220v naar 380v converteren

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

220v naar 380v converteren

Bericht door Alk »

Hallo allen,
Heb een vraag, heb een 3pk sterke freesbank 380v gekocht, staat nu tijdelijk bij iemand.
Ben nu opzoek naar betaalbare werkruimte, maar de meesten hebben geen krachtstroom maar alleen 220v 16 ampere aansluiting.
Nu was ik wat aan het googelen en zag o.a. dat je wat met een frequentie regelaar kan doen maar ook met speciale converters!
Het volgend had ik gevonden https://www.machinemart.co.uk/p/pc-40-3 ... converter/.
Heeft iemand hier ervaring mee of iets vergelijkbaars? werkt dit goed?
Krachtstroom aanleggen op de locatie is niet mogelijk dus die discussie hoeft niet gevoerd te worden.
Hoop dat iemand mij kan voorlichten of dit mogelijk is, dus met converter 220v 16a omzetten naar 380v en 3pk leveren.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 220v naar 380v converteren

Bericht door spinningwheels »

Ik weet dat een freq regelaar met een 2.2Kw motor gewoon goed werkt.
Zelfs met zo,n regelaar van Ali.
En dat is een mooi stukje voordeliger dan die link.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 220v naar 380v converteren

Bericht door benkr »

Alk schreef: 07 feb 2021 14:32 Hallo allen,
Heb een vraag, heb een 3pk sterke freesbank 380v gekocht, staat nu tijdelijk bij iemand.
Ben nu opzoek naar betaalbare werkruimte, maar de meesten hebben geen krachtstroom maar alleen 220v 16 ampere aansluiting.
Nu was ik wat aan het googelen en zag o.a. dat je wat met een frequentie regelaar kan doen maar ook met speciale converters!
Het volgend had ik gevonden https://www.machinemart.co.uk/p/pc-40-3 ... converter/.
Heeft iemand hier ervaring mee of iets vergelijkbaars? werkt dit goed?
Krachtstroom aanleggen op de locatie is niet mogelijk dus die discussie hoeft niet gevoerd te worden.
Hoop dat iemand mij kan voorlichten of dit mogelijk is, dus met converter 220v 16a omzetten naar 380v en 3pk leveren.
Alvast bedankt.
Bij de voorgestelde omvormer wordt al gewaarschuwd voor hoge inschakelpieken, daar kan deze omvormer kennelijk niet mee omgaan.
En het aanschakelen van een 3pk motor geeft gegarandeerd een flinke inschakelpiek. Ik zou het zo niet aandurven, dat blijft trickey.

Je hebt niet geroepen of het gaat om een metaalfreesbank met meerdere motoren, of een houtfreesbank met eigenlijk maar één motor.

Wat je ook kunt doen is met een VFD van 1 fase 3 fasen maken en dan eventueel de spanning met een trafo van 230V naar 400V driefasen brengen, of dat laatste nodig is hangt van een aantal factoren af, staat of staan de motoren nu in ster en kun je die in driehoek zetten, hoe is de rest van de elektra en besturing uitgevoerd, zijn het eenvoudige driefase motoren of zijn het servomotoren met hun eigen drive etc. dat zijn dingen die je moet weten voordat je echt onderbouwd een goed antwoord kunt geven.

Een flinke roterende omvormer (aggregaat) zou ook nog een optie kunnen zijn, maar ook dit hangt weer af van wat er gevoed moet gaan worden, sommige machines hebben echt een hekel aan aggregaten, andere hebben er geen moeite mee. Ook hier ligt het aan de opbouw van je machine of dit een optie zou kunnen zijn.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: 220v naar 380v converteren

Bericht door Alk »

Het is een metaalfreesbank met 1 motor voor aandrijving van de spindel.
Dus het gaat alleen om de aandrijving van deze motor, er zit een vario op waardoor ik met een handwiel het toerental omhoog en omlaag kan draaien.
Weet niet of dit een mechanisch of elektronische regeling is, als het een elektronische is zou ik hem op laag toeren kunnen inschakelen.
2de optie is een 220v motor inbouwen eventueel, maar wat kan zo'n 220v 16 ampere aansluiting leveren aan kw/pk's?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 220v naar 380v converteren

Bericht door benkr »

Als het inderdaad maar 1 motor is waar het om gaat dan is een VFD, eventueel met extra trafo, een optie.
Maar zit er b.v. geen smeersysteem op of een display eenheid etc.

Maak eens een foto van het typeplaatje van de motor en eventueel van de aansluitingen van de motor.
En als het kan ook een foto van de elektrakast van de machine.

Uit een 16A eenfase aansluiting kun je continu 3600Watt aan vermogen trekken, dat is zo ongeveer 5PK.
Een VFD help je flink met de inschakelpiek, die is er eigenlijk niet, die gedraagt zich eigenlijk als een softstarter, alleen al om die reden zou je kunnen kiezen voor die optie.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: 220v naar 380v converteren

Bericht door Alk »

DE VFD is een frequentie regelaar? en wat voor een zou ik dan moeten kopen?
Als je een linkje hebt zou dat mooi zijn! zal het type plaatje een opzoeken!
Er zit verder een digitale aflezing op die los gevoed word op 220v, op 2 assen zit een voeding zal eens kijken wat die nodig hebben wat uiteraard ook afhankelijk is van hoe zwaar er verspaand word!
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: 220v naar 380v converteren

Bericht door Alk »

Krijg de foto niet geplaatst
maar op de motor staat:
frame 100l
poles 4
output
volts 220/380
amps 8.8/5.09
rpm 1430/1720
Date 1999
3hp/2.2 kw
hz 50/60
En nog iets van een aansluitschema
Merk Jin shin 3-phase induction motor
Als iemand mij kan vertellen hoe ik de foto gepost krijg zou dat mooi zijn! heb ook het kapje eraf gedraaid en een foto van de bedrading genomen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 220v naar 380v converteren

Bericht door spinningwheels »

Die motor kan dus prima op een freq regelaar die van 1 fase 3 fase maakt
Je moet de motor dat in driehoek aansluiten.
Kijk naar de positie van de metalen plaatjes


https://www.uploadarchief.net/files/dow ... laring.jpg
In theorie kan ik praktisch alles
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: 220v naar 380v converteren

Bericht door Alk »

Inderdaad aangesloten zoals de onderste (ster) en op elke een rode kabel met labels x/y/z.
Heb je nog advies voor een goede frequentieregelaar?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 220v naar 380v converteren

Bericht door spinningwheels »

Die aansluiting moet dan dus anders!!
Gewoon de eerste die ik bij ali tegenkom
Als je dan kiest voor verzending uit Spanje heb je geen invoer kosten

https://nl.aliexpress.com/item/33025546 ... web201603_

Ik zou zelf eerder dan de 4 Kw pakken.
Heb ooit eens problemen gehad met een regelaar net zo zwaar als de motor en die ging mij net iets te vaak in de beveiliging .
Maar daar kan iemand anders vast een beter antwoord op geven.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 220v naar 380v converteren

Bericht door benkr »

Ik heb nu al een paar keer zo'n spotgoedkope VFD onder handen gehad en ja, ze gaan het uiteindelijk allemaal doen, maar een iets duurdere (en als het even kan van een bekend merk) gaat toch wel iets sneller tot resultaat leiden.
En bij die wat duurdere modellen is er ook meer wat je in kunt stellen en kunt controleren, zo heb ik er al eentje gehad die niets over de stroom wist te vertellen of die enkele dingen had die erg vreemd beschreven stonden. Bij een echt goed merk staat echt alles beschreven en zijn er soms zelf zelflerende instellingen, dan kun je dus eigenlijk helemaal niets verkeerds doen.
Een van de goedkoopste en redelijk betrouwbare VFD's is denk ik de Huang Yang van Aliexpress, maar b.v. VFD's van Omron, Danfoss, ABB, SEW en nog wel een paar meer zijn duurder maar ook betrouwbaarder denk.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: 220v naar 380v converteren

Bericht door Alk »

Oke bedankt voor de info, zal mij er eens in gaan verdiepen!
Plaats reactie