Incremental encoder voor draaibank

Moderator: Moderators

Dash408C
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 dec 2020 10:00
Locatie: Ede

Incremental encoder voor draaibank

Bericht door Dash408C »

Hallo allemaal,

Ik ben Joop Versseput en ben nieuw op dit forum.

In het verleden heb ik een opleiding gehad in metaal bewerkingen bij een grote firma in Hengelo. Daarna diverse opleidingen gehad en gedaan op het gebied van Electronica bij een groot telefonie bedrijf waaronder ook digitale technieken.

Ik heb nu een oudere HBM draaibank maar die wil ik op termijn kwijt. Op het oog heb ik nu een Wabeco D6000 of D6000-C. Maar voordat ik zo'n machine koop ben ik me eerst aan het orienteren wat er allemaal bij komt kijken om zo'n draaibank voor CNC geschikt te (laten) maken. Ik heb inmiddels op dit forum de artikelen gelezen van Sven en Arie Kabaalstra wat al veel heeft duidelijk gemaakt. De afgelopen twee weken heb ik constant voor de PC gezeten om zoveel mogelijk informatie te lezen en te bekijken wat er zoal te koop is en hoe de spullen aan elkaar kunnen worden geknoopt. Dus ook veel gekopieerd en veel informatie opgeslagen.

Er zijn een paar Duitse websites bij mij overgebleven waar ik goed terecht kan. Dat is CNC-spezialist, cnc-shop.mobasi, en cnc-steuerung.

Tot nu toe ben ik gekomen aan het gedeelte wat er allemaal nodig is. In ieder geval twee Leadshine stappen motoren type EM-S23440 om reden dat er een closedloop systeem op zit wat ik actief wil gebruiken. Evenzo voor de driver van deze twee stappen motoren een Leadshine driver ES-D808 die alleen DC is. En het liefst een Leadshine voeding RPS608 die 60 Volt is bij 8,5 Ampere. Maar dat laatste is niet zomaar even ergens te koop.

Om de hoofdspindel te kunnen controleren en om ermee draad te kunnen snijden heb ik een Incremental encoder nodig die 5 Volt afgeeft bij minimaal 2400 of 2500 pulsen per omwenteling. Meer mag uiteraard ook al weet ik niet of dat verstandig is. Wie het weet mag mij dit vertellen. Maar de grote vraag is waar koop ik zo'n incremental encoder met de genoemde eisen?

Wat is het doel ervan. Omdat ik voor klanten speciale aandrijf onderdelen (laat) maken/maak voor modelspoor locomotieven. Dit wil ik in wat grotere getalen gaan doen.

Wie kan mij verder wegwijs maken op de vraag of een incremental encoder met meer dan 2500 pulsen per omwenteling kan en nodig is, en waar koop ik zo'n incremental encoder met de voornoemde eisen.

Mvg, Joop, en blijf vooral gezond iedereen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Incremental encoder voor draaibank

Bericht door janplastiek »

even mijn wedervaren :oops:
uit ervaring weet ik dat niet enkel de encoder van belang is, de ontvanger van jouw signalen moet ook het aantal pulsen aankunnen
Ik heb het voorgehad met mijn paneelzaag, de parallelgeleider loopt naar de ingestelde maat, door een blikseminslag in de buurt was de ontvanger stuk, nieuwe encoder en counter geplaatst, in plaats van de originele 400 pulsen encoder dacht ik door een hogere resolutie van 4000 pulsen te nemen, de maat nog juister zou ingesteld worden, de ontvanger kon maar 10000 pulsen lezen, 4 toeren maakt 16000pulsen, counter gaf het op, steeds foutmeldingen, terug een 400 pulsen genomen, probleem weg
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Incremental encoder voor draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://cncmotor.nl/electronica/voeding ... -60vdc-85a
Die voeding lijkt niet het probleem.

Welkom hier trouwens. :lol:

Waarom denk je dat er zoveel pulsen op die encore moeten zitten?
De 1 puls per omwenteling synchronisatie is het belangrijkst. Ik heb het idee dat elke encore boven de 400 pulsen meer dan genoeg is. (Is trouwens ook al 1600 county)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Incremental encoder voor draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Welkom op het CNC forum Joop!

Zelf heb ik eens gekeken naar een encoder van RLS voor op de draaibank. Ze hebben diverse varianten die op verschillende manieren gemonteerd kunnen worden. Er zit al gauw iets bij wat bruikbaar is. De resolutie hiervan kun je kiezen. Omdat ik de ELS unit die ik toen overwoog toch niet gekocht heb, heb ik die encoder ook nooit gekocht. De prijzen vond ik toen best redelijk (vanaf 50 euro zoiets). Hun website ziet er inmiddels wel veel professioneler uit dus of dat nog steeds zo is weet ik niet...

https://www.rls.si/eng/products/rotary- ... oders/ring

Zoals hier al genoemd is het ook afhankelijk van de welke resolutie de besturing aankan. De ELS die ik toen overwoog raadde minimaal 400 pulsen per omwenteling aan. Maar als ik het goed begrepen heb kunnen bijvoorbeeld Mach3 en EdingCNC maar 1 puls per omwenteling aan. Ik weet niet of je al weet wat de besturing gaat worden, maar misschien goed hier eerst naar te kijken.
Dash408C
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 dec 2020 10:00
Locatie: Ede

Re: Incremental encoder voor draaibank

Bericht door Dash408C »

Heren, alvast dank voor de reacties.

Zelf zit ik te denken aan de CSMIO/IP-S 6 assen motor controller. Ik ben er nog niet achter hoeveel pulsen die er omwenteling aan kan. Als besturing zit aan de MACH4 te denken. Wat ik van de MACH4 begrepen heb is dat je daar op een scherm voorbeelden kan toveren en daarna de maten kan aanpassen. Of het moeilijk is weet ik niet.

En alvast bedankt voor de adviezen.

Joop.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Incremental encoder voor draaibank

Bericht door benkr »

Ik ken CSLABs eigenlijk niet, maar ik denk dat je voor een encoder nog een encoder extensie module nodig hebt, die kost iets van 90 Euro.
Ook denk ik dat de 4 assen module al ruim voldoende is voor een draaibank, je hebt maar 2 assen nodig, eventueel ook nog een uitgang voor de spindelmotor, ik ga b.v. hier een servomotor die ik met Step/Dir aanstuur voor gebruiken.
Mach4 werkt inderdaad met CSLAB, maar ook met Pokeys, CNCDrive of Smoothstepper.

Mocht je een 2500 ppr encoder zoeken, die heb ik nog wel liggen, en nog wel een par anderen ook, maar daat weet ik nu zo niet de resolutie van, ik denk minder.

Ik heb ook nog een 60V / 25A voeding liggen, afkomstig van een telecom zendmast of zo iets.

Wat voor HBM draaibank heb je nu?
Wellicht heb ik interesse.
Dash408C
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 dec 2020 10:00
Locatie: Ede

Re: Incremental encoder voor draaibank

Bericht door Dash408C »

Dag Benkr

Ik heb de handleiding van CSMIO-ENC (encoder) module door gelezen alsmede de handleiding van de Mach4 software. Als ik het goed begrepen heb moet deze encoder module 2500 pulsen per omwenteling kunnen verwerken. Dit schijnt ook aan te passen te zijn in de Mach4 software. Hierover heb ik ook verder wat vragen uitgezet bij de fabrikant van de CSMIO controllers.

De CSMIO/IP-M controller werkt met een frequentie van 125 KHz. Daarentegen werkt de CSMIO/IP-S controller met een frequentie van maximaal 4 MHz bij gebruik van Mach3 software en maximaal 8MHz bij gebruik van Mach4 software. Hiermee wordt namelijk een grotere nauwkeurigheid bereikt bij het bewerken van het werkstuk. Incremental encoders met veel pulsen per omwenteling zijn toegestaan wat ook weer de nauwkeurigheid ten goede komt.

De draaibank die ik nu heb is een HBM type BL200D/500. Deze draaibank heeft een bereik van 550 mm tussen de centers. De maximale draai diameter is 220 mm. De motor is 550 Watt en het geheel is van de 7e maand 2009.

Die voeding die je hebt, komt die soms van een Philips huisautomaat telefooncentrale? De encoders die je hebt liggen, welke merken zijn dat? Mogelijk kan ik daar op internet nog wat van vinden wat de gegevens zijn.

Mvg, Joop.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Incremental encoder voor draaibank

Bericht door benkr »

De encoder is type TS5214, hiervan kun je op Google best een boel vinden, als dat niet lukt heb ik ook nog wel een PDF voor je.

De voeding komt van de een of andere zendmast, geen idee verder.
Ik heb hem gekocht voor 40 of 50 Euro hier op het forum, daar mag jij hem ook voor overnemen.

De encoder doe ik er gratis bij.

Overigens, als ik voor Mach4 zou gaan dan koos ik toch weer voor Pokeys57CNC, is niet alleen veruit de goedkoopste, Pokeys geeft ook een hele goede support, alleen de documentatie (van Mach3 met Pokeys57CNC) vind ik puur slecht, alles lijkt er in te staan tot je tegen een probleem aan loopt, dan moet je constateren dat juist daar niks over geschreven is. Dat heb ik nu al diverse keren meegemaakt.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Incremental encoder voor draaibank

Bericht door boutje »

Voor de draaibank is alleen de cs-lab 6 asser geschikt.
De 4 asser kan geen encodersignaal verwerken.

Op zich maakt het niet uit hoeveel pulsen de encoder heeft maar 2500 is het beste in combinatie met cs lab.

Alleen weet ik niet of mach4 en cs lab goed samen gaan.

In het verleden waren er heel veel problemen met mach4 en cs lab.
Ze hadden de plugin niet goed voor elkaar.
Weet niet of dat inmiddels is opgelost.

Mach3 en cs lab is wel een heel goede combinatie.
Ik heb dat zelf draaien op een draaibank.
Nooit geen enkel probleem mee gehad.
Dash408C
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 dec 2020 10:00
Locatie: Ede

Re: Incremental encoder voor draaibank

Bericht door Dash408C »

Ik heb nog een paar dagen door gelezen over dit onderwerp. Maar de CSMIO_ENC kan signalen verwerken A.B.A. maar ook A,/A B,/B en Z, /Z en uiteraard 5 Volt voeding. Een encoder die daarvoor nodig is dient TTL te zijn en het liefst met optische pulsen genereren en dient als line driver AM26LS31 ingesteld te zijn.

Op Internet heb ik inmiddels zo'n ding gevonden van het merk IBEST uit China, type ISC 5810-401-2500-BZ1-5L. De 58 geeft de montage diameter aan. De 10 geeft de as dikte aan. 401 is een Sequence nummer. 2500 geeft de pulsen die het ding kan afgeven. BZ geeft A en B phase met Z phase aan. De 1 geeft aan dat het uitgangs signaal 1 op 1 is. De 5 geeft 5 Volt aan voor spannings voeding en de L geeft aan dat het een line driver is.

Nu ik dat eindelijk allemaal weet kan ik zo'n encoder bestellen. De opgegeven prijs is kan liggen tussen de 19,00 en 76,00 Dollar. Ik denk dat dit afhankelijk is van de uitvoering.

Dan kan ik me nu richten op de vraag welk type stappen motoren Wabeco er standaard bij leveren.

Volgens een paar filmpjes op Youtube moet het tegenwoordig geen probleem meer zijn met Mach4 en CS lab. Ondertussen heb ik inderdaad uitgevonden dat CSMIO_ENC alleen werkt met CSMIO_IP-S.

Mvg, Joop.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Incremental encoder voor draaibank

Bericht door benkr »

Goed dat je het allemaal echt zelf uitzoekt, je kan je geld maar één keer uitgeven, als je iets verkeerds besteld heb je 2 mogelijkheden, je besteld alsnog het juiste ding, of je probeert met het verkeerde ding ook een goed resultaat te krijgen, maar beter is het om gewoon direct het juiste ding te bestellen.
En volg vooral je eigen gevoel, jij moet er mee gaan werken, en jij moet het ook gaan betalen.
Maar ook vooral jij zult er helemaal achter moeten staan, alleen dan wordt het een succes.

Maar nog een keertje, ik heb zo'n encoder liggen, voor de verzenkosten is hij van jou.

Ik geloof overigens niet dat die 2500 ppr en beter en nauwkeuriger resultaat geeft dan b.v. een 400 ppr encoder, je hebt die encoder vooral nodig bij draadsnijden, en dan eigenlijk alleen nog bij meergangige schroefdraden, bij enkelgangige schroefdraad is 1 ppr al voldoende, de manual van zowel mach3 als Mach4 geeft dit ook aan.
Dash408C
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 dec 2020 10:00
Locatie: Ede

Re: Incremental encoder voor draaibank

Bericht door Dash408C »

Dag Benkr,

Kan je ook het volledige modelnummer van die encoder geven? Dan kan ik kijken wat ik ermee kan in de toekomst.

Bvd, Joop.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Incremental encoder voor draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb 2 verschillende encoders, eigenlijk zelfs 3 verschillende.
Deze:

22274

en deze:

22273

Van deze heb ik zelfs 2 verschillende, 500 ppr en 1000 ppr.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Incremental encoder voor draaibank

Bericht door benkr »

Voor documentatie van de eerste, zoek op FA-coder op deze website:

https://www.tamagawa-seiki.com/downloads/pdf/

Op blz. 26 en 27 staat er iets over.
Plaats reactie