JMC Servo setup

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

JMC Servo setup

Bericht door bartL »

Goedemorgen,

Is er hier iemand bekend met het instellen van de JMC iHSV servos via de software?
DIt is geheel nieuw voor mij en heb geen idee hoe het moet.
Ik heb een RS232 kabel met de Rx Tx en GND aangesloten op de motor maar krijg nog geen contact via de software. Moet ik daarvoor spanning op de motor zetten? En wat zijn de juiste instellingen voor de Serial port config?

Alvast bedankt voor de hulp!
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC Servo setup

Bericht door bartL »

Kleine aanvulling. Ik heb een 48V voeding en de motor is een iHSV60-30-40-48 mocht dat van belang zijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: JMC Servo setup

Bericht door serum »

De motor moet onder spanning zijn. Ik weet niet of hij ook enabled moet zijn, ik doe alles met een enabled motor.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC Servo setup

Bericht door bartL »

serum schreef: 25 feb 2021 20:45 De motor moet onder spanning zijn. Ik weet niet of hij ook enabled moet zijn, ik doe alles met een enabled motor.
Ok dan ga ik dat eens proberen. Nu wil ik de motor eerst even met een arduino proberen te laten draaien op mijn bureau omdat ik eea wil testen met de vertraging. Kan ik hem dan met de 5v enablen of is die spanning te laag?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: JMC Servo setup

Bericht door serum »

Dat gaat prima, ik geloof dat het 5-24v is, check het even in de handleiding.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC Servo setup

Bericht door Kjelt »

5V gaat prima , bij hogere spanningen zoals 24V moet er meestal een weerstand tussen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC Servo setup

Bericht door bartL »

serum schreef: 25 feb 2021 20:45 De motor moet onder spanning zijn. Ik weet niet of hij ook enabled moet zijn, ik doe alles met een enabled motor.
Nog geen tijd gehad om het eerder te proberen maar vandaag toch even geprobeerd. Helaas zonder succes. Zodra ik de stroom erop zet (48V) gaat het groene ledje knipperen, ik neem aan dat deze constant zou moeten branden?
Als ik vervolgens 5V op enable zet veranderd er niks. Het enige verschil wat ik merk is dat de as ineens weer handmatig te draaien is, en dit is niet mogelijk zonder de 5V.
Ook gaat de motor niet draaien wanneer ik een pulse-dir signaal naar de motor stuur.

Ook heb ik geprobeerd om connectie te maken via de software maar dit lukt ook niet. Ik blijf de melding "system offline" krijgen.

Iemand ideeen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: JMC Servo setup

Bericht door serum »

groen knipperen is goed. Dan is ie enabled toch? lees je wel eens een handleiding? :mrgreen:
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC Servo setup

Bericht door bartL »

serum schreef: 01 mar 2021 16:40 groen knipperen is goed. Dan is ie enabled toch? lees je wel eens een handleiding? :mrgreen:
Jazeker, maar misschien wel een andere als jij. In die van mij staat namelijk niets over het knipperen van de groene LED :roll:

En als dat goed is, waarom krijg ik er dan geen beweging in en kan ik hem niet bereiken via de software?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: JMC Servo setup

Bericht door serum »

Da's niet goed. Brandt die van mij ook constant groen? zou maar zo kunnen. Hij werkt, ik heb die exercitie doorlopen en kennelijk de kennis verdrongen. :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC Servo setup

Bericht door Kjelt »

Polariteit voeding heb je gechecked en gemeten ?

Heb je een schakelende voeding? Zo ja draai de spanning eens omlaag naar 45V of zo laag als gaat en kijk eens of dan bij opnieuw inschakelen hij wel blijft branden. Lees bij de jmc i57 servo handleiding dat de groene led niet brandt bij polariteits fout of onder- of over-spanning of bij storing.
Nu zie ik bij Sorotec voor jouw servo twee waardes, een zegt max 50V de ander max 60V.
Mocht het 50V zijn dan zit je er wel heel dicht tegenaan.

Heb je een analoge voeding, meet de klemspanning eens, grote kans dat die flink hoger is.

Bedrading dubbel controleren, ik vind die klemconnectoren van jmc nou niet je van het, wellicht dan geen goed contact.

None of the above ? Dan weet ik het ook niet meer.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC Servo setup

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 01 mar 2021 18:10 Polariteit voeding heb je gechecked en gemeten ?
Ja die is in orde.
Kjelt schreef: 01 mar 2021 18:10 Heb je een schakelende voeding? Zo ja draai de spanning eens omlaag naar 45V of zo laag als gaat en kijk eens of dan bij opnieuw inschakelen hij wel blijft branden.
De voeding stond op exact 48V, deze heb ik nu terug gedraaid naar 45V maar dit maakt geen verschil helaas.
Kjelt schreef: 01 mar 2021 18:10 Bedrading dubbel controleren, ik vind die klemconnectoren van jmc nou niet je van het, wellicht dan geen goed contact.
Die klemconnectoren vind ik inderdaad ook niks. Ik had die grote er al tussen vandaan gehaald, en een bustype jumperdraadje direct op de pinnen geschoven zodat ik zeker weet dat dat goed contact maakt. Helaas helpt dit ook niet.

Vwb het verbinden via de software, op welke baud rate stellen jullie de port in? En kan dit nog uitmaken voor de connectie? In mijn geval heb ik ze zowel in de PC config als in de software config op 57600 staan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC Servo setup

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 01 mar 2021 18:59 Vwb het verbinden via de software, op welke baud rate stellen jullie de port in? En kan dit nog uitmaken voor de connectie? In mijn geval heb ik ze zowel in de PC config als in de software config op 57600 staan.
Ik heb dit nooit gedaan, maar zie in de software het volgende staan bij de configuratie file:
<comboBoxBaudRate>57600</comboBoxBaudRate>
<comboBoxStop>1</comboBoxStop>
<comboBoxDataBit>8</comboBoxDataBit>
<comboBoxParity>Even</comboBoxParity>
Wat me opvalt is de Even pariteit dat zie je niet vaak dus die setting zou ik even checken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC Servo setup

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 01 mar 2021 19:29 Wat me opvalt is de Even pariteit dat zie je niet vaak dus die setting zou ik even checken.
Die stonden in eerste instantie anders inderdaad. In de PC op "none" in de software op "even". Maar als ik ze gelijk zet (zowel none als even) werkt het nog steeds niet.

De pinout van de RS232 is toch wel altijd hetzelfde?

Ik blijf die knipperende groene LED vreemd vinden. Ik kan er niks over vinden maar ik zou denken dat deze gewoon constant groen zou moeten zijn.
Plaats reactie