Festo stappenmotor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Festo stappenmotor

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Zijn de stappemotors van Festo geschikt voor CNC freeswerk? Ik kan uit de informatie niet halen of deze vergelijkbaar zijn met de Nema 17/23/xx stappenmortors. Wel zie ik dat ze verschillende maten hebben. En mochten deze geschikt zijn, op wat voor drivers moeten deze aangesloten worden of is deze geïntegreerd (is het een closed of open loop?)


https://www.festo.com/cat/nl-be_be/products__95370
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Festo stappenmotor

Bericht door Kjelt »

Als je iets verder klikt op de technische documentatie dan zie je dat deze motor een eigen externe driver en voeding nodig heeft.
Die drivers zijn speciaal voor die motoren gemaakt, hebben een interface waar je als hobbieist met de bekende machX of Eding bordjes niets mee kunt (Ethercat)
en als je vier setjes hebt is je bankrekening leeg.

Oftewel zeer geschikt voor CNC freeswerk, echter onbetaalbaar en voor de populaire aansturingen onbruikbaar.
Dan zou je naar een kantenklare CNC aansturing willen kijken zoals Andre er een heeft, kost pakmbeet 2k€ en werkt met ethercat.

21763
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Festo stappenmotor

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 09 okt 2020 10:16 Als je iets verder klikt op de technische documentatie dan zie je dat deze motor een eigen externe driver en voeding nodig heeft.
Die drivers zijn speciaal voor die motoren gemaakt, hebben een interface waar je als hobbieist met de bekende machX of Eding bordjes niets mee kunt (Ethercat)
en als je vier setjes hebt is je bankrekening leeg.

Oftewel zeer geschikt voor CNC freeswerk, echter onbetaalbaar en voor de populaire aansturingen onbruikbaar.
Dan zou je naar een kantenklare CNC aansturing willen kijken zoals Andre er een heeft, kost pakmbeet 2k€ en werkt met ethercat.

21763
Oké helemaal duidelijk, bedankt voor de info.
Ik kan ze misschien wat goedkoper krijgen, vandaar de vraag. Maar als ik ze niet aan kan sluiten op de bekende bordjes dan houd het op.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Festo stappenmotor

Bericht door Kjelt »

Voor de lol ook maar eens de prijs van de drivers en kabels opzoeken/vragen.

Ik heb een zelfde issue gehad, voor een schijntje mooie closed loop 230V Omron servo's te pakken gekregen.
De drivers zijn helaas nieuw bijna 4 cijfers en zelfs vieze tweede hands uit china nog dik 3 cijfers.
Nog zoiets lachen, de officiele kabels met de juiste connectoren waren NOS (tweedehands maar nieuw) op Ebay al 300 euro :shock:
Dus dan wordt het totaalplaatje zelfs met praktisch gratis motoren al totaal oninteressant, want alleen voor het bedrag van de kabels koop je al een nieuwe servo set in China.
Ik had nog gehoopt dat chinese drivers ook zouden werken maar tot nu toe nog geen succes.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Festo stappenmotor

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 09 okt 2020 10:46 Voor de lol ook maar eens de prijs van de drivers en kabels opzoeken/vragen.

Ik heb een zelfde issue gehad, voor een schijntje mooie closed loop 230V Omron servo's te pakken gekregen.
De drivers zijn helaas nieuw bijna 4 cijfers en zelfs vieze tweede hands uit china nog dik 3 cijfers.
Nog zoiets lachen, de officiele kabels met de juiste connectoren waren NOS (tweedehands maar nieuw) op Ebay al 300 euro :shock:
Dus dan wordt het totaalplaatje zelfs met praktisch gratis motoren al totaal oninteressant, want alleen voor het bedrag van de kabels koop je al een nieuwe servo set in China.
Ik had nog gehoopt dat chinese drivers ook zouden werken maar tot nu toe nog geen succes.
De controller van een Festo servomotor (die van jou plaatje) kost bijna €1000,- en een kabeltje rond de €100,- :shock:
Nog net niet zoveel als jouw voorbeeld, maar te veeeeel!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Festo stappenmotor

Bericht door Kjelt »

Ja daar was ik al bang voor.
Het is prachtig spul maar dan wil je echt de complete set voor een leuke prijs kunnen overnemen en niet alleen de motor.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Festo stappenmotor

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 09 okt 2020 21:17 Ja daar was ik al bang voor.
Het is prachtig spul maar dan wil je echt de complete set voor een leuke prijs kunnen overnemen en niet alleen de motor.
ja inderdaad! Maar welk bordje dan?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Festo stappenmotor

Bericht door Kjelt »

Zo'n kant en klare chinese industriele besturing die andref101 heeft, kost +/- twee mille geloof ik, dat is een touchscreen incl computer, en heeft Ethercat uitgangen.
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: Festo stappenmotor

Bericht door Zitz »

Ik gebruik deze motoren regelmatig voor projecten op mijn werk. De CMMT controller is relatief nieuw en goedkoper dan zijn voorgangers.
Maar hij kost nog steeds genoeg, waarschijnlijk teveel voor hobby doeleinden (Exacte prijs weet ik niet uit mijn hoofd).

Ik stuur hem dan inderdaad vanuit een PLC met ethercat aan. Nu zijn er ook wel PLC's met CNC functionaliteit, maar reken maar op prijzen boven 5k voor het PLC.
EMC2 (Linux CNC) schijnt wel etharcat aan te kunnen met specifieke ethernat kaarten. Dan zou je dus wel ethercat kunnen gebruiken, wil dit nog steeds gaan uitzoeken, maar ik kom er gewoonweg niet aan toe....
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Festo stappenmotor

Bericht door remon_v »

Voor een hobby CNC is dit denk ik niet betaalbaar, ook al zou je korting kunnen krijgen.
Dan gaat het over, in ieder geval bedankt voor de info.
Zo te zien is het wel aan te sturen met LinuxCNC.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Festo stappenmotor

Bericht door remon_v »

Hier heeft iemand toevallig de drivers te koop:

https://link.marktplaats.nl/m1583957101 ... nt=app_ios

€150,- per stuk
Plaats reactie