Keuze stappenmotoren

Moderator: Moderators

Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Keuze stappenmotoren

Bericht door Jobbomodels »

Hi Forumleden,

Momenteel ben ik bezig met het uitzoeken naar componenten voor een nieuw CNC frees project. Voor geleidingen en kogelomloop spindels ben ik gevallen op die van fbt motion. Deze machine zal zo "Lomp" mogelijk gebouwd gaan worden om maximale stijfheid te halen waardoor er makkelijk aluminium gefreesd kan gaan worden. Met een beetje geluk wil ik misschien ook staal gaan frezen. De aansturing die ik wil gaan gebruiken is de CPU5A4(E).

Na veel forums doorlezen is het me duidelijk geworden dat het niet aangeraden wordt om Chinese stappenmotoren met drivers te kopen. Voor mijn Y as wil ik 2 kogelomloop spindels gebruiken dus ook 2x stappenmotor + driver.

Nu is de vraag welke motoren en drivers worden aangeraden? Daarnaast is de vraag wel of geen close loop motoren?
Deze motor en drivers zagen er wat mij betreft wel interessant uit:
https://hardware-cnc.nl/nl/shop/closed- ... els-detail

Wellicht zijn ze elders goedkoper te krijgen? of voor het zelfde geld meer koppel?
Mijn budget zit op max €700.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren over de keuze van de motoren.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Job
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door benkr »

Ik heb toevallig gisteren een ander forumlid dit geschreven:

Als voorbeeld deze steppermotor:

https://www.aliexpress.com/item/3296884 ... c35c3c88fc


En deze servomotor is 0,57 Nm, maar zijn volgens een medeforumlid (serum) die ze gebruikt ruimschoots voldoende:

https://www.aliexpress.com/item/4000069 ... 286cf6749f

Deze heb ik zelf:

https://www.aliexpress.com/item/4000067 ... 4c4dEfjE6f

Mocht je iets hier van gaan bestellen, of wanneer je iets duurders bij Aliexpress of zo gaat bestellen, vraag dan om de waarde van het pakje die op de label aan de buitenkant wordt vermeldt niet hoger dan 22 Euro te laten zijn, dat scheelt je heel veel kans BTW, invoerrechten en handlingkosten, al snel enkele tientjes samen.
Ik heb mijn motoren één voor een besteld met telkens de vraag om de waarde lager dan 22 Euro aan te geven, ik heb zo 4 motoren besteld en elke keer zonder extra bonus het pakje ontvangen. Ik heb ze besteld bij JMC001 waar ook bovenstaande links naar verwijzen.

Serum, ook een forumlid heeft best een stevige machine gebouwd met de 180W servomotoren en is er laaiend over, ik moet nog wachten tot mijn machine zo ver is, dat zal nog wel enkele maanden duren.

Ik heb overigens geen idee waarom je niet zou kiezen voor Chinese motoren en drivers, ook die motoren en drivers die je in Nederland of Duitsland koopt zijn Chinese dingen. Kies niet voor zo maar een willekeurig type, houd je bij enkele bekende merken zoals Leadshine en Lichuan of JMC en zorg er voor dat je geen kopieën van deze merken koopt, maar koop vooral geen merkloze, dingen van Longs motors en dat soort merken want daar krijg je spijt van. Het kopen van je spullen bij een Nederlands bedrijf heeft wel als voordeel dat je daar ook terecht kunt met je vragen, maar met de hulp van dit forum krijg je ook dat echte Chinese spul wel aan de gang hoor.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door WillyH »

Ondertussen heb ik twee servomotoren in bestelling bij JMC001. De eerste bestelling is van 18 november, de tweede een week later. Volgens de tracking van Ali is de eerste bestelling al sinds eind november in het land. Ondertussen zijn we 5 januari en is er geen beweging meer. Waarschijnlijk zijn de douanediensten wat overbelast met de eindejaarsfeesten en dito geschenken. Niets wat de verkoper kan helpen natuurlijk, binnen een paar dagen zijn de bestellingen er vertrokken. Alleen als je geen tijd wil wachten moet je de keuze maken, eventueel met een andere pakjesdienst gaat het mogelijk sneller, ik had de standaard verzending gekozen. Helaas zal de 60 dagen levertijd-garantie-of-geld-terug niet van toepassing zijn vrees ik.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door benkr »

