Instellen van de R60 drivers en de software

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rodk
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2021 21:30

Instellen van de R60 drivers en de software

Bericht door Rodk »

Goede middag,

Ben hier helemaal nieuw en complaat groen in deze techtniek allemaal. Zit al weken te prutsen met de stappenmotoren en de drivers erbij. In het kort, ik krijg ze niet gelijk.
Op de drivers staan getallen zoals 200 400 800 1600 enz, de motoren zijn 3Ah, 1.8 en hebben een schroef met een omwenteling van 4 mm. Ik heb al verschillende dingen gelezen en geprobeerd, maar ik kom er maar niet uit hoe ik die driver moet instellen. Zeg dat ik de drivers op 3200 zet, wat moet ik dan berekenen voor de software?

Alvast bedankt voor de hulp.

Romano
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Instellen van de R60 drivers en de software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

3200 is het aantal 'virtuele' stappen per omwenteling , ik zou terug gaan naar max. 1600.
Dus bij die 3200 doet je spil een verplaatsing van 4mm. Voor 1mm moet je dan 3200/4, 800 steps per mm instellen.
Of als het systeem wil weten wat 1 stap is doe je 1/800=0.00125

Stappenmotor met 200 stappen op 3200 doet dus 16 microsteps per hele stap, maar je besturing weet daar allemaal niets van.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Instellen van de R60 drivers en de software

Bericht door benkr »

Rodk schreef: 15 jan 2021 12:35 Goede middag,

Ben hier helemaal nieuw en complaat groen in deze techtniek allemaal. Zit al weken te prutsen met de stappenmotoren en de drivers erbij. In het kort, ik krijg ze niet gelijk.
Op de drivers staan getallen zoals 200 400 800 1600 enz, de motoren zijn 3Ah, 1.8 en hebben een schroef met een omwenteling van 4 mm. Ik heb al verschillende dingen gelezen en geprobeerd, maar ik kom er maar niet uit hoe ik die driver moet instellen. Zeg dat ik de drivers op 3200 zet, wat moet ik dan berekenen voor de software?

Alvast bedankt voor de hulp.

Romano
Je beschrijving is een beetje onduidelijk, maar ik ga een poging doen:

Je schroef van 4 mm is denk ik de spoed bam je spindel, dat betekent dat 1 omwenteling 4 mm verplaatsing geeft.
Op een driver kun je het aantal microsteps instellen, inderdaad die 200, 400, 800, 1600 enz. Microsteps verdelen de basis 220 steps in kleinere stukjes, dat kost je koppel maar je krijgt er een iets beter lopende motor voor terug, beperk het aantal microsteps, ik kies meestal voor 8 of zo.
De meeste motoren zijn 200 steps per omwenteling.
Als je kiest voor 8 microsteps dan wordt 1 omwenteling van de motor 8 x 200 = 1600 (micro) steps.
Die 1600 microsteps geven 4 mm verplaatsing, dat is dus 1600 / 4 (micro)steps per omwenteling voor 1 mm verplaatsing.

En dat is de waarde die je ergens in je software op moet geven om je as de juiste verplaatsing te laten maken.

Een volgend probleem is de acceleratie, hoe je die in moet stellen is alleen met proberen te bepalen, maar begin met een redelijk lage waarde, b.v. 100 en kijk wat je beweging doet op een wat langere verplaatsing. Als de motor alleen een ratelend geluid geeft moet de waarde kleiner worden, als het wat langzaam optrelt maar verder gewoon beweegt mag het sneller en moet die waarde vergroot worden. Je gaat dan een punt vinden waarbij het nog juist goed gaat, kies dan 50 tot 70% van die waarde als definitieve instelling voor de acceleratie.

Edit: Hugo was me al voor, hetzelfde verhaal met andere woorden.
Rodk
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2021 21:30

Re: Instellen van de R60 drivers en de software

Bericht door Rodk »

Goede middag, bedankt voor de uitleg. Ik ga ermee aan slag en zien waar ik uit kom. Fijn weekend.
Plaats reactie