Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door TomAndKobus »

Hallo, ik ben de elektrische bedrading aan het aanleggen en ik heb een vraagje. Ik heb het forum al afgezocht, en ik kan mijn vraag, of bevestiging op de vraag niet echt vinden.
Ik wil de JMC iHSV60 aansluiten op de eding CNC760.

CNC760 JMC
1 Enable1 --> 6 ENA+
2 Enable2 --> Leeg
3 Dir1 --> 8 DIR+
4 GND --> 7 DIR-
5 Step1 -->10 PUL+
6 GND --> 9 PUL-
7 GND --> 5 ENA-
8 DRV-ALM-
9 +5V
10 DRV-ALM+

Nu heeft de JMC ook een ALM- en ALM+, Kan ik deze direct aansluiten op eding DRV-ALM- en DRV-ALM+ ??
in de JMC datasheet staat iets met 24V en in de eding handleiding staat iets met 5V. Dus kan dit wel aangesloten worden?

https://www.upload.sorotec.de/doku/manu ... 3_Soro.pdf Blz 3
https://www.edingcnc.com/upload/files/C ... Manual.pdf Blz 34
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

Ik zou zelf de + van evt. een aparte 5V voeding via een zekering, of de +24V (let op: bij 24V via weerstanden) aan de + ingang van de ENA, DIR en PUL leggen en de - van de ENA, DIR en PUL naar de Eding aansluitingen. Ook inderdaad een ground draad van evt de 5V voeding aan dezelfde gnd vd voeding die Eding voedt.

Waarom? Omdat bij een evt. kortsluiting van je kabels dan je zekering er uit vliegt of via de weerstand er nog steeds niets kapot gaat terwijl als je de uitgang van de Eding kaart kortsluit je een ic beschadigd en moet vervangen.

De DRV alarm+ bij Eding is een via 4k7 weerstand aan 5V gehangen zie pag 36 manual.
Die DRV alarm+ hang je aan ALLE drivers ALM+ ingang en de drivers ALM- hang je allemaal aan de GND van Eding (of de gnd van de voeding die Eding voedt).

Zorg dat je alles begrijpt, liever meer vragen dan dat er iets dadelijk kapot gaat.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Kjelt, Bedankt voor je antwoord. Ik snap nog niet alles.

Allereerst, ik knoop alle grounds van de voedingen aan elkaar op het chassis van de schakelkast. Zoals ook beschreven staat in de elektrische handleiding van de OSPF. Echter, naar de eding 760 kaart gaat geen ground aangezien deze kaart alleen met de 24V en 0V wordt gevoed vanuit de voeding. Moet ik de eding kaart grounden? Wordt de kaart aan het chassis geaard via de koperen vlakjes rond de montage schroeven?

De 24 V naar de +PUL +Ena en +Dir en dan de min van deze naar de eding snap ik. Maar als ik hier 24 V voor gebruik, komt deze dan direct van de 24V voeding, of van de eding kaart? De weerstand, die begrijp ik niet helemaal, hoe groot moet deze zijn? als ik 1kOhm zou nemen in serie met de +24V, dan zou de stroom 0.024 A= 24 mA zijn. Is dit wat je bedoelt?

Van de servo motor gaat ALM+ naar de Eding DRV ALM+ en de servo ALM- van de motor gaat naar de ground van eding kan dus aangesloten worden op pin4,6 of 7.

Alvast bedankt, Tom.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door chimaerion »

Ik zie dat JMC alarm een open collector uitgang is. De cnc760 verwacht 5v voor zijn alarm ingangen, deze is dus NIET 24V tolerant.
Maar laat dat nu het gemak zijn van een open collector uitgang, de uitgangspanning kan jij kiezen.
Dus ja je kan de alarm van van JMC aan de alarm van de cnc760 hangen, als je de open collector uitgang van je JMC met 5V voedt (met nodige weerstand).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 13 sep 2020 19:46 Allereerst, ik knoop alle grounds van de voedingen aan elkaar op het chassis van de schakelkast. Zoals ook beschreven staat in de elektrische handleiding van de OSPF. Echter, naar de eding 760 kaart gaat geen ground aangezien deze kaart alleen met de 24V en 0V wordt gevoed vanuit de voeding. Moet ik de eding kaart grounden? Wordt de kaart aan het chassis geaard via de koperen vlakjes rond de montage schroeven?
Dan hoef je verder niets meer te doen de 0V op de 24V aansluiting is dan de gnd.
De 24 V naar de +PUL +Ena en +Dir en dan de min van deze naar de eding snap ik. Maar als ik hier 24 V voor gebruik, komt deze dan direct van de 24V voeding, of van de eding kaart?
Dat maakt niet uit aangezien de Edingkaart ook uit diezelfde voeding wordt gevoed en de 0V van de voeding aan de 0V/gnd van Eding hangt.
Maar bij 24V MOET je dus een voorschakelweerstand gebruiken anders beschadig je de optocoupler in je driver.
De weerstand, die begrijp ik niet helemaal, hoe groot moet deze zijn? als ik 1kOhm zou nemen in serie met de +24V, dan zou de stroom 0.024 A= 24 mA zijn. Is dit wat je bedoelt?
Ja bijna, om het helemaal te berekenen moet je de forward spanning van de led in de optocoupler er nog aftrekken maar je wilt je gewoon aan de handleiding houden en op pagina 1 staat dat je voor 24V een weerstand tuusen de 3k en 5k ohm (3000 - 5000) ohm wilt nemen dus zeg een weerstand van 3k9 (3900) ohm zou je goed moeten zitten.
Van de servo motor gaat ALM+ naar de Eding DRV ALM+ en de servo ALM- van de motor gaat naar de ground van eding kan dus aangesloten worden op pin4,6 of 7.
Ja correct dus alle ALM+ van alle motoren aan elkaar knopen en aan de EDING DRVALM+ hangen.
Alle ALM- van alle motoren aan de ground OF aan de DRVALM- van Eding hangen want dat is dezelfde gnd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 13 sep 2020 21:43 Ik zie dat JMC alarm een open collector uitgang is. De cnc760 verwacht 5v voor zijn alarm ingangen, deze is dus NIET 24V tolerant.
Maar laat dat nu het gemak zijn van een open collector uitgang, de uitgangspanning kan jij kiezen.
Tot zover helemaal eens.
Dus ja je kan de alarm van van JMC aan de alarm van de cnc760 hangen, als je de open collector uitgang van je JMC met 5V voedt (met nodige weerstand).
Dit klopt niet want de DRVALM+ ingang van Eding hangt al met een weerstand aan de 5V en die moet dus naar beneden worden getrokken naar gnd door een van de motordrivers.
Dus niet de driver ALM+ aan de 5V hangen maar gewoon aan de DRVALM+ van Eding. Zie schema hieronder.

21614
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door WillyH »

TomAndKobus schreef: 13 sep 2020 19:46
Allereerst, ik knoop alle grounds van de voedingen aan elkaar op het chassis van de schakelkast. Zoals ook beschreven staat in de elektrische handleiding van de OSPF.
Alle grounds van de voedingen aansluiten op de aarde van de schakelkast? Is dat de reguliere manier van werken? Ik lees er niets van in de elektrische handleiding van de OSPF die ik hier heb, maar mogelijk zijn er verschillende versies in omloop.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door TomAndKobus »

Onderstaand is te zien dat alle aarden naar een centraal aardpunt gaan. Ik neem aan dat dit aardpunt elektrisch verbonden is aan de schakelkast.

21615
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door Ballegooijen »

Volgens mij is er wel een verschil tussen aarding en 0 volt. Alle 0 volt kun je bij elkaar knopen en alle aardingsdraden kun je ook bij elkaar knopen. Ik denk dat je de aarding en de 0 volt NIET aan elkaar moet knopen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

Nee inderdaad de laagspanningsuitgangen van de voedingen en de netspanningsinstallatie zijn twee verschillende dingen!

Ik heb het over de laagspanningsuitgangen van de 5V en 24V voedingen, daar wordt de 0V ook wel GND (ground) genoemd bij Eding.

Maar dit staat dus helemaal los van de aarde van de netspanningsinstallatie.
Die netspanningsinstallatie noem ik (Veiligheids) Aarde of PE (Protective Earth) en zijn de groene draden in het schema hierboven.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Kjelt,

Ik denk dat ik het nu redelijk snap.

JMC servo -- Eding 760

1 ALM- -- 8 DRV-ALM-
2 ALM+ -- 10 DRV -ALM+
3 PED- -- Leeg
4 PED+ -- Leeg
5 ENA- -- 1 ENABLE1
6 ENA+ -- Weerstand 3k9 -- +24V voeding
7 DIR- -- 3 Dir1
8 DIR+ -- Weerstand 3k9 -- +24V voeding
9 PUL- -- 5 Step1
10 PUL+ -- Weerstand 3k9 -- +24V voeding

Ik heb gecontroleerd op de Eding kaart: alle DRV-ALM+ zijn aan elkaar gekoppeld en alle DRV-ALM- hangen aan aarde.
Pin 1, 3, 5 sluit ik aan op een weerstand van 3900 Ohm en dan naar de +24V van de voeding.

Bedankt en groeten, Tom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

Ja ziet er goed uit dus even nog voor de zekerheid, iedere ingang zijn eigen weerstand dus per driver drie weerstanden.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door TomAndKobus »

Yep, begrepen :P
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door TomAndKobus »

Nog een paar vragen:

De prox sensoren aansluiten, doe ik dat alsvolgt juist? De Sensoren zijn NPN

HOME-IN Eding760

1 HOME1 -- zwarte draad prox 1
3 HOME2 -- zwarte draad prox 2
5 HOME3 -- zwarte draad prox 3
2 HOME4 -- zwarte draad prox 4
7 +24V -- Alle bruine draden van de prox sensoren
8 GND -- Alle blauwe draden van de prox sensoren

Ik heb van sorotec een minmaal smeer module BPV-225 https://www.sorotec.de/shop/ME-Minimal- ... -4983.html
Ik wil de perslucht kunnen schakelen met een ventiel. Zie onderstaand plaatje, doe ik dit zo goed?

21617

Verder wil ik een noodknop aansluiten, deze zal op CNC-IN aangesloten moeten worden. Is onderstaand juist?

21618

Verder wil ik een toolsetter en een nulpunt schakelaar aansluiten. Ik dacht aan de volgende van Damen: https://www.damencnc.com/nl/spare-push- ... a3678?c=89
Hiervoor maak ik dan zelf een blokje waar de schakelaar inpast. Maar waar sluit ik de schakelaar aan op de Eding kaart?

Veel vragen, ik hoop dat dit niet vervelend is, aan de andere kant denk ik dat ook andere bouwers hier wat aan hebben.

Alvast bedankt, Tom.
Plaats reactie