Die 60 dagen geldt altijd, en werkt nog goed ook, ik heb het al meegemaakt dat PostNL vond dat het adres niet goed was en de zaak retour stuurde, gewoon geld terug gekregen en opnieuw besteld. Maar het zou ook nog steeds kunnen dat je pakketje eerdaags gewoon op de mat valt. PostNL maakt er soms een zootje van, en natuurlijk vooral de maand november / december is een topmaand voor hun.
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Jobbomodels »

Bedankt voor de reacties. Ik meende ergens te lezen te hebben dat de nauwkeurigheid van de chinese controllers soms veel kan afwijken.

De JMC servo's van 3NM zien er wel interessant uit! Nog een aanrader waar ik het beste een passende voeding kan bestellen?

Thanks!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Kjelt »

Voeding zou ik Meanwell adviseren, zeer goede prijs/kwaliteit.
Leverancier die ik vaak kies: www.tme.eu , dat zit in Polen is professioneel bedrijf vergelijkbaar met Farnell en Mouser maar vaak goedkoper.
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Jobbomodels »

Hi,

Heb zojuist de JMC motoren besteld, ik ben gegaan voor de : IHSS57-36-30-31
Hierbij komt natuurlijk de volgende vraag, hoe groot moet de voeding zijn die ik hier aan moet hangen. Ik gebruik 4 motoren (2x Y). Bij de gegevens van de motoren zie ik dat ze 4A per stuk trekken en een piek kunnen hebben van 8A. Om dus een voeding van 4*8 A te kopen op 36V wordt een duur grapje. Aan welke waarde moet de voeding voldoen om veilig te kunnen draaien? Ik had deze momenteel op het oog:
https://www.tme.eu/en/details/hrpg-600- ... mean-well/

Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

Job
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6004
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Sven »

Vragen of ze n lage waarde willen vermelden is vragen om fraude te plegen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 14 mar 2020 11:28 Vragen of ze n lage waarde willen vermelden is vragen om fraude te plegen.
Ja Benkr, en das niet zo netjes!
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Jobbomodels »

En hoe is dit relevant tot mijn vraag?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door andrefc101 »

Jobbomodels schreef: 14 mar 2020 11:53 En hoe is dit relevant tot mijn vraag?
Totaal niet
Jobbomodels
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2018 11:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Jobbomodels »

Haha, heeft iemand toevallig ook een nuttig antwoord? :P
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Kjelt »

Ik zou 25% marge nemen omdat switch mode power supplies wat trager zijn dan conventionele voedingen die een enorme elco bank hebben.
Alleen de Z motor draait relatief zeer weinig en ook nog redelijk vaak als de machine stilstaat (safe move), dus die zou ik half tellen en voor het totaal 25% extra, denk dat je dan redelijk zit.

In jouw geval dus 3x4A + 2A = 14A * 36V = 504 * 1,25 = 630W ;-)

Denk dat je dus wel goed zit TENZIJ je extreem wilt kunnen accelereren, dus zeer hoge versnellingen en fast moves van 10m/min enzo dan wil je als je de machine aangesloten hebt het stroomverbruik van de voeding eens meten met een powermeter. Als je dan pieken > 600W ziet kun je alsnog besluiten een aparte voeding voor in jouw geval de X-as er bij te plaatsen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door Kjelt »

Trouwens ik zie dat jij die servo's hebt die 36V rechtstreeks op de motor aangesloten krijgen ?
In dat geval zou je vlak bij de motor nog een dikke elco kunnen plaatsen maar let wel op dat je voeding niet gaat oscilleren dus niet te extreem groot pakken.
Plaats reactie