Upgraden?

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Upgraden?

Bericht door remon_v »

Hallo CNCZONEers,

Nu zag ik gisteren op MP een advertentie waarin de verkoper 4 x DM542T drivers met een Mean Well voeding verkoopt model S-350-27. Nu dacht ik in eerste instantie, dat is misschien een leuke upgrade voor mijn CNC.

Mijn MPCNC wordt aangestuurd met een MKS SBASE bordje, waar 5 x DRV8825 drivers op zitten. Dit bordje heeft wel de mogelijkheid om externe drivers aan te sluiten.

Omdat ik toch aan het overwegen ben om zelf een CNC te gaan bouwen of eventueel aanschaffen (al duurt dat waarschijnlijk nog een tijdje) wil ik in deze CNC niet al te veel investeren.

Nu had ik een bod gedaan van €30,- maar dat werd afgewezen en hij wil er incl. verzendkosten €50,- voor hebben. Dus ik stelde hem 2 vragen:
1. Wat is het merk van de drivers
2. Wat is het verschil tussen DM542 en DM542T, ik kan het zelf namelijk nergens vinden.

Antwoord op beide vragen is dat hij het niet weet en dat hij een leek is. Mijn antwoord is, dat ik het voorbij laat gaan met een onderbouwing van dat ik er dan een 36 of 42VDC voeding bij had gewild en dat de DM542 drivers voor minder dan €10,- in China te krijgen zijn. Hij antwoord met Oké dan ga ik akkoord met €30,- en dan nog verzendkosten.

Ik wil er in principe van afzien, maar toch even hier vragen... ga ik echt verschil merken met (veel) betere drivers, wat is het verschil met de DM542 en de DM542T drivers en moet ik dan een 36 of 42VDC voeding aanschaffen?

Deze stappenmotoren heb ik X 5 (X en Y-as dubbel):

https://www.omc-stepperonline.com/nema- ... ector.html
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Upgraden?

Bericht door Kjelt »

Vraag even een foto van het typeplaatje van de voeding, ik ken geen MW S350-27,
wel de 24V 350W voedingen zoals de LRS350-24 en die zijn nieuw al meer dan 50.- dus zou je een mooie prijs hebben.
Als het een nepper is, links laten liggen.
Als het een MW is en je perse >40V wilt dan zul je er nog zo eentje moeten bijkopen om ze in serie te zetten.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Upgraden?

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 19 okt 2020 09:53 Vraag even een foto van het typeplaatje van de voeding, ik ken geen MW S350-27,
wel de 24V 350W voedingen zoals de LRS350-24 en die zijn nieuw al meer dan 50.- dus zou je een mooie prijs hebben.
Als het een nepper is, links laten liggen.
Als het een MW is en je perse >40V wilt dan zul je er nog zo eentje moeten bijkopen om ze in serie te zetten.
Hier een link naar de MP advertentie, daar staan foto’s bij van de Mean Well:
https://link.marktplaats.nl/m1614224127 ... nt=app_ios
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Upgraden?

Bericht door Kjelt »

Dat is een oudje maar waar ik me meer zorgen over maak is dat het gele zegel doorgesneden is, dus is hij open geweest.
Voor mij een reden om er zonder garantie of te kunnen testen er vanaf te zien.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Upgraden?

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 19 okt 2020 10:17 Dat is een oudje maar waar ik me meer zorgen over maak is dat het gele zegel doorgesneden is, dus is hij open geweest.
Voor mij een reden om er zonder garantie of te kunnen testen er vanaf te zien.
Testen gaat het niet worden, want het is aan de andere kant van Nederland... dus dan zou het verzenden worden.
Ik heb zelf een 24VDC en een 12VDC Mean Well voeding... maar in serie schakelen ken ik nog niet. Dus als ik dan bijvoorbeeld die 27VDV en 24VDC in serie schakelen kom ik op 51VDC?
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Upgraden?

Bericht door benkr »

Ik heb enkele weken geleden Meanwell voedingen van 48V / 350W besteld bij Ali (geleverd via Spanje) voor ik geloof 52 Euro voor 2 stuks dus ik zou gewoon nieuwe kopen. Dat MeanWell logo van de voeding die jij wilt kopen lijkt er wel op, maar is het wel hetzelfde?
Verder de stepperdrivers, dat zijn echte neppers, die zijn met 10 Euro al goed betaald, ik zou voor echte Leadshine of zo gaan, dat verschil is echt heel goed merkbaar. Aam de andere kant, voor 30 Euro heb je wel een compleet geheel om mee te beginnen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Upgraden?

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 19 okt 2020 10:26 Ik heb zelf een 24VDC en een 12VDC Mean Well voeding... maar in serie schakelen ken ik nog niet. Dus als ik dan bijvoorbeeld die 27VDV en 24VDC in serie schakelen kom ik op 51VDC?
Ja dat zou in principe kunnen maar zoals Ben al aan geeft het beste om dan een nieuwe van de juiste voltage te kopen, zo duur zijn de MW niet.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Upgraden?

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 19 okt 2020 10:27 Ik heb enkele weken geleden Meanwell voedingen van 48V / 350W besteld bij Ali (geleverd via Spanje) voor ik geloof 52 Euro voor 2 stuks dus ik zou gewoon nieuwe kopen. Dat MeanWell logo van de voeding die jij wilt kopen lijkt er wel op, maar is het wel hetzelfde?
Verder de stepperdrivers, dat zijn echte neppers, die zijn met 10 Euro al goed betaald, ik zou voor echte Leadshine of zo gaan, dat verschil is echt heel goed merkbaar. Aam de andere kant, voor 30 Euro heb je wel een compleet geheel om mee te beginnen.
Oke duidelijk, ik heb nu alleen ervaring met mijn DRV8825 drivers, die werken opzich prima... wat zou een merkbaar verschil zijn als ik die upgrade naar DM542 drivers?
Kjelt schreef: 19 okt 2020 10:30 Ja dat zou in principe kunnen maar zoals Ben al aan geeft het beste om dan een nieuwe van de juiste voltage te kopen, zo duur zijn de MW niet.
Weer wat geleerd!
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Upgraden?

Bericht door benkr »

Ik ken al die Arduino achtige drivertjes niet, nooit gebruikt, maar het verschil tussen een echte Leadshine driver en een goedkope kloon is een factor 2 tot 3 in snelheid en acceleratie, bovendien heb je met die klonen ook nog vaak last van resonantie verschijnselen, dan heb je snelheden waarbij de motor totaal niets (of erg weinig) doet, meestal zitten er 2 of 3 resonantie plekken in het totale snelheidsbereik, low - mid en high band genoemd. Die DM drives van Leadshine, maar ook van enkele andere merken, onderdrukken die resonantie verschijnselen erg goed.
Johan Ballegooijen wilde dit ook niet geloven, ik heb hem toen een setje driver uitgeleend om het verschil uit te testen, ik heb mijn drivers nooit meer teruggezien. We hebben dat natuurlijk samen wel goed opgelost.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Upgraden?

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 19 okt 2020 11:50 Ik ken al die Arduino achtige drivertjes niet, nooit gebruikt, maar het verschil tussen een echte Leadshine driver en een goedkope kloon is een factor 2 tot 3 in snelheid en acceleratie, bovendien heb je met die klonen ook nog vaak last van resonantie verschijnselen, dan heb je snelheden waarbij de motor totaal niets (of erg weinig) doet, meestal zitten er 2 of 3 resonantie plekken in het totale snelheidsbereik, low - mid en high band genoemd. Die DM drives van Leadshine, maar ook van enkele andere merken, onderdrukken die resonantie verschijnselen erg goed.
Johan Ballegooijen wilde dit ook niet geloven, ik heb hem toen een setje driver uitgeleend om het verschil uit te testen, ik heb mijn drivers nooit meer teruggezien. We hebben dat natuurlijk samen wel goed opgelost.
Sowieso ga ik die MP deal niet doen, dat zijn klonen... dan kan ik altijd nog overwegen of ik nieuwe drivers van Leadshine aanschaf. In ieder geval bedankt voor de informatie. En dat Johan Ballegooien een beetje eigenwijs is (dat is verder geen aanval) was me al duidelijk uit berichten hier op het forum :lol: .
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Upgraden?

Bericht door remon_v »

Toch maar Leadshine DM542 drivers aangeschaft in de 11.11 aanbieding van Ali. De eerste 3 zijn binnen.
Maar wat zou voor mijn CNC de beste instellingen zijn?

Voeding: Mean Well SE-350-24
Stappenmotoren: Nema17 type 17HS19-2004S1 (rated voor 2A)
https://www.omc-stepperonline.com/nema- ... ector.html

De stappenmotoren mogen niet te warm worden vanwege 3D geprinte onderdelen.

Wat ik wil weten is welke current en pulse/rev instellingen.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Upgraden?

Bericht door benkr »

Beide instellingen moet je zelf experimenteel vaststellen.
De stroom op de motor is meestal de effectieve of RMS waarde, op de driver staan (in ieder geval bij Leadshine) de piek én de RMS waarde.
Ga zo hoog mogelijk zitten, maar als de motoren te warm worden (ze mogen best wel 70 graden worden en dan voelt dat als echt heel warm) ga dan een of meerder stapjes terug.
De snelheid kies je door te beginnen bij zowel een lage snelheid als een lage acceleratie, dan geleidelijk eerst de snelheid op voeren tot de motor gaat haperen, dan op ca. 70% daar van gaan zitten en dan de acceleratie langzaam opvoeren tot de motor weer begint te haperen, ook daar weer op 70% van gaan zitten, dit proces eventueel een paar keer herhalen.
Als je Leadshine DM drivers hebt kun je ook nog een keer de autotune functie gebruiken, die onderdrukt de al eerder genoemde resonantie pieken.
Dat autotunen doe je door S4 een paar keer heen- en weer te bewegen.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Upgraden?

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 15 nov 2020 11:26 Beide instellingen moet je zelf experimenteel vaststellen.
De stroom op de motor is meestal de effectieve of RMS waarde, op de driver staan (in ieder geval bij Leadshine) de piek én de RMS waarde.
Ga zo hoog mogelijk zitten, maar als de motoren te warm worden (ze mogen best wel 70 graden worden en dan voelt dat als echt heel warm) ga dan een of meerder stapjes terug.
De snelheid kies je door te beginnen bij zowel een lage snelheid als een lage acceleratie, dan geleidelijk eerst de snelheid op voeren tot de motor gaat haperen, dan op ca. 70% daar van gaan zitten en dan de acceleratie langzaam opvoeren tot de motor weer begint te haperen, ook daar weer op 70% van gaan zitten, dit proces eventueel een paar keer herhalen.
Als je Leadshine DM drivers hebt kun je ook nog een keer de autotune functie gebruiken, die onderdrukt de al eerder genoemde resonantie pieken.
Dat autotunen doe je door S4 een paar keer heen- en weer te bewegen.
Bedankt Ben voor je reactie...
Dat eerste gedeelte snap ik, dan begin ik bijv. bij een RMS van 1.36A en dan eventueel opvoeren.

Dat 2de gedeelte snap ik nog niet helemaal.
Even voor de duidelijkheid, de 2de tabel geeft toch de microstepping aan? <— ja (heb het opgezocht)
Wat bedoel je met lage snelheid en lage acceleratie, je hebt toch maar 1 instelling (pulse/rev)

Ow ik snap het, de Autotuning schakel je in door het SW4 schuifje heen en weer te bewegen.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Upgraden?

Bericht door benkr »

Op je controller kaart, of in je stuurprogramma (ligt aan welke software je gebruikt en welke controllerkaart) stel je ergens in hoeveel steps er nodig zijn per mm verplaatsing van een bepaalde as. Als je ook nog microsteps wil hebben dan stel je die ook in, let op dat dan je aantal steps per mm verplaatsing ook veranderd. Besef ook dat microsteps je in principe altijd koppel kosten, stel ze daarom zo laag mogelijk in, en meer dan 16 heeft vrijwel nooit zin, andere dingen zorgen er dan voor dat je hier niets meer van merkt of voordeel van hebt.

In je besturingssoftware kun je eigenlijk altijd ook nog kiezen voor een snelheid, meestal in Meters per minuut, maar dat kan misschien ook wel anders worden uitgedrukt. Die snelheid bepaalt dus hoe hard je assen bewegen, dat wordt begrensd door wat de motoren aan kunnen.
Idem voor de Acceleratie, er is een groot verschil in benodigd koppel tussen heel rap op snelheid komen en dat heel rustig aan doen. Als het echt heel rap gaat kan je machine zelf gaan protesteren, de mechanische stijfheid begint dan parten te spelen, maar ook weer het benodigde koppel.
Als je deze waarde echt te laag instelt dan duurt het een eeuwigheid voordat de machine op snelheid is, en is dan vaak al weer aan het afremmen (wat net zo traag gaat als het optrekken meestal)
De ideale instellingen zijn heel erg afhankelijk van je motoren, je machine en zelfs je gebruiksdoel.
Bedenk ook dat de meeste motoren koppel verliezen naar mate je ze sneller laat draaien, meestal heb je hier minder last van omdat als de motoren snel draaien er (vrijwel) geen acceleratie meer nodig is, maar het is wel een gegeven waar je rekening mee moet houden en wat van invloed is op de hiervoor genoemde instellingen.
Plaats reactie