DIY lineaire motor

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DIY lineaire motor

Bericht door joopbos »

Ik weet bijna niets van dit soort motoren.
Is er een reden dat de spoelen bewegen en de magneten stil staan.
Als de spoelen stil staan, je hebt er dan wel meer nodig, dan is het aanbrengen van koelkanalen mogelijk makelijker.

Wat zie ik over het hoofd?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: DIY lineaire motor

Bericht door Tolp2 »

joopbos schreef: 27 jan 2021 16:09 Ik weet bijna niets van dit soort motoren.
Is er een reden dat de spoelen bewegen en de magneten stil staan.
Als de spoelen stil staan, je hebt er dan wel meer nodig, dan is het aanbrengen van koelkanalen mogelijk makelijker.

Wat zie ik over het hoofd?
Niks denk ik... de snelste trein ter wereld (MagLev) werkt volgens dat principe: de spoelen zitten in de rails en de magneten in de trein. Qua aansturing is dat dan wel weer een stuk complexer en wellicht daarom minder interessant voor de hobbyist.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: DIY lineaire motor

Bericht door lordprimoz »

Tolp2 schreef: 27 jan 2021 16:25
joopbos schreef: 27 jan 2021 16:09 Ik weet bijna niets van dit soort motoren.
Is er een reden dat de spoelen bewegen en de magneten stil staan.
Als de spoelen stil staan, je hebt er dan wel meer nodig, dan is het aanbrengen van koelkanalen mogelijk makelijker.

Wat zie ik over het hoofd?
Niks denk ik... de snelste trein ter wereld (MagLev) werkt volgens dat principe: de spoelen zitten in de rails en de magneten in de trein. Qua aansturing is dat dan wel weer een stuk complexer en wellicht daarom minder interessant voor de hobbyist.
Zo'n maglev trein zal niet op positie maar op snelheid geregeld worden, bovendien zal hij niet op een mm nauwkeurig hoeven positioneren. Dat maakt de regeling in ieder geval makkelijker/anders.
Verder gebruik je een stuk meer koper, wat niet goedkoop is.

Er bestaan overigens wel systemen die je kan inkopen die werken op dat principe:
https://youtu.be/1_btAnfCiCI
Ik dacht ergens gehoord te hebben dat ASML met het idee is gekomen, omdat ze wafers binnen een vacuüm systeem wilden transporteren zonder dat er kabels(voor de spoelen etc) naar buiten gerouteerd hoeven te worden.
Plaats reactie