Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Bericht door Oscar f1 »

Op dit forum word hier en daar gezegd dat een schakelvoeding beschadigd kan worden
door de terugvoer van vermogen bij het remmen van stappenmotoren.

Nu kan ik mij herinneren dat ik vroegen bij het racen met modelauto's
een diode moest plaatsen tussen de voedingsdraden op de motor.
Als de auto's met 80 km/h afremde op het einde van het rechte stuk kon je de electrische vonken zien
die bij de koolborstel ontstonden.

Zou dat ook werken bij een schakelvoeding?
en dan samen met een flinke condensator om de pieken af te vlakken?

(PS: ik weet niet veel meer van electronica dan dat de rook er in moet blijven)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Bericht door Kjelt »

Ik denk dat het meer de driver is die beschadigd kan worden.
Deze zijn gespecificeerd voor een bepaalde maximale spanning en het advies is om daar zo'n 10% onder te blijven.
Geen idee eigenlijk of je bij een driver tvs diodes of transzorbs mag en kunt plaatsen.
Misschien dat Dabit of benkr hier iets over kan zeggen ?
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Bericht door vip1980 »

Lijkt mij dat de driver dit regelt/ opvangt
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Bericht door benkr »

In een goede driver zitten reeds Tranzorbs in, dat zijn ook de dingen die er altijd van kapot gaan, samen met een beveiligingsweerstand van een paar tiende Ohm, die werkt als zekering om de Tranzorb te beschermen maar dat lukt lang niet altijd.
Er is ook actieve elektronica te koop om dit soort energiedumps op te vangen en te consumeren, maar ook die zijn niet echt helemaal zaligmakend.
Maar als je het zo bont maakt dat dit soort dingen je moeten redden dan heb je denk ik toch ergens anders een probleem, meestal in een voeding die het helemaal niet leuk vindt dat er energie terug geleverd wordt.

Ik heb toen ik mijn BF25 machine aan het bouwen was een 48V servervoeding er in gehad die echt continu problemen veroorzaakte met mijn Leadshine DM556 drivers, die gingen toen om de haverklap in alarm, ik heb er toen andere drivers in gezet, toen was het probleem minder en pas toen ik er een andere voeding in heb gezet was het probleem echt weg.

De boodschap is denk ik dat een goede voeding echt heel belangrijk is, en voor gewone stappenmotoren met een conventionele driver is een (ringkern)trafo met gelijkrichter en een paar stevige elko's eigenlijk de beste oplossing. Maar vrijwel iedereen kiest voor een zgn. switch mode voeding omdat men denkt dat die veel beter zijn, maar die voedingen, en vooral de goedkope, zijn heel vaak de oorzaak van problemen. Ook de levensduur van zo'n voeding is in veel gevallen redelijk kort, alleen echt (dure) en professionele voedingen gaan vele jaren mee zonder problemen, die zijn ook echt gemaakt om 24/7 hun werk te doen en dat echt heel veel jaren lang.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Bericht door DaBit »

Een extra transientsuppressor erbij knopen is niet triviaal. Vaak is de spreiding in spanning waarop ze reageren al veel te groot; een 48V transientsuppressor begint pas ergens tussen de 53 en 59V iets te doen, en tegen de tijd dat het ding vol aan het werk is kan het oplopen tot 75V. Da's onbruikbaar als je een 48V voeding gebruikt voor een stepperdrive die maximaal 50 mag hebben. Bij 36V zou dat iets rooskleuriger uitpakken; dan begint de diode op maximaal zo'n 45V wat te doen, en tegen de tijd dat je op de 50V zit doet het al best veel.

Maar de goedkoopste en simpelste optie is gewoon een maatje dikkere voeding kopen. Werkt bij vrijwel iedereen ook gewoon prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 06 jul 2020 19:11 Een extra transientsuppressor erbij knopen is niet triviaal. Vaak is de spreiding in spanning waarop ze reageren al veel te groot; een 48V transientsuppressor begint pas ergens tussen de 53 en 59V iets te doen, en tegen de tijd dat het ding vol aan het werk is kan het oplopen tot 75V. Da's onbruikbaar als je een 48V voeding gebruikt voor een stepperdrive die maximaal 50 mag hebben. Bij 36V zou dat iets rooskleuriger uitpakken; dan begint de diode op maximaal zo'n 45V wat te doen, en tegen de tijd dat je op de 50V zit doet het al best veel.

Maar de goedkoopste en simpelste optie is gewoon een maatje dikkere voeding kopen. Werkt bij vrijwel iedereen ook gewoon prima.
Die suppressor is wat die 50V bepaalt van de driver, de driver zelf kan met gemak 70Volt of meer aan, zelf geprobeerd zonder iets kapot te maken, er zijn echter wel drivers die de spanning meten en dan beginnen te klagen dat de spanning te hoog is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 06 jul 2020 22:31 de driver zelf kan met gemak 70Volt of meer aan, zelf geprobeerd zonder iets kapot te maken
Da's een gevaarlijke uitspraak. Jij weet net al ik dat het gedrag van vermogens-halfgeleiders begrijpen nog het beste te vergelijken is met een reis door de 7 ringen van de hel. Als je de datasheet gelezen hebt sta je aan de poort, dan begint de reis pas. Die 50V suppressor zit er met een reden in, en de weerstand is onder andere om de Q factor van het CLC-netwerk gevormd door voedingsdraden en capaciteit aan beide kanten wat de kop in te drukken. Twisten van je voedingsdraden om de zelfinductie te minimaliseren is dan ook altijd een heel goed plan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Bericht door benkr »

Ja, snap ik,maar ik ben ooit aan het experimenteren geweest om de ideale waarde van die suppressor diode te bepalen (want er staat net als op de rest helemaal niets op bij Leadshine), toen heb ik dat soort (gevaarlijke) dingen uitgehaald om een idee te krijgen van wat nu een goede waarde was, wat die waarde was weet ik al niet meer, ik heb denk ik nog 30 a 35 of zo van die SMD dingen liggen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Bericht door serum »

Ik zie met mijn servo's een 3 a 4V piek op de voeding bij flink afremmen.

Deze dingen bestaan ook nog.. Bedoeld om op de voedingsspanning te zetten ipv als remweerstand op de drive zelf.

https://electromen.com/en/products/item ... ics/EM-A23
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Bericht door assink »

Is een voeding met ringkern en gelijkrichter nog steeds het beste?
Of zijn geschakelde voedingen ala meanwell tegenwoordig dermate goed dat de ouderwetse manier niet meer toegepast wordt?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Bericht door Kjelt »

assink schreef: 07 jul 2020 10:14 Is een voeding met ringkern en gelijkrichter nog steeds het beste?
Als deze verder niet gestabiliseerd is krijg je grote fluctuaties op je voedingsspanning naarmate de belasting. Dat lijkt me nou ook niet gewenst. Met stabilisatie krijg je toch weer grotere verliezen dan switchmode, dus die tijd hebben we eigenlijk wel achter ons.
Ik ken maar weinig voorbeelden waar nog lineaire voedingen gebruikt worden en dat is dan meestal vanwege de lagere ruisvloer.

Qua absorberen van de back EMF zijn ze wel vergevingsgezinder dan schakelende voedingen.
Of zijn geschakelde voedingen ala meanwell tegenwoordig dermate goed dat de ouderwetse manier niet meer toegepast wordt?
Als je hem ruim bemeet qua vermogen zou je geen problemen hoeven te hebben. Ik heb dit probleem tenminste nog niet gezien of gehad. Ik kan me haast niet voorstellen dat de huidige generatie industriele cnc freesmachines van west europese makelij nog een transformator als voeding gebruiken maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 07 jul 2020 13:08. Ik kan me haast niet voorstellen dat de huidige generatie industriele cnc freesmachines van west europese makelij nog een transformator als voeding gebruiken maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Die versterkers hangen direct aan het net en leveren vaak terug aan het net.(en zorgen soms voor ongewenst uitslaan van de aardlek, verkeerde aardlek of te goede filters?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Schakelvoeding beschermen met Condensator en diode?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 jul 2020 13:12
Kjelt schreef: 07 jul 2020 13:08. Ik kan me haast niet voorstellen dat de huidige generatie industriele cnc freesmachines van west europese makelij nog een transformator als voeding gebruiken maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Die versterkers hangen direct aan het net en leveren vaak terug aan het net.(en zorgen soms voor ongewenst uitslaan van de aardlek, verkeerde aardlek of te goede filters?)
Ja de ac servo drivers bedoel je ?
Die hebben vaak wel een netfilter nodig, volgens mij wordt in de industrie dan ook 300mA of hogere kategorie aardlekschakelaars gebruikt, dat mag thuis niet en zijn de aardingseisen van ieder aanraakbaar metalen deel daarom ook zo hoog.
Plaats reactie