Keuze stappenmotoren

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door serum »

Het zijn stappenmotoren, geen servo's, 4A continu, 8A piek. Je gebruikt de motoren nooit allemaal op vol vermogen. je kan gerust uitgaan van de 4A nominaal, die 630W van Kjelt klinkt mij prima in de oren. Ik heb bij mijn machine 2 voedingen gebruikt. 1 voor de 2 motoren op de Y en 1 voor de X en de Z.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door WillyH »

serum schreef: 14 mar 2020 15:58 Het zijn stappenmotoren, geen servo's, 4A continu, 8A piek. Je gebruikt de motoren nooit allemaal op vol vermogen. je kan gerust uitgaan van de 4A nominaal, die 630W van Kjelt klinkt mij prima in de oren. Ik heb bij mijn machine 2 voedingen gebruikt. 1 voor de 2 motoren op de Y en 1 voor de X en de Z.
Om eventuele overbelasting op de voeding te vermijden dacht ik 1 voeding voor de 1ste Y-motor + X en een tweede voeding op de 2de Y-motor + Z. Mijn redenering hier achter is als je de Y-as zwaar belast gaat 1 voeding het mogelijk moeilijk krijgen omdat de twee Y-motoren tegelijkertijd stroom vragen. Dat wordt anders wat verspreidt over de andere voeding en de kans is klein dat je ook én de Z-as én de Y-as zwaar gaat aanspreken.
Goed plan?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door andrefc101 »

WillyH schreef: 14 mar 2020 17:25 Om eventuele overbelasting op de voeding te vermijden dacht ik 1 voeding voor de 1ste Y-motor + X en een tweede voeding op de 2de Y-motor + Z.
Goed plan?
Tja, wanneer er dan een voeding de geest geeft, trekt die andere je machine aan barrels.....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door serum »

Ik zou er ook niet voor kiezen. De Y met 2 motoren, gebruikt niet 2x zoveel aan vermogen dan de X. Gewoon de beide Y motoren op 1 voeding en de X/Z op de andere voeding.

En zoals andre terecht aangeeft zou het een scheve portaal op kunnen leveren. Tenzij je er weer een mechanische verbinding tussen maakt. (extra snaar om de 2 KO's met elkaar te verbinden). De hele lus van de alarm output van je motoren meenemen in een pauze of alarm status van de machine is sowieso een goed plan. Maar een simpele verbinding tussen de beide assen dmv een snaar is een prima beveiliging voor dergelijke scheefgang. Daarnaast kan je dan ook met 1 sensor de boel homen, 1 Y uitgang gebruiken voor beide motoren (houd je er nog 1 over voor een 4e as, mocht je een 4 assige controller hebben) en met een constructie van de opspanning van de 'beveiligingssnaar' kan je de portaal rechtstellen. Win/win/win dus.

Nadeel van de servo's icm Edingcnc echter (geen idee hoe deze stappenmotoren werken) is dat bij een alarm-status de ENA van de motoren afgaat, waarmee automatisch de alarmstatus gereset wordt. (ergo, er zit een keurig alarm LED op de drive, maar deze fout is direct keurig gereset). Voor mij de reden om de alarm output van de motoren op de PAUSE input te zetten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door DaBit »

Hebben jullie nu eigenlijk wel eens ooit gemeten wat die stappenmotortjes aan vermogen nodig hebben? Ooit meer dan 50W per motor gemeten?

Een 250W voeding zou volstaan voor alle 4. Pak 'm nog wat dikker voor de zekerheid en voor terugleveren van vermogen bij afremmen, en je zit wel goed. Niet gaan rommelen met meer voedingen, daar maak je het systeem alleen maar slechter van, zeker met schakelende voedingen
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door WillyH »

Mijn plan om twee voedingen apart aan de twee Y-motoren te koppelen kan ik dus beter opbergen, al had ik wel verwacht dat bij het uitvallen van een voeding de servo's beide in alarm zouden gaan en niet de X scheeftrekken. Ik heb de 400W JMC servo's aangekocht, die trekken nominaal 11,2A volgens de boekjes dus ik moet ergens een voeding van 1000W (of twee van 500W) nodig hebben. Hoeveel Ampère mijn OSPF effectief zal trekken is nog af te wachten. De servo's zijn oversized ivm toekomstige projecten, btw. Maar om nu te gaan experimenteren met een kleinere voeding, pakweg eentje van 400W is ook geen goedkope oefening als die het niet trekt en je moet alsnog een zwaardere installeren.
Echter, als ik deze video bekijk, trekt een 400W servo slechts 1,7A bij 100 kg lineaire trekkracht, tja, ik weet het ook niet meer hoor.
https://www.youtube.com/watch?v=xP2ug_Zk4w8
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door DaBit »

Servo's is een iets ander gevalletje dan stappenmotoren.

Bij stappenmotoren is er amper een relatie tussen windingstroom en stroom opgenomen uit de voeding. Bij een stappenmotor word die stroom hoog gehouden, maar de stroom die bij stap X 'gezaaid' word, word bij stap Y weer 'geoogst' minus een beetje verlies. Wat er uit de voeding moet komen is het vreten dat de drive zelf nodig heeft, het verlies, en het kleine beetje mechanisch vermogen dat er geleverd word. Bij kleine NEMA23 motortjes is dat mechanisch vermogen zuiguitdeduim krap aan 50W. Zeg 75% efficiency, dan kun je met 65W per drive wel toe.

Als je dan 4 motoren hebt en je zou ze alle 4 tegelijkertijd 'langdurig' vol mechanisch kunnen belasten dan heb je dus 260W nodig. Dat kun je in de praktijk niet of in ieder geval niet lang genoeg. En al zou je het wel kunnen dan red een 250W voeding het gedurende de korte tijd dat je het voor elkaar krijgt ook nog wel, dus dat is opzich een prima werkbaar maatje. Praktijkvoorbeeld: mijn draaibank draait feilloos op een 50W/48V voeding met een 3Nm NEMA23 en 1Nm NEMA17.


Een 400W servo is een ander beest; die kan wel degelijk 400W aan mechanisch vermogen leveren. Let wel, _kan_. Als de machine het niet vraagt doet-ie het ook niet.
Ook daar moet je dus met vermogens rekenen en niet met motorstromen. Bij 100rpm en maximaal koppel is de motorstroom heel hoog, maar het opgenomen vermogen niet.
Met 4x 400W servo's op je machine is het nog steeds uitermate onwaarschijnlijk dat je daadwerkelijk 1600W aan mechanisch vermogen (en dus ~2kW elektrisch) nodig hebt voor meer dan milliseconden. Ik zou ergens tussen de 500W en 1000W wel een mooi maatje vinden, en zelfs dat is er al over.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door benkr »

Ik heb op advies van ruudderooij een 48VDC server voeding aangeschaft, die is 3kW en dus altijd voldoende vermogen.
Probleem is wel het formaat, op het Amerikaanse artikel stond een foto van de voeding met een maatlat er langs, er was iets van 23 op de foto te zien, dat bleken achteraf inches te zijn.
Maar er zijn ook kleinere servervoedingen, van 1 en 1,5 kW, die hebben meer normalere afmetingen.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Keuze stappenmotoren

Bericht door ruudderooy »

benkr schreef: 15 mar 2020 14:06 Ik heb op advies van ruudderooij een 48VDC server voeding aangeschaft, die is 3kW en dus altijd voldoende vermogen.
Probleem is wel het formaat, op het Amerikaanse artikel stond een foto van de voeding met een maatlat er langs, er was iets van 23 op de foto te zien, dat bleken achteraf inches te zijn.
Maar er zijn ook kleinere servervoedingen, van 1 en 1,5 kW, die hebben meer normalere afmetingen.
Dat is omdat die stappen motor drives die nu in Portjes machine gaan, echt 10A per drive kunnen trekken (vertelde fabrikant al en heb ik zelf ook gemeten) als de versnellingen deze stroom eisen.

Gr Ruud
Plaats reactie