuifmaat 150mm

Steps staan op 400 en kloppen met de schuifmaat van 0-150mm

Heb de drivers zichzelf laten inleren dmv switch 4 op en neer te doen maar nu?

Ik heb het idee dat hij nu wel harder loopt zonder te skippen, eerder kon ik maximaal 1200 en nu 1500 maar met redelijk wat herrie. Al kan het natuurlijk zijn dat ik nu heel veel droog aan het joggen ben en zonder spindel aan aan het droog frezen ben dat de herrie er eerder wel was maar overstemd door m'n spindel.



Eerste run

Dus in welke volgorde ga ik de boel instellen?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat in ieder geval de acceleratie omhoog moet. Weet niet welke waarde er nu staat maar gezien de uitloop moet deze behoorlijk omhoog.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door Jasper »

Acceleratie had ik nog niet veranderd, durf het zo uit m'n hoofd niet te zeggen.
Op het filmpje is hij overigens fictieve letters aan het frezen. Was een bestand dat ik reeds gebruikt had, ik was hier dus niet aan de knoppen.

O ja, ik neem aan dat de spindel ook van invloed is. Dit zijn allemaal 1605 ball screws.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door serum »

Dit moet met 2 vingers in de neus 6000mm/min kunnen halen (dus 100 invullen in Eding) en een acceleratie van 2000mm/s2 .
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door Jasper »

Dat is een behoorlijke snelheid. 4x de huidige snelheid. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door serum »

How..> Wacht.. Ik zie nu dat het geen closed loop steppers zijn. vergeet wat ik gezegd heb..

Dat ze zo 'janken' waar heb je de stroom op ingesteld? bij mij hiel het enorm door de stroom naar beneden te gooien. ik kon ze toen veel sneller laten acceleren en lopen (op de BF20, 4,5Nm motoren) 450 of 750mm/s2 en 60mm/s

Spelen en zoeken naar de sweetspot voor de stroom is mijn advies. Als je een setting hebt gevonden waarin hij niet meer skipped, haal daar gerust 25 procent vanaf voor een veilige marge. Ik zou hem ook een beetje plagen met wat last er tegenaan.
En houd de voedingsspanning zo hoog mogelijk, dan heb je het meeste koppel op hogere toerentallen en de best mogelijke acceleratie
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door Jasper »

Okay, dan dus een extra voeding zoeken voor de motoren. Zitten nu op 24v net als eerst.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door benkr »

Met de DM856 zou ik naar 60 a 70 Volt gaan, b.v 3 x 24 V voeding in serie. Je moet echt 2 a 3 x sneller uitkomen dan voorheen.
En dat truukje met die S4 dat moet je nog wel een keertje opnieuw doen met die hogere spanning.
Acceleratie kom ik met Nema 34 motoren tussen de 1000 en 2000 mm/s2 uit op mijn machine. In de zomer wat hoger dan in de winter, dat komt door de olie op de zwaluwstaarten, die is dan flink dikker.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door Jasper »

Bedankt Ben,

Hoeveel watt voedingen neem ik dan ongeveer?
Heb nu 3x3A en een 4e as motortje maar weet het aantal Ampère zo niet. Natuurlijk als ik nieuwe voedingen koop moeten ze iets overbemeten zijn voor de toekomst, al weet ik niet wat die brengt natuurlijk.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door DirkSchipper »

Als jij in de toekomst naar 4 steppers verwacht over te gaan, dan zou ik kiezen voor (4xpiekstroom x motorvoltage ) plus 10%
Dus b.v. 4 x 3A = 12A,
12A x 48
V = 576 W,
plus 10% = 576 x 1.1 = 633 W.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door Kjelt »

DirkSchipper schreef: 09 sep 2019 13:28 Als jij in de toekomst naar 4 steppers verwacht over te gaan, dan zou ik kiezen voor (4xpiekstroom x motorvoltage ) plus 10%
Voor schakelende voedingen zou ik zelf nog iets ruimer nemen echter niet alle 4 de motoren zullen tegelijk de max. stroom trekken dus in de praktijk zal het wel goed gaan.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door Jasper »

Begreep ook van een van mijn internet speurtochten dat je in principe alleen max stroom trekt als je geen micro steps gebruikt.

Ja als het op internet staat zal het wel waar zijn ;)
Maar inderdaad, ik denk dat je inderdaad niet snel X YY en Z op max vermogen gebruikt, en de driver settings hoeven natuurlijk ook niet op max ingesteld uit te komen voor soepel lopen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door Jasper »

OK, ben thuis en aan het spelen.
Te eerste waarschijnlijk een probleem met de Y as moer want die wil niet harder dan 1500 zonder dat ik kippenvel krijg en hij af en toe weigert. 1400/1440 is te doen.

De X as draait met dezelfde motor en type spindel nu 3600 en ga hem nog opvoeren tot hij gaat haperen.

Huidige settings zijn voor X
Steps 640 Vel 60.0 Acc 50
Y dus Acc 23 Acc 50

Steps zijn hetzelfde en Leadshine staat ook hetzelfde.
Verschil is natuurlijk wel dat de Y as 600 lang is tov X 400 en de Y met 4 wagentjes over een rail rijdt die 425mm uitelkaar ligt en hij ook de brug in beweging moet zetten terwijl de X dit natuurlijk niet hoeft en zijn geleiding op 100mm zit eveneens met 4 wagentjes. X ronde assen en Y rails met open 16mm lagers.

Edit, de X as draait nu op F9000 met 16 micro steps 1.8° motor 1605 spindel 1.9A RMS. Ben ook boven de 10000 geweest en dat deed hij ook maar een heel enkele keer stopte hij er dan mee.
Settings in Eding 640 steps Vel 150 Acc 200
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoe Leadshine/EDING-CNC optimaal instellen voor de motoren

Bericht door benkr »

Gebruik je ronde ondersteunde en niet ondersteunde geleidingen?
Als dat zo is dan is het spelingsvrij instellen wel heel erg belangrijk, de wat duurdere kunnen dat, de hele goedkope niet maar je kunt wel een inbusje in het lagerblok tappen, dan kun je op die manier de grootste speling er uit stellen, maar het blijft behelpen met dat soort geleidingen, zeker op de wat langere termijn.

Als je je machine wilt ombouwen naar lineaire geleidingen, ik heb nog wel 25mm geleidingen met wagentjes staan, dat is wel grof maar vele malen beter dan die ronde dingetjes, en niet al te duur mocht je interesse hebben.
Plaats reactie