Servo op frequentie regelaar ??

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door HD13 »

DaBit schreef: 22 dec 2019 14:58
HD13 schreef: 22 dec 2019 10:56 De Danfoss zeker niet want dat is een HVAC type, is bedoeld voor het aansturen van ventilatoren en waaierpompen.
Wat maakt de HVAC-types ongeschikt dan? Voor zover ik weet optimaliseren ze de motorstroom/-spanning zodat met minimale energietoevoer toch het gewenste koppel/toerental gehaald word. Misschien niet superhandig voor een spindel die ooit stootbelastingen voor de kiezen krijgt, maar veel last heb je er ook niet van?
Wat mijn achterliggende gedachte was dat een HVAC type vaak minder stroom levert of voor een kortere tijd dan de types die voor een constant koppel uitgelegd zijn, vector control.
Dan bedoel ik de stroom die als overbelasting wordt gezien voor kortere tijd, zeg maar beitel en of frees net dieper in het werkstuk dan bedoeld was
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door spinningwheels »

Is er trouwens nog een manier om de servo te controleren ?
Heb al tussen de fases gemeten, en allemaal dezelfde weerstand , en geen sluiting naar het huis .
Meer weet ik zelf zo niet .
Vraag dit dus omdat volgens verkoper de driver een foutmelding gaf, Was aan de bedrading in de instalatiekast te zien ook niet echt vreemd , Was al aardig in rond gerommeld /
In theorie kan ik praktisch alles
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door HD13 »

spinningwheels schreef: 22 dec 2019 20:50 Is er trouwens nog een manier om de servo te controleren ?
Heb al tussen de fases gemeten, en allemaal dezelfde weerstand , en geen sluiting naar het huis .
Meer weet ik zelf zo niet .
Vraag dit dus omdat volgens verkoper de driver een foutmelding gaf, Was aan de bedrading in de instalatiekast te zien ook niet echt vreemd , Was al aardig in rond gerommeld /
Vaak nog even de isolatie weerstand tussen de wikkelingen meten, meggeren.
Losse draad of slecht contact kan ook een storingsmelding veroorzaken.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door spinningwheels »

Daar heb ik dus het meetgereedschap niet voor .
Mag ik de regelaar zonder aangesloten servo aan de stroom hangen of is het dan einde verhaal voor zo,n ding ?
Er staat namelijk een lijstje met foutcodes naast het display . Als het ding dan aangeef dat het in de regelaar zit steek ik daar geen tijd meer in .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door DaBit »

Dat mag ook zonder servo, al loop je het risico dat dat ook weer foutcodes oplevert.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door spinningwheels »

HD 13 Had je nog naar de specs van die yaskawa gekeken ? Ik weet er te weinig vanaf
Dabit , Dat het ding dat gaat mekkeren dat er geen servo aanzit dat kan ik snappen, maar hang het ding even aan de stroom .
In theorie kan ik praktisch alles
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door HD13 »

spinningwheels schreef: 23 dec 2019 22:41 HD 13 Had je nog naar de specs van die yaskawa gekeken ? Ik weet er te weinig vanaf
Dabit , Dat het ding dat gaat mekkeren dat er geen servo aanzit dat kan ik snappen, maar hang het ding even aan de stroom .
Heb lopen googlen op het type dat je noemt maar kan geen manual van de Yaskawa CIMR K7 serie vinden.
Type lijkt wel te bestaan.
Of het is een speciale uitvoering die weer onder een ander type/serie valt, maar daar ken ik Yaskawa niet goed genoeg voor.
Kan er dus weinig over zeggen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door spinningwheels »

Heb de Baumuller driver even aan de stroom gehangen.
Dat gaat hem niet worden, Inschakelstroom is dermate hoog dat 9 van de 10 keer de automaten eruit gaan.
Weet ik dat ook.
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door Kjelt »

Kwestie van een softstart schakeling.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door spinningwheels »

Kan deze regelaar een servo bedienen
19669
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door DaBit »

In wat ik denk dat de handleiding is staat
MOVIDRIVE MD_60A drive inverters are intended for use in industrial and commercial systems for the operation of AC asynchronous motors or permanent-field AC synchronous motors.
Zo'n servo is een permanent-magneet AC motor en vanwege z'n magneten ook automatisch synchroon, dus ik zou zeggen van wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie