DIY lineaire motor

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

DIY lineaire motor

Bericht door joopbos »

https://www.instructables.com/DIY-IRONL ... RVO-MOTOR/

Leuke knutsel als je kennis wilt maken met een lineaire motor
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: DIY lineaire motor

Bericht door serum »

Erg leuk project!
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: DIY lineaire motor

Bericht door lordprimoz »

joopbos schreef: 26 jan 2021 15:43 https://www.instructables.com/DIY-IRONL ... RVO-MOTOR/

Leuke knutsel als je kennis wilt maken met een lineaire motor
Dan kan ik mijn bouwsel niet achterwege laten natuurlijk:
https://youtu.be/bwdEMA3n0Z4

Ik ben nu aan het experimenteren met gietwas en een mal om de koelkanalen van de maken. Die kan ik naderhand uit de epoxy smelten. Eerste idee met PVA filament gebruiken en deze met een ultrasoon reiniger oplossen werd niet wat, duurde te lang en de epoxy barstte uiteindelijk..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIY lineaire motor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

lordprimoz schreef: 26 jan 2021 23:54 Dan kan ik mijn bouwsel niet achterwege laten natuurlijk:
https://youtu.be/bwdEMA3n0Z4

Ik ben nu aan het experimenteren met gietwas en een mal om de koelkanalen van de maken. Die kan ik naderhand uit de epoxy smelten. Eerste idee met PVA filament gebruiken en deze met een ultrasoon reiniger oplossen werd niet wat, duurde te lang en de epoxy barstte uiteindelijk..
Eigenlijk vind ik deze mooier. :lol:

Heeft een koelblok van epoxy wel nut?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: DIY lineaire motor

Bericht door lordprimoz »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 jan 2021 07:55 Heeft een koelblok van epoxy wel nut?
Ik zal straks even wat foto's uploaded, dat geeft een beter idee, maar het montageblok is wel van aluminium. Het onderste deel van de spoelen ligt in een uitsparing in dat blok, de rest is ingegoten in een epoxy boron-nitride mix. De koelkanalen lopen tussen de spoelen door.

Voor die simpele beweging uit het filmpje heb ik de extra koeling nog niet nodig gehad, dus de boron-nitride/aluminium doet zijn werk fantastisch.

In commerciële motoren gebruiken ze wel eens aluminium poeder als toevoeging aan de epoxy, ik heb specifiek voor boron-nitride gekozen vanwege zijn warmte geleidingscapaciteit en het feit dat het geen electriciteit geleid.

Edit(fotos):
22497
22498
section view van de koelkanalen in het aluminium blok

22494
Voor de epoxy

22496

edit2:
step files van mijn hele design
Laatst gewijzigd door lordprimoz op 27 jan 2021 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY lineaire motor

Bericht door DaBit »

Toen ik met mijn freesmachine begon heb ik ook nog lineaire inductiemotoren (ik zie nog wel wat problemen met spanen en magneten) overwogen tot ik erachter kwam hoe groot die dingen worden als je er grofweg 100N uit wil krijgen, en wat voor gigantische stromen je mee te maken hebt.
Koeling had dan direct met olie om de spoelen gebeurd, of met dubbelgecoat draad en water.

Edit: likkebaardend mooie spoeltjes. En heb je nou haakse SMA's gebruikt voor de wateraanvoer?

Edit2: waarom eigenlijk allemaal ironless? Beetje ijzer doet veel hoor.
Laatst gewijzigd door DaBit op 27 jan 2021 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: DIY lineaire motor

Bericht door lordprimoz »

Gelukkig heb je voor een 3d printer of pick&place machine niet zulke grote krachten nodig.

Zodra ik het alle kinderziektes uit het ontwerp heb met betrekking tot de koelkanalen, zal ik eens een test doen om te kijken wat voor kracht deze motor kan halen. Bij Continu 2 a 3A door de spoelen heen jagen zonder koeling wordt het al snel een rookgenerator :mrgreen:

Edit:
Spoelen heb ik ingekocht, voor het geld wat ze daarvoor rekenen in china ga ik het niet zelf doen. Bovendien zijn ze daar veel beter in als ik

connectoren zijn vergelijkbaar aan deze:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1piSkLFXX ... r-Iron.jpg

Edit2:
Dit vindt ik wel een mooie uitleg waarom ironless:
"In contrast to iron core motors, these motors feature an ironless coil unit, so there is no attraction force or cogging between the coil unit and the magnet track. This is what gives ironless motors their light weight, superior precision, a linear force constant and extremely dynamic velocity, acceleration and deceleration"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY lineaire motor

Bericht door DaBit »

Over efficiency en afmetingen per Newton lineaire kracht zeggen ze wijselijk niks :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: DIY lineaire motor

Bericht door lordprimoz »

DaBit schreef: 27 jan 2021 10:33 Over efficiency en afmetingen per Newton lineaire kracht zeggen ze wijselijk niks :mrgreen:
Volgens mij is dat gewoon af te leiden uit de datasheet van de fabrikant, kijk eens hier:
https://www.tecnotion.com/xchange/?download=460

wel appart trouwens dat ze voor hun kleinste serie 60vdc sturing toepassen, maar al heel snel overgaan op 300vdc
Laatst gewijzigd door lordprimoz op 27 jan 2021 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIY lineaire motor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Koperbuisje vouwen en ingieten misschien.

echte magneetspoelen worden gewoon direct met koperbuis gewikkeld :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: DIY lineaire motor

Bericht door lordprimoz »

ik ben absoluut geen expert op het gebied van lineaire motor designs, maar mijn gevoel zegt dat alle extra metalen die je in de aanbrengt(dus ook koperen buis) naast je spoelen dan de motor zullen beinvloeden. Daarom dat ik ook aan het experimenteren ben geweest met PVA filament en na een half geslaagd experiment nu gietwas aan het testen ben. Dat kan ik er straks gewoon uitsmelten, alle andere componenten kunnen tegen een veel hogere temperatuur.

Met een beetje moeite voldoende kanalen kunnen maken
22499
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY lineaire motor

Bericht door DaBit »

Die PVA (nouja, E3D Scaffold) heb ik met siliconen ook ooit geprobeerd, was inderdaad geen succes. Bleef kleverige drab in de kanalen zitten.Ik ben wel benieuwd naar je gietwas-experiment.

Kwa 'koperen buis voor spoelen': ik heb wel eens inductiespoeltjes gewikkeld van dunne koperen capillairleiding, binnendiameter 0,6mm, buitendiameter meer dan 1,5mm, minder dan 2mm. Dat ging met de 100+ Amperes die circuleren in zo'n spoeltje nog best goed. Zou voor jou eventueel ook nog wel een optie kunnen zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIY lineaire motor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk dat je die gietwas er met heet water (80 graden) wel uitspoelt. Hankt natuurlijk van het type was af, maar volgens mij zijn de meest wel gesmolten dan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DIY lineaire motor

Bericht door joopbos »

Ik weet bijna niets van dit soort motoren.
Is er een reden dat de spoelen bewegen en de magneten stil staan.
Als de spoelen stil staan, je hebt er dan wel meer nodig, dan is het aanbrengen van koelkanalen mogelijk makelijker.

Wat zie ik over het hoofd?
Plaats reactie