Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

Nou hij staat te frezen, wat een spinnenrag komt daar vanaf zeg, net maar even wat weg gezogen.
Inderdaad Bart voel je en zie je verschil tussen de heengaande (tegenfrezen) en terug gaande (meefrezen) beweging waarbij de heengaande mooier is.
Dus dadelijk alleen maar heengaande programmeren.

20501
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door DaBit »

Misschien niet per 0,1mm doen maar iets meer afname dan. Al dat gerafel aan de rand van de frees klopt niet; PVC freest meestal spiegelglad.
Of een wat lager toerental; 10000rpm op een 25mm frees klinkt hoog voor PVC, maar ik ken de frees in kwestie niet zo goed.

Hier een plaatje van mijn (stalen) bed vlakken destijds met een geleende 25mm wisselplaatfrees:

Afbeelding

Je kunt wel ongeveer zien wat de afname is. Om maar een quote van Arie Kabaalstra aan te halen: frezen zijn net als babies; je moet ze te vreten geven anders gaan ze janken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Ballegooijen »

voel je en zie je verschil tussen de heengaande
Als je hoogteverschil voelt tussen de banen dan staat je freesspindel waarschijnlijk niet haaks op het bed.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

Voel wel iets maar niet veel, met klokkie kan ik het niet meten.
Ga morgen nog eens nameten, net te vlug gedaan.
Begin zag er super uit de eerste 300mm onder de 6u hoogte verschil daarna liep het opeens vorser op tot 35u.
Morgen verder, kan er ook nog een schraapstaal overheen halen dat vereffent over een grotere breedte en haalt een paar u weg.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

En plaatje zoals het nu is na drie passes van 0,1 en 0,15 beiden heen en terug met 20cm opschuiven per pass, en 0,1 alleen heen en 10cm opschuiven per pass.

20504

Ziet er erger uit dan het is, met je hand voel je de rechte strepen nauwelijks, de ronde kringetjes ietsjes.
Ik kan die ronde kringen niet verklaren, misschien dat er wat pvc rag extra er tussen kwam ofzo, ik weet het niet.
Misschien wel de frees zelf, merkte dat daar braampjes op zaten.
Misschien morgen nog een keer met een Festool 16mm frees nalopen en kijken wat die er van maakt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door audiomanics »

Het hoeft echt niet spiegelend te zijn. Zoals je al aangaf voel je de oppervlakte nauwelijks. Het materiaal dat je in gaat spannen is meestal wel groter dan een paar mm. Dat ligt dan echt wel vlak.
Bij mij glimt het ook niet, maar als ik een stuk toolingplate of lexan ga frezen gaat het materiaal door, maar het beschermende plastic aan de onderzijde blijft heel en dat is volgens mij nog geen tiende dik.
Die kringetjes kunnen inderdaad wel komen van wat restjes die er onder gekomen zijn. Dat PVC smelt echt wel dan. Ik zou mij er geen zorgen over maken, de tafel is nu tenminste vlak, of beter gezegd misschien: hij volgt dezelfde kromming als je frees..
Alles wat je er nu nog af haalt ben je kwijt en misschien wil je over een jaar ofzo er wel weer een halve mm afhalen.
Zelf wel eens gehad dat er kennelijk wat aanslag op het freesje zat waardoor het contact met de toolsetter waarschijnlijk niet meteen gemaakt werd. Gevolg dat het hele patroon keurig 0,2mm in het bed staat. Evengoed kan je er nog prima iets op vlak leggen. Ook als je door dik hardhout freest tekent het door de warmte iets af, maar dat heeft geen diepte verder.
Ik zeg: gewoon zo laten en dingen gaan maken.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

Bedankt, ik denk inderdaad dat het zo goed genoeg is om verder te kunnen.
Kan ik weer in het ospf topic van mij verder posten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En anders pak je gewoon een stuk waterproof 120 en een stuk materiaal en ga je er even overheen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door audiomanics »

Met de nadruk op even... Anders kan je weer gaan vlakken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 19 apr 2020 09:39 Met de nadruk op even... Anders kan je weer gaan vlakken..

Kees
Je moet flink tekeer gaan voordat je verschil kunt meten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door serum »

Ik zou er om de redenen (de laatste en de eerder genoemde) die Audiomanics geeft niets aan doen. ALs je gaat schuren kom je er snel achter dat je iets afrond aan een 30mm breed flapje. (het kan, maar je moet zorgen dat je schuurpapier perfect vlak blijft). Schuren dichtbij lineaire geleiders en KO's is niet mijn grootste hobby.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door elvis3 »

Het hoeft niet perse glad te zijn om vlak te zijn, gewoon zo laten.
Heb je goed gedaan Kjelt.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door serum »

Precies. Doel was een evenredig bed aan je x/y. Dat is gewoon goed nu. Dit is de 99% van het werk dat je in 10% van de tijd doet. De laatste procent kost je 90% van de tijd. en per saldo heb je dan minder ruimte over voor een vervolg-vlak-actie..

Mocht je het nog ens willen vlakken, kan je overwegen om eens te testen wat de ecotools frees doet met 1 tand ipv 2. (gewoon 1 tand een paar tiende terugslijpen). heb dit in het verleden gedaan met deze frezen voor een mooier resultaat in aluminium.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

Goede tip bedankt.
Ik wil wel nog even die tramming exercitie gaan doen voor de lol en ik leer er weer wat van denk ik. Dan laat ik het bed zo en ga ik weer verder in het originele topic ;-)
Plaats reactie