Servo op frequentie regelaar ??

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door spinningwheels »

Poosje geleden stond er op het forum iets over .
Op mijn nieuwe draaibankje zit een 9.9 KW servo motortje voor de hoofdas .
Natuurlijk zit daar ook een regelaar bij, ( baumulller ) Probeer al info bij de fabrikant van dat spul te krijgen maar dat valt niet mee , ding is van 1985 dus zwaar antiek .
Maar hoe zit dat eigenlijk een servo heeft een mooi hoog koppel vanaf 0 is dat ook zo als zo,n ding op een gewone frequentie regelaar aangesloten word ?
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door benkr »

Een servomotor uit 1985 is vrijwel zeker een DC servomotor.
Die hebben t.o.v. de moderne AC servomotoren toch flinke nadelen nl.:
Ze zijn beduidend minder sterk en hebben ook een veel slechter rendement, wat betekent dat je er een hele boel energie in moet stoppen om er een beetje koppel uit te krijgen.
Ze hebben koolborstels, die slijten.
Ze hebben een tacho voor de terugmelding aan de regelaar die aangeeft wat de momentele snelheid is.
De magneten zijn niet zo goed en stabiel als de moderne magneten, de magneten van die motoren hebben best al behoorlijk wat van hen sterkte verloren wat tot uitdrukking komt in minder koppel en dus een nog slechter rendement.

Vergeet die servomotor en kies voor een AC servomotor met bijbehorende regelaar, zo'n motor heeft maar een kwart van het volume en als je de juiste regelaar hebt kun je die aansturen met step/dir of met 0 - 10V of met een digitaal signaal.

Ik weet dat o.a. popol167 hier van het forum er nog een paar heeft liggen met bijbehorende motoren, die heb ik zo'n twee jaar geleden voor hem werkend gemaakt, hij heeft ze later nog 'n keertje aan mij aangeboden.
Het enige nadeel is dat hij in zuid Belgie woont, in de buurt van Ieper, dat was voor mij destijds een rit van 200 km heen en 200 km terug, voor jou komt dat neer op het dubbele denk ik.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door spinningwheels »

Ik zat met het bouwjaar dus niet helemaal goed.
Was een foutje van de verkoper ding is niet van 1985 maar 1996
Een AC Servo dus .
Het word bij baumuller lastig om info te vinden. Ik wacht nog even een bericht van hun af maar geef mijzelf steeds minder kans dat dit gaat lukken
Maar wie was het hier toch Die wist hoe dat moest en wat voor een type frequentie regelaar te gebruiken om het goed aan de hobbel te krijgen ?
Een puntje is dat de servo een 8000 toeren ding is met een groot regelbereik dus, dat ga ik met een gewone 3 fase motor niet zomaar redden .
Dan zou er al een hoog laag versnellingsbakje tussen moeten , Is wel te maken daar gaat het niet om maar is best wel een klusje
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door DaBit »

Moderne frequentieregelaars zoals de Danfoss FC serie schijnen om te kunnen gaan met permanent-magneet AC motoren.

Belangrijkste verschil is wel lus gesloten - lus open. Zo'n frequentieregelaar stuurt een 3-fasen golfvormpje naar de motor en hoopt er het beste van. Nouja, dat is wat kort door de bocht, maar voor lage toerentallen wel waar.
Een echte heuse servoregelaar meet de aspositie, weet hoe de motor in elkaar zit, en past daar z'n golfvormpje zodanig op aan dat de motor het precies lekker vind. Vooral in de toerenkelder win je daar een hoop koppel mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door rien1959 »

Vorig jaar heb ik op de zaak een experiment gedaan met een 2 kW AC servo motor (Schneider) en een zware frequentieregelaar van 2.2 kW (Parker AC30). Het eerste probleem was dat de motor 3 x 200 V vroeg. De regelaar ging direct in storing ! Dus 3 fase trafo van 400V naar 230V er tussen, en lopen. Zonder terugkoppeling (wel flux vector) draaide die motor soepel vanaf 1 omw/min tot 3000 max. Onder de 1 omw/min begint hij te schokken en heb je de terugkoppelingskaart nodig. Omdat ik die niet zo snel kon krijgen, heb ik het niet meer geprobeerd, maar wat een koppel komt er uit zo'n motor. Ik had een potmeter aangesloten waarbij ik de plus/min 10 Volt schakeling deed : volledig links is linksom 3000 omw/min, middenstand is stilstand (remmend !) en volledig rechts is rechtsom 3000 omw/min. Met de motor in de bankschroef vol gas linksom naar vol gas rechtsom was indrukwekkend. Je kon het met de ogen niet volgen maar hoorde wel een korte klop vanuit de bankschroef. Verder was alles volledig stil.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door benkr »

Die spanning is een instelling op de VFD, weet zo even niet hoe, maar dat kun je instellen.
Ik heb het ooit gedaan met een Huang VFD en een SEW servomotor, ging goed.
Later nog eens geprobeerd met een zelfde VFD en een andere servomotor, wilde voor geen meter goed draaien.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door rien1959 »

benkr schreef: 20 dec 2019 22:26 Die spanning is een instelling op de VFD, weet zo even niet hoe, maar dat kun je instellen.
Het is niet de spanning die het probleem vormt maar de stroomsterkte. Het verlagen van de spanning gaf niet de oplossing. Overigens had de gebruikte regelaar een apart programma voor servo motoren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door DaBit »

Ik heb het ook wel eens geprobeerd, een servomotor op mijn Danfoss VLT. Dat was geen succes; de motor draaide rond en dat was het 'm.
rien1959 schreef: 21 dec 2019 09:10 Overigens had de gebruikte regelaar een apart programma voor servo motoren.
En dat is de truuk. De electronica is identiek voor inductiemotoren en permanent-magneet motoren, de software niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door HD13 »

rien1959 schreef: 21 dec 2019 09:10
benkr schreef: 20 dec 2019 22:26 Die spanning is een instelling op de VFD, weet zo even niet hoe, maar dat kun je instellen.
Het is niet de spanning die het probleem vormt maar de stroomsterkte. Het verlagen van de spanning gaf niet de oplossing. Overigens had de gebruikte regelaar een apart programma voor servo motoren.
Als je de spanning voor de servomotor naar beneden moet aanpassen, dan zul je ook moeten nazien of de regelaar wel de benodigde stroom kan leveren.
Vermogen van een regelaar wordt meestal bij 230 of 400Vac weergegeven.
Als je dus een 3x 400Vac 4kW regelaar hebt en brengt de uitgangsspanning naar 200Vac dan heb je nog maar 2kW over.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door spinningwheels »

Danfos FC , deze in dan net weer niet zwaar genoeg denk ik, of kan je zo,n 9.9 KW servo ook gewoon wat minder te eten geven ?
die 9.9 Kw ga ik toch niet gebruiken , verspaan in de regel niet zo zwaar , en heb dus regelmatig twee of drie machines tegelijk in gebruik. moet een beetje opletten dus met mijn 3 x25 aansluiting
https://link.marktplaats.nl/m1485371304
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door DaBit »

Die FC302 zou het wel moeten kunnen:
FC302 manual schreef: FC 302 is a high performance frequency converter for demanding applications. The frequency converter can handle various
kinds of motor control principles such as U/f special motor mode, VVC+
or Flux Vector motor control.
FC 302 is able to handle Permanent Magnet Synchronous Motors (Brushless servo motors) as well as normal squirrel cage
asynchronous motors.
Voor de rest moet je bij frequentieregelaars en servodrives op de motorstroom letten, en nog niet eens zozeer op het vermogen. Als de motor 20Amp nodig heeft (staat op het typeplaatje als het goed is) moet de regelaar dat ook ongeveer kunnen leveren. Enige mismatch lukt wel, maar als die te groot is dan springt de regelaar al in fout voordat de motor begint te draaien.

Die FC302 die je laat zien kan 16A motorstroom leveren. Wat wil je motor hebben?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door HD13 »

@spinningwheels
Wat is het type nr van de 11kW Yaskawa's uit je andere topic, zijn misschien wel geschikt om de servo aan te sturen.
De Danfoss zeker niet want dat is een HVAC type, is bedoeld voor het aansturen van ventilatoren en waaierpompen.
Bedoel dus de Danfoss uit je andere topic.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door spinningwheels »

Yaskawa CIMR-K7L4011 Specs 40110A

servo,tje 259-470 volt 29- 15.5 A
Dat is dus nogal een mooi beetje meer dan wat die FC 302 kan geven,
Het is dus niet zo dat een regelaar het vermogen dus kan beperken? Als het ware maximaal 1/2 of 3/4 gas geven ?
Laatst gewijzigd door spinningwheels op 22 dec 2019 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo op frequentie regelaar ??

Bericht door DaBit »

HD13 schreef: 22 dec 2019 10:56 De Danfoss zeker niet want dat is een HVAC type, is bedoeld voor het aansturen van ventilatoren en waaierpompen.
Wat maakt de HVAC-types ongeschikt dan? Voor zover ik weet optimaliseren ze de motorstroom/-spanning zodat met minimale energietoevoer toch het gewenste koppel/toerental gehaald word. Misschien niet superhandig voor een spindel die ooit stootbelastingen voor de kiezen krijgt, maar veel last heb je er ook niet van?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie