Upgraden?

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Upgraden?

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 15 nov 2020 13:10 Op je controller kaart, of in je stuurprogramma (ligt aan welke software je gebruikt en welke controllerkaart) stel je ergens in hoeveel steps er nodig zijn per mm verplaatsing van een bepaalde as. Als je ook nog microsteps wil hebben dan stel je die ook in, let op dat dan je aantal steps per mm verplaatsing ook veranderd. Besef ook dat microsteps je in principe altijd koppel kosten, stel ze daarom zo laag mogelijk in, en meer dan 16 heeft vrijwel nooit zin, andere dingen zorgen er dan voor dat je hier niets meer van merkt of voordeel van hebt.

In je besturingssoftware kun je eigenlijk altijd ook nog kiezen voor een snelheid, meestal in Meters per minuut, maar dat kan misschien ook wel anders worden uitgedrukt. Die snelheid bepaalt dus hoe hard je assen bewegen, dat wordt begrensd door wat de motoren aan kunnen.
Idem voor de Acceleratie, er is een groot verschil in benodigd koppel tussen heel rap op snelheid komen en dat heel rustig aan doen. Als het echt heel rap gaat kan je machine zelf gaan protesteren, de mechanische stijfheid begint dan parten te spelen, maar ook weer het benodigde koppel.
Als je deze waarde echt te laag instelt dan duurt het een eeuwigheid voordat de machine op snelheid is, en is dan vaak al weer aan het afremmen (wat net zo traag gaat als het optrekken meestal)
De ideale instellingen zijn heel erg afhankelijk van je motoren, je machine en zelfs je gebruiksdoel.
Bedenk ook dat de meeste motoren koppel verliezen naar mate je ze sneller laat draaien, meestal heb je hier minder last van omdat als de motoren snel draaien er (vrijwel) geen acceleratie meer nodig is, maar het is wel een gegeven waar je rekening mee moet houden en wat van invloed is op de hiervoor genoemde instellingen.
Ik ga, als het zo ver is, hier mee experimenteren... bedankt voor de info. Dit zijn allemaal instellingen in de firmware (Marlin).

Welke setting voor de pulse/rev adviseer je?
Overigens heb ik nu op mijn huidige drivers de microsteps op 1/32 staan... dat is dan eigenlijk ook al te hoog?

Heeft het zin om een een voeding aan te schaffen met meer VDC?
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Upgraden?

Bericht door benkr »

Hoe veel microsteps je kan gebruiken is vooral een rekensom, voor veruit de meeste machines is een resolutie (geen nauwkeurigheid dus) van 0,01 mm al flink overdreven, de mechanische speling en flex in je constructie geeft alleen al veel meer afwijkingen dus waarom zou je dan fijner willen positioneren?
En bij 32 microsteps heb je nog iets van 10% van je koppel over:

Microsteps/
full step % holding
torque/microstep
1 100.00%
2 70.71%
4 38.27%
8 19.51%
16 9.80%
32 4.91%
64 2.45%
128 1.23%
256 0.61%
The table shows the significant impact of the incremental torque/microstep as a function of the number of microsteps/full step.

Het is dus zelfs maar 5%.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Upgraden?

Bericht door benkr »

Een hogere voedingsspanning is vooral belangrijk bij motoren met een hoge zelfinductie, sommige leveranciers geven als vuistregel:

Voeding = 32 x Wortel van L (zelfinductie in uH)

Maar ook dat is niet meer dan een vuistregel.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Upgraden?

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 15 nov 2020 16:49 Een hogere voedingsspanning is vooral belangrijk bij motoren met een hoge zelfinductie, sommige leveranciers geven als vuistregel:

Voeding = 32 x Wortel van L (zelfinductie in uH)

Maar ook dat is niet meer dan een vuistregel.
Inductance (mH) = 3 , dus dan kom je uit op 55,4VDC... dus dat betekend dat ik beter een voeding moet nemen van 48VDC of zoiets?

Waar heb jij je microstepping op staan?

32 is veel te hoog... dan zal ik ook wel veel te weinig torque hebben met die kleine motors denk ik.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Upgraden?

Bericht door Floppy »

Hoe veel microsteps je kan gebruiken is vooral een rekensom, voor veruit de meeste machines is een resolutie (geen nauwkeurigheid dus) van 0,01 mm al flink overdreven, de mechanische speling en flex in je constructie geeft alleen al veel meer afwijkingen dus waarom zou je dan fijner willen positioneren?
En bij 32 microsteps heb je nog iets van 10% van je koppel over:
Dat is wel erg kort door de bocht. De stall torque blijft vrijwel hetzelfde.
Alleen het koppel wat je nodig hebt om een afwijking van die 1/32 stap te krijgen is wel veel kleiner.
Zo'n microstep positie is niet een harde positie die veert enigszins.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Upgraden?

Bericht door remon_v »

Floppy schreef: 15 nov 2020 17:35 Dat is wel erg kort door de bocht. De stall torque blijft vrijwel hetzelfde.
Alleen het koppel wat je nodig hebt om een afwijking van die 1/32 stap te krijgen is wel veel kleiner.
Zo'n microstep positie is niet een harde positie die veert enigszins.
Wat voor microstepping adviseer jij? Of op welke microsteppen heb jij hem ingesteld?
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Upgraden?

Bericht door benkr »

Zoals al eerder gezegd volgt dat uit wat rekenwerk.
Je weet de spoed van je spindel, stel nu even dat die 5 mm per omwenteling is.
De motoren doen standaard 200 steps per omwenteling (kan ik anders zijn, maar voor heel veel motoren is dit zo.
Deze twee dingen bepalen dat één omwenteling 5 mm verplaatsing geeft.
Één mm verplaatsing is dus 200/5=40 stappen.
1/40mm = 0,025mm resolutie.
Stel dat je beneden de 0,01 mm uit wilt komen dan moet je dus 4 microsteps instellen.
Dan wordt 1 mm verplaatsing 40 x 4 = 160 (micro)steps.

Let op dat dit resolutie is, geen nauwkeurigheid, dan komen er nog een aantal extra dingen bij kijken, vooral flex en speling.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Upgraden?

Bericht door Floppy »

Ik heb mijn motoren op 16x microstepping staan.
Waarom? Is genoeg om rustig te lopen maar je moet ook rekening houden met de max stepfrequentie die je drivers of processor aankan.
Mijn cpu5 mag 125 kHz dus met 5mm spindel wordt mijn max snelheid 195mm/s.
Met een arduino haal je een max step frequentie van 25Khz dus daar geeft 16x microstepping al een behoorlijke snelheidsbeperking.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Upgraden?

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 15 nov 2020 20:55 Je weet de spoed van je spindel, stel nu even dat die 5 mm per omwenteling is.
Oke dit zijn de instellingen bij 1/32 microstepping:
M92 X200 Y200 Z800
Even opgezocht... dit geeft aan de stappen per mm.

Dus als ik de spoed van de Z-as bereken klopt dit dan?
6.400/800=8 <-- heb het opgezocht, het is inderdaad 8mm spoed.
Dus een resolutie van 0,00125 (1/800)

En de X- en Y-as hebben een spoed van 32mm


De Z-as heeft een andere ratio, want die heeft een lead screw en de X- en Y- as worden aangedreven door rubber band (ik weet even de naam niet).

Floppy schreef: 15 nov 2020 21:08 Mijn cpu5 mag 125 kHz dus met 5mm spindel wordt mijn max snelheid 195mm/s.
Hoe kom je aan die 195mm/s?

Ik weet niet precies wat mijn MKS Sbase aankan, maar het heeft een 32bit 100M Cortex-M3 MCU-LPC 1768 processor en DRV8825 drivers.

Voel om uit te zoeken dus!
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Upgraden?

Bericht door Floppy »

16 x microstappen is 3200 stappen per omwenteling, Een omwenteling is 5 mm dat geeft 640 stappen per millimeter.
Met 125000 stappen per s. geeft dat 125000/640=195,3125 mm/s.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Upgraden?

Bericht door benkr »

Floppy schreef: 15 nov 2020 22:51 16 x microstappen is 3200 stappen per omwenteling, Een omwenteling is 5 mm dat geeft 640 stappen per millimeter.
Met 125000 stappen per s. geeft dat 125000/640=195,3125 mm/s.
Jammer, ik had expres niets gezegd om het hem zelf uit te laten zoeken, dat is de enige manier om ook iets te leren.
Maar goed, hij heeft nog genoeg te leren.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Upgraden?

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 15 nov 2020 23:02
Floppy schreef: 15 nov 2020 22:51 16 x microstappen is 3200 stappen per omwenteling, Een omwenteling is 5 mm dat geeft 640 stappen per millimeter.
Met 125000 stappen per s. geeft dat 125000/640=195,3125 mm/s.
Jammer, ik had expres niets gezegd om het hem zelf uit te laten zoeken, dat is de enige manier om ook iets te leren.
Maar goed, hij heeft nog genoeg te leren.
Ja dat is wel zo, maar ik wist niet wat die 125khz inhield, nu wel.
Hoe kom ik er achter wat mijn CPU aankan? Ik krijg het niet gevonden...
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Upgraden?

Bericht door benkr »

remon_v schreef: 15 nov 2020 23:10
Ja dat is wel zo, maar ik wist niet wat die 125khz inhield, nu wel.
Hoe kom ik er achter wat mijn CPU aankan? Ik krijg het niet gevonden...
Daar kom je zo maar niet achter, dat is meestal een gegeven.
Maar uitproberen is ook een mogelijkheid, alleen krijg je dan wel een aantal variabelen in één keer die allemaal een rol hier in spelen, snelheid (daar hebben we het hier nu over), maar ook acceleratie en stabiliteit van je machine zijn factoren van belang, en zo lang je de materie niet goed kent wordt het dan al snel vaag en ongrijpbaar.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Upgraden?

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 15 nov 2020 23:16
remon_v schreef: 15 nov 2020 23:10
Ja dat is wel zo, maar ik wist niet wat die 125khz inhield, nu wel.
Hoe kom ik er achter wat mijn CPU aankan? Ik krijg het niet gevonden...
Daar kom je zo maar niet achter, dat is meestal een gegeven.
Maar uitproberen is ook een mogelijkheid, alleen krijg je dan wel een aantal variabelen in één keer die allemaal een rol hier in spelen, snelheid (daar hebben we het hier nu over), maar ook acceleratie en stabiliteit van je machine zijn factoren van belang, en zo lang je de materie niet goed kent wordt het dan al snel vaag en ongrijpbaar.
Het is inderdaad compleet vaag voor mij op dit moment, maar komt wel goed over een tijdje.

Ik ben even in de firmware aan het kijken en dit zijn nu de settings, althans een deel daarvan:

* Default Axis Steps Per Unit (steps/mm)
* Override with M92
* X, Y, Z, E0 [, E1[, E2...]]
*/
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 200, 200, 800, 200 }

/**
* Default Max Feed Rate (mm/s)
* Override with M203
* X, Y, Z, E0 [, E1[, E2...]]
*/
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE { 50, 50, 15, 25 }

//#define LIMITED_MAX_FR_EDITING // Limit edit via M203 or LCD to DEFAULT_MAX_FEEDRATE * 2
#if ENABLED(LIMITED_MAX_FR_EDITING)
#define MAX_FEEDRATE_EDIT_VALUES { 600, 600, 10, 50 } // ...or, set your own edit limits
#endif

/**
* Default Max Acceleration (change/s) change = mm/s
* (Maximum start speed for accelerated moves)
* Override with M201
* X, Y, Z, E0 [, E1[, E2...]]
*/
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION { 180, 180, 80, 180 }

//#define LIMITED_MAX_ACCEL_EDITING // Limit edit via M201 or LCD to DEFAULT_MAX_ACCELERATION * 2
#if ENABLED(LIMITED_MAX_ACCEL_EDITING)
#define MAX_ACCEL_EDIT_VALUES { 6000, 6000, 200, 20000 } // ...or, set your own edit limits
#endif

/**
* Default Acceleration (change/s) change = mm/s
* Override with M204
*
* M204 P Acceleration
* M204 R Retract Acceleration
* M204 T Travel Acceleration
*/
#define DEFAULT_ACCELERATION 180 // X, Y, Z and E acceleration for printing moves
#define DEFAULT_RETRACT_ACCELERATION 3000 // E acceleration for retracts
#define DEFAULT_TRAVEL_ACCELERATION 180 // X, Y, Z acceleration for travel (non printing) moves

/**
* Default Jerk limits (mm/s)
* Override with M205 X Y Z E
*
* "Jerk" specifies the minimum speed change that requires acceleration.
* When changing speed and direction, if the difference is less than the
* value set here, it may happen instantaneously.
*/
//#define CLASSIC_JERK
#if ENABLED(CLASSIC_JERK)
#define DEFAULT_XJERK 10.0
#define DEFAULT_YJERK 10.0
#define DEFAULT_ZJERK 0.3

//#define TRAVEL_EXTRA_XYJERK 0.0 // Additional jerk allowance for all travel moves

//#define LIMITED_JERK_EDITING // Limit edit via M205 or LCD to DEFAULT_aJERK * 2
#if ENABLED(LIMITED_JERK_EDITING)
#define MAX_JERK_EDIT_VALUES { 20, 20, 0.6, 10 } // ...or, set your own edit limits
#endif
#endif

#define DEFAULT_EJERK 5.0 // May be used by Linear Advance
Plaats reactie