Motor dimmen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Motor dimmen

Bericht door Ben_Cretskens »

Hey allen,

Ik ben wat aan het stoeien met een (volgens mij) assynchrone motor op 230V.
Hij werkt perfect op 230V met een toegevoegde condensator.

Nu zou ik deze motor langzamer willen laten draaien, ja ik kan er een frequentieregelaar op zetten maar die heb ik niet :mrgreen:

Ik heb wel verschillende dimmers, nu weet ik ook wel dat een dimmer de inductieve spoel moet 'kunnen' dimmen dus het zal niet met elke dimmer gaan.

Daarom deze vraag, waar moet ik op letten?
Voor ik mijn hele voorraad dimmers naar de **** help :shock:

21099
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motor dimmen

Bericht door DaBit »

Met eeen dimmer gaat het niet lukken om die motor te dimmen, dat werkt alleen met elektrisch-gereedschap motoren die koolborstels hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Motor dimmen

Bericht door Ballegooijen »

Misschien kun je nog wat met de overbrenging doen om de snelheid terug te brengen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Motor dimmen

Bericht door Swake »

Die motor verbruikt 2.2kW. Had je ook een zeer stevige dimmer voor nodig gehad.
Doet de pomp het niet meer? Want dat was best een duur exemplaar. -> 2dehands verkopen en iets anders leuk op de kop tikken.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Re: Motor dimmen

Bericht door Ben_Cretskens »

Daar vreesde ik al voor.

Dus een frequentie regelaar of mechanische reductie ( aan dat laatste had ik zeker al gedacht maar het is voor een test opstelling en dat maakt alles weer een beetje groter)

Ik had eerst een motor met 1400 toeren gebruikt maar dat is te traag, dit exemplaar, dat ik nog had liggen, leek te voldoen maar nu is het toerental toch net iets te hoog. :mrgreen:
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Motor dimmen

Bericht door fluppie »

Die van de Elektuur kan "maar" 1kW https://www.elektormagazine.nl/labs/ac-motor-driver
Geen idee of dat ontwerp schaalbaar is naar een hoger vermogen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motor dimmen

Bericht door DaBit »

Vast wel, maar daar kun je dit soort inductiemotoren niet mee in snelheid regelen. Die halen hun toerental uit de 50Hz frequentie, om ze op een ander toerental te laten draaien moet je echt die frequentie veranderen. Alleen een stukje van de sinus afsnijden (wat een dimmer doet) reduceert hooguit het koppel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motor dimmen

Bericht door benkr »

Volgens Elektor schijnt dat ding van hun het wel te doen, maar of je dan een constant toerental krijgt betwijfel ik echt.
Alleen daarom al heb ik overwogen om het ding te gaan bouwen, ik had en heb ook mijn twijfels.
Maar ik heb nog zo veel plannen dat het er wel nooit van zal gaan komen.
Plaats reactie