Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

Ik ga binnenkort mijn T-slot bed gladfrezen met de Z-as en als ik me niet vergis heeft een stappenmotor de meeste hold kracht als hij op een hele stap vast staat.
Is er een manier om er achter te komen of een stappenmotor op een hele stap stil staat (maakt ie bv minder lawaai of andere tip?)
Ik gebruik Eding en die wil alleen een programma starten nadat er gehomed is, dus de spanning van de stappenmotoren afhalen is helaas geen optie.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Bjornski1976 »

Een stappenmotor op hele stappen vast zetten kan mijn ziens alleen door de driver op full step te zetten en in je software hierop een aanpassing te doen. Echter denk ik dat de
motoren zo gemaakt zijn dat de rotor uit secties van magneten bestaat. Of die secties van elkaar 1.8 of 0.9 o.i.d. verdraaid staat is dan ook maar de vraag en per motor zou dit
ook maar zo anders kunnen zijn.

Ik weet dat er in Mach3 een functie is genaamd Idle Current Reduction. Dit reduceerd de stroom met 50% naar de motor indien deze voor een bepaalde tijd niets te doen heeft.
Deze functie zou ik dan als ik jou was uitzetten om maximaal koppel te houden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door mark3 »

is niet nodig, gewoon frezen.
Als het wel nodig zou zijn is je machine te zwak gebouwd, aangezien het bed vlak frezen (met een diepte van 0,1mm?) minder kracht kost dan standaard freeswerk (10mm diepte??)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 16 apr 2020 11:23 Een stappenmotor op hele stappen vast zetten kan mijn ziens alleen door de driver op full step te zetten en in je software hierop een aanpassing te doen. .....
Ik weet dat er in Mach3 een functie is genaamd Idle Current Reduction. Dit reduceerd de stroom met 50% naar de motor indien deze voor een bepaalde tijd niets te doen heeft.
Deze functie zou ik dan als ik jou was uitzetten om maximaal koppel te houden.
Bedankt, het is een closed loop stepper, ik geloof niet dat ik ergens de step size kon instellen.
Ik gebruik geen MACH3 maar Eding, ik geloof niet dat die de mogelijkheid heeft om de stroom te reduceren, ik zou niet weten hoe, de kaart stuurt alleen step en dir signalen uit naar de driver.
mark3 schreef: 16 apr 2020 11:37 is niet nodig, gewoon frezen.
Als het wel nodig zou zijn is je machine te zwak gebouwd, aangezien het bed vlak frezen (met een diepte van 0,1mm?) minder kracht kost dan standaard freeswerk (10mm diepte??)
Bedankt, ik had dit antwoord wel verwacht en misschien inderdaad gewoon doen.
De Zas van de OSPF kan het wel hebben hoor maar wilde gewoon weten of dit mogelijk was, leek me beter.
Mocht er overigens iets verschuiven dan hoort de driver dit weer te corrigeren in closed loop, maar wilde gewoon dit liever voorkomen.
Een verschil met normaal frezen is wel dat er nu een 25mm vlakfrees in komt te zitten terwijl er normaal een 3 of 4mm freesje in zit.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Ballegooijen »

Eding, ik geloof niet dat die de mogelijkheid heeft om de stroom te reduceren
Het reduceren van de stroom gebeurd door de stepper-driver
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door audiomanics »

In de parameters van de Leadshine closedloop-drivers kan je in procenten de Holding Current (= Torque) instellen. Als je die op 100% zet staat de motor altijd vol bekrachtigd..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door keesfrees »

Kjelt schreef: 16 apr 2020 11:11 Ik ga binnenkort mijn T-slot bed gladfrezen met de Z-as . . .
Met de Z-as op op 1 vaste positie bedoel je ?
Bij zijwaarts frezen is de kracht op de Z-as klein, of heb ik de verkeerde voorstelling ?
Maar ik begrijp wel dat je geen risico wil lopen op een verlopende Z-as, ik deed wel eens een merkteken op de tandriem bij een meerdaagse freesklus in dure plaat met dun freesje, is goed afgelopen overigens.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou het niet zo zijn dat als je de driver dis-abled de houd kracht weg is en misschien ook de microstep weer opnieuw begint, als je vervolgens weer enabled zal ie dan op full-stepp positie moeten staan. Vervolgens er voor zorgen dat er geen steps meer naar de driver worden gestuurd.
Dus Z-as op diepte stellen, step puls onderbreken, kortstondig de enable weg halen. Je kunt natuurlijk met een meetklok eerst meten wat de Z-as doet, als je dat op een paar verschillende posities doet, zou het verschil met een 'echte' stap en een micro stap ook te meten moeten zijn. Misschien even met een paar postelastieken de boel een beetje gewichtloos maken om spontaan zakken van de Z-as te minimaliseren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 16 apr 2020 12:56 In de parameters van de Leadshine closedloop-drivers kan je in procenten de Holding Current (= Torque) instellen. Als je die op 100% zet staat de motor altijd vol bekrachtigd..
Kees
Bedankt , die ga ik checken! Staat nu nog op de default waarde: 50% net gechecked, staat als cleartext in de .lsr file.
Hoe heb jij die settings staan Kees ?
Is er nog een nadeel behalve stroomverbruik als ik die op 100% zet ? Kans op doorbranden ?
Wat is jouw ervaring bij frezen als die op 50% staat, ooit een hoogteverschil tijdens frezen geconstateerd ?
hugo stoutjesdijk schreef: 16 apr 2020 13:17 Zou het niet zo zijn dat als je de driver dis-abled de houd kracht weg is en misschien ook de microstep weer opnieuw begint, als je vervolgens weer enabled zal ie dan op full-stepp positie moeten staan. Vervolgens er voor zorgen dat er geen steps meer naar de driver worden gestuurd.
Dus Z-as op diepte stellen, step puls onderbreken, kortstondig de enable weg halen. Je kunt natuurlijk met een meetklok eerst meten wat de Z-as doet, als je dat op een paar verschillende posities doet, zou het verschil met een 'echte' stap en een micro stap ook te meten moeten zijn. Misschien even met een paar postelastieken de boel een beetje gewichtloos maken om spontaan zakken van de Z-as te minimaliseren.
Ja ik kan de enable eraf halen, vraag me alleen af wat dit met het alarm signaal doet, als die af gaat dan kan ik opnieuw homen. Kan ik eens proberen inderdaad.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door audiomanics »

Ik ben bang dat als je de z-motor stroomloos maakt dat de as iets kan zakken..
Bij mij staat bijna alles op default. Het error-level is geïnverteerd, en ik heb ook wel wat gespeeld met die ki waarden..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door serum »

Je bedenkt een oplossing voor geen probleem. Gewoon frezen en niet bang zijn dat je Z as verloopt. Alles gewoon laten werken zoals het hoort. Als de z al verloopt bij dit freeswerk moet je je meer zorgen maken over echte freesklussen. Het is closed loop. Zodra er een afwijking geconstateerd wordt, gaat hij tegensturen. En dat doet ie niet op half vermogen. Als het nodig is zal hij gewoon op vol vermogen tegensturen. hij stuurt tegen zodra er een afwijking in de positie geconstateerd wordt. (als je de motor niet uitzet tenminste..)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Ballegooijen »

Ik zit me ook af te vragen waarom je dit zou willen. Als je bang bent dat de Z as verloopt dan moet eerst dat probleem oplost worden lijkt me. Want hoe ga je dat dan straks doen als er een werkstuk op de frees ligt?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door andrefc101 »

Zit je nu allerlei smoezen te verzinnen om niet te hoeven frezen ofzo? Hele stappen, halve stappen, wat een berg onzin zeg!
Maak een goede goed file, test deze mijn part een stuk boven de tafel, en vervolgens gas erop! Maak die tafel vlak en ga eindelijk eens leuke dingen maken met dat ding!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe Z-as stappenmotor op hele stap stil/vast zetten?

Bericht door Kjelt »

@Serum, Ballegooien, Andre :
Duidelijk, geen excuus ben gewoon voorzichtig ingesteld, misschien wel te voorzichtig als ik zo om me heen kijk.
Closed loop zou inderdaad moeten corrigeren dus ga morgen er mee aan de slag ;-)
Plaats reactie