Types askoppelingen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Types askoppelingen

Bericht door Sven »

Zoals ik het allemaal begrijp ben ik waarschijnlijk/hopelijk bewust onbekwaam als het om uitlijnen gaat. dus neem het volgende met een korreltje zout.

Als de pasbus die hfjbuis beschrijft super zuiver is, en da assen waar die op komt zijn dat ook, dan lukt het er denk ik prima mee.

Maar een zelfgemaakte pasbus kan maar zo een fractie conisch zijn in het gat, en excentrisch als gevolg van de inspanning in de draaibank is al helemaal makkelijk.
Ook de pasplek op de spindle moet zuiver centrisch zijn.
De uitlijnig wordt dan alleen goed als inderdaad alles klopt.

Zoniet dan overbelast je de lagers, of de koppeling, of allebei.

Als ik weer zou moeten uitlijnen dan maak ik een busje voor op de spindle waar een meetklokje aan kan.
Daar meet ik de vlakheid/haaksheid van de motorplaat mee.

Daarna de motor laten draaien tijdens het vastzetten van de boutjes. Hopelijk ben ik er dan...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Types askoppelingen

Bericht door assink »

Alleen je boring hoeft zuiver te zijn, als beide assen van gelijke diameter zijn.
Dan kun je haast al niks meer fout doen op de draaibank, ondermaats gat boren en dan een ruimer erdoor.
Boring hoeft niet eens zuiver concentrisch te liggen tov de buitenkant.
Dus een zuiver passende bus is best een makkelijke snelle methode.
Helpt alleen niks als de aanlegvlakken niet haaks tov de as staan natuurlijk.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Types askoppelingen

Bericht door hfjbuis »

assink schreef: 22 jan 2021 08:12 Alleen je boring hoeft zuiver te zijn, als beide assen van gelijke diameter zijn.
Ik heb een 10 mm en 6.35 mm as. De pasbus schuif ik op de 6.35 mm as waarna het afstellen begint.
Motor lossen, de pasbus erover schuiven, de bevestiging een beetje vast zetten, de pasbus terug schuiven, motor nog meer fixeren. Past het net niet, een beetje spanning op de as zetten om te zien waar de schoen wringt en de motor voorzichtig op de plek tikken en nog meer fixeren. Duurt alles bij elkaar zo'n 5 minuten.
Als de assen ook axiaal scheef staan (pas vlakken niet haaks) dan schuift de bus niet geheel over de as. De as een beetje kleur geven met een marker om te zien waar het wringt en eventueel de pas vlakken aanpassen. Dat hoeft alleen als de flexibele koppeling niet gemakkelijk te monteren is. Die zit er ten slotte op om dit soort fouten te corrigeren.

Heb je verschillende as maten, dan kun je ook op de as van de motor een op maat gemaakte bus lijmen.
Plaats reactie