JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Bericht door Kjelt »

Vandaag mijn black friday special steppertjes uit China binnen gekregen.
Wat een schatjes zeg 8) , 8cm maar.
Ik wil die tzt gebruiken voor dat lineaire tafeltje en ze kwamen bij black friday goedkoop langs. Nu nog hopen dat er geen Fedex naheffingsbrief in de bus valt maar dat zie ik dan wel weer.

21963
21796
Laatst gewijzigd door Kjelt op 23 nov 2020 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: JMC 24V nema 17 cc servootjes wat een schatjes

Bericht door andrefc101 »

Is geen servo, is een stepper. Volgens mij zit er toch wel verschil tussen een servo en een closed loop steppermotor.
Of vergis ik mij? Kan ook uiteraard.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Bericht door Kjelt »

Hybride stepper of hybride servo, wat je wilt. Hier kun je inderdaad stappen i stellen dus heb je gelijk stappen motor zal de titel aanpassen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 23 nov 2020 19:15 Hybride stepper of hybride servo, wat je wilt.
Zo stellig wil ik het niet zeggen, wilde graag het verschil weten, ik dacht dat servo's meer koppel hielden over de hele rpm lijn. Dus waarom zou je dan geen (echte) servo's nemen, zo bedoelde ik het!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Bericht door Kjelt »

Probeer maar eens een echte Nema17 CL servo te vinden die met step/dir aangestuurd kan worden en goed betaalbaar is ;-)
In Nema17 is niet heel veel keus.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 23 nov 2020 19:15 Zo stellig wil ik het niet zeggen, wilde graag het verschil weten, ik dacht dat servo's meer koppel hielden over de hele rpm lijn. Dus waarom zou je dan geen (echte) servo's nemen, zo bedoelde ik het!
Hier een uitleg over het verschil tussen stepper, servo en iets daar tussen in, hybrid servo. Iedere motor heeft zijn toepassingsgebied!

https://www.motioncontroltips.com/hybri ... vos-stack/
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Bericht door serum »

JMC heeft gewoon nema17 servo's in zijn programma. (heb eraan gedacht er 2 van in mijn core-xy te plempen).. iHSV42-40-07-24 is de 78W en de 52W is de iHSV42-40-05-24

Voor ongeveer dezelfde prijs als de hier getoonde stepper?
https://www.aliexpress.com/item/32895712249.html
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Bericht door DaBit »

serum schreef: 24 nov 2020 08:32 JMC heeft gewoon nema17 servo's in zijn programma. (heb eraan gedacht er 2 van in mijn core-xy te plempen)..
Bezint eer gij begint.

En waarom zou je ook? Normale open-loop steppers genereren meer geweld dan wat de mechanica van mijn printer aankan. Al lang voor die dingen stappen gaan verliezen en veel herrie gaan maken is het een groot riemresonantiefeestje en rammelt de printer zichzelf in stukjes met pieksnelheden boven de 500mm/s en acceleraties ver boven de 1G.

Het is nog steeds niet zo dat stappenmotoren een soort van antieke vorige-eeuw techniek zijn he? Servo's hebben zo hun nut, maar niet als drop-in vervanging van een stappenmotor. Je moet er minimaal voor zorgen dat je het merendeel van de toeren van zo'n ding kunt gebruiken, da's best lastig met een 4000rpm motor waar je direct een 20T GT2 riemschijfje of KO-spindel aan knoopt. Die JMC's hebben bovendien ook maar een 1000-lijns encodertje, da's echt niet veel voor een servomotor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Bericht door serum »

DaBit schreef: 24 nov 2020 08:55 Bezint eer gij begint.

En waarom zou je ook? Normale open-loop steppers genereren meer geweld dan wat de mechanica van mijn printer aankan. Al lang voor die dingen stappen gaan verliezen en veel herrie gaan maken is het een groot riemresonantiefeestje en rammelt de printer zichzelf in stukjes met pieksnelheden boven de 500mm/s en acceleraties ver boven de 1G.

Het is nog steeds niet zo dat stappenmotoren een soort van antieke vorige-eeuw techniek zijn he? Servo's hebben zo hun nut, maar niet als drop-in vervanging van een stappenmotor. Je moet er minimaal voor zorgen dat je het merendeel van de toeren van zo'n ding kunt gebruiken, da's best lastig met een 4000rpm motor waar je direct een 20T GT2 riemschijfje of KO-spindel aan knoopt. Die JMC's hebben bovendien ook maar een 1000-lijns encodertje, da's echt niet veel voor een servomotor.
Dat is iets.. Ik merk dat de JMC2208's is silent mode toch wat salmon-skin geven en voelbare resonanties in de mechanica, maar het kan natuurlijk altijd erger.. :) Herkenbaar. Als je iets marginaals op probeert te lossen met een ogenschijnlijk betere optie dat het probleem kwadratisch verergert. Kan op 'voortschrijdend inzicht' ondertussen 20 van dergelijke anekdotes uit de mouw schudden. Deze had er naadloos in gepast. Dank voor het besparen van geld en tijd Bart.. :mrgreen: :mrgreen: Empirisch onderzoek gestaakt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 24 nov 2020 08:32 JMC heeft gewoon nema17 servo's in zijn programma. (heb eraan gedacht er 2 van in mijn core-xy te plempen).. iHSV42-40-07-24 is de 78W en de 52W is de iHSV42-40-05-24
Voor ongeveer dezelfde prijs als de hier getoonde stepper?
Ok wist ik niet. Die worden kennelijk minder vaak getoond.
Ik heb er $54 ps voor betaald maar wel ongeveer dezelfde orde grootte als je verzendkosten meeneemt zit je zo op de €130 voor twee stuks. Bij d'n duitser zijn ze €98 per stuk dus leuke vrijdag deal.
Ook bij deze "servos" moet je stappen instellen, blijft vreemd.
Daarnaast is het koppel een kwart van de steppermotoren ja ik weet het die stort na 700rpm al in. Toch voor mijn toepassing waar ik nauwelijks boven de 1000rpm zal gaan komen omdat de max travel maar 24cm is gaat dit denk ik prima werken.
Het zou wel leuk zijn om ze eens naast elkaar op een proefbankje te testen.
iHSV42-40-05-24 Integrated AC servo motor
Specifications:
Rated torque:0.125N.m
IHSS42-24-05 Stepper
Specifications:
Holding Torque(N.m):0.48N.m
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 24 nov 2020 09:57 Ook bij deze "servos" moet je stappen instellen, blijft vreemd.
Als je iets(...) met step/dir aan gaat sturen is het toch logisch dat je het aantal stappen in moet stellen. Net zo iets als de baudrate, moet aan 2 kanten bekend zijn. (opdrachtgever <> uitvoerder)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 24 nov 2020 09:57 Ook bij deze "servos" moet je stappen instellen, blijft vreemd.
De driver weet het aantal lijnen / encoder pulsen per rotatie. Als je instelt met hoeveel pulsen per rotatie dit moet overeenkomen, wordt het keurig omgerekend. Zelf zou ik de omrekening altijd 1:1 houden omdat de controller ook nog een keer moet omrekenen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 nov 2020 10:01
Kjelt schreef: 24 nov 2020 09:57 Ook bij deze "servos" moet je stappen instellen, blijft vreemd.
Als je iets(...) met step/dir aan gaat sturen is het toch logisch dat je het aantal stappen in moet stellen. Net zo iets als de baudrate, moet aan 2 kanten bekend zijn. (opdrachtgever <> uitvoerder)
Ja dit zijn mijn eerste driver geintegreerde motors dus moet nog even wennen maar is inderdaad logisch.
hfjbuis schreef: 24 nov 2020 01:11 Hier een uitleg over het verschil tussen stepper, servo en iets daar tussen in, hybrid servo. Iedere motor heeft zijn toepassingsgebied!
Dan heb ik onbewust toch de goede keuze gemaakt voor deze toepassing.
Ik zal ook de fabrikant van de lineaire asje even moeten navragen wat de max rpm van de kogelschroef is. Hij is tenslotte nu manueel en ik heb nog geen mens aan een knop met 1000rpm zien draaien :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: JMC 24V nema 17 cc steppertjes wat een schatjes

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 24 nov 2020 09:57 Toch voor mijn toepassing waar ik nauwelijks boven de 1000rpm zal gaan komen omdat de max travel maar 24cm is gaat dit denk ik prima werken.
Dat is ook precies de applicatie waar je geen 4000rpm servo toe moet passen, want dan gebruik je maar 1/4 van het beschikbare vermogen. Tenzij je het ding 4:1 vertraagt; dan kun je wel het volle vermogen gebruiken, neemt je positioneringsnauwkeurigheid een factor 4 toe, en de inertie van de belasting komt waarschijnlijk meer in het groene gebied terecht.
serum schreef: 24 nov 2020 09:37 Dank voor het besparen van geld en tijd Bart..
Ik stuur de rekening wel :mrgreen:
hfjbuis schreef: 24 nov 2020 10:12 De driver weet het aantal lijnen / encoder pulsen per rotatie. Als je instelt met hoeveel pulsen per rotatie dit moet overeenkomen, wordt het keurig omgerekend. Zelf zou ik de omrekening altijd 1:1 houden omdat de controller ook nog een keer moet omrekenen.
Niet nodig; de kabouters in die apparaatjes kunnen prima rekenen. Als iemand een setje C5 kogelomlopen met een rare spoed van 11,7369mm in de aanbieding zou hebben voor hetzelfde geld als C7 10mm spoed dan koos ik de rare spoed zonder ook maar 1x met mijn ogen te knipperen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